هزینه های سرمایه گذاری چقدر است؟

سرمایه گذاری هیچوقت کاملا رایگان نیست! هر شکلی از سرمایه گذاری، هزینه های خود را دارد. بسیاری از سرمایه گذاران، هزینه های سرمایه گذاری را دست کم میگیرند. اگر درصد کارمزد زیاد باشد، میتواند سود شما را تحت تاثیر قرار دهد. اما سرمایه گذاری چه هزینه هایی دارد و چگونه میتوان این هزینه ها را تا جای ممکن کم کرد؟

اول مقایسه کنید و در هزینه ها صرفه جویی کنید!

قبل از سرمایه گذاری، باید هزینه های مختلف را با هم مقایسه کنید. در طول یک سال، درصد کارمزد کمتر میتواند ده ها هزار دلار هزینه های شما را پایین آورد. به همین جهت، باید هزینه ها و کارمزد کارگزاری ها را با هم مقایسه کنید تا از هزینه های بالا شگفت زده نشوید.

دوست دارید بدانید ارزان ترین کارگزاری کدام است؟ مقاله زیر را مطالعه کنید تا ببینید کدام کارگزاری کمترین کارمزد را میگیرد:

چگونه میتوانید هزینه سرمایه گذاری خود را کاهش دهید؟

کارگزاری هت ممکن است کارمزد های مختلفی را بگیرند. قطعا شما میخواهید سود خود را حفظ کنید. به همین دلیل میخواهید تا جای ممکن از کارمزد سرمایه گذاری خود کم کنید. اما چگونه؟

اول باید یک برنامه شفاف داشته باشید. بعد میتوانید تصمیم بگیرید کدام کارگزاری برای شما به صرفه تر است. به این سوالات فکر کنید:

وقتی که جواب این سوالات را پیدا کردید، میتوانید ببینید که بهترین راه کاهش هزینه های سرمایه گذاری شما چیست.

چند وقت یکبار میخواهید سرمایه گذاری کنید؟

هنگامی که سرمایه گذاری های زیادی انجام میدهید، کارمزد کم بیشتر اهمیت پیدا میکند. اگر فقط چند سرمایه گذاری میخواهید انجام دهید، باید کارمزد مدیریتی کمتر و هزینه رکود کمتری را بپردازید.

چه مقدار میخواهید سرمایه گذاری کنید؟

هنگامی که میخواهید با مبلغ کمی سرمایه گذاری کنید، ضروری است که کارگزاری هایی را انتخاب کنید که کمیسیون کمتری دارند. کارمزد ثابت 2 دلاری در یک سرمایه گذاری 10،000 دلاری اصلا مسئله ای نیست، اما اگر سرمایه شما 100 دلار است، میتواند دردسرساز باشد.

در عین حال، کارگزاری هایی که سرویس های گران قیمت ارائه میکنند نیز، برای سرمایه های زیاد مناسب نیستند. شما درصدی ثابت از دارایی های سرمایه گذاری شده را به کارگزاری پرداخت میکنید.

آیا میدانید که در چه چیزی میخواهید سرمایه گذاری کنید؟

باید در نظر بگیرید که در چه چیزی میخواهید سرمایه گذاری کنید. برای مثال، یک کارگزاری ممکن است کارمزد کمی برای معامله سهام داشته باشد، دیگری ممکن است برای سرمایه گذاری در صندوق های مالی مناسب باشد.

هنگامی که با ارزهای خارجی سرمایه گذاری میکنید، مراقب باشید. بعضی کارگزاری ها، کارمزد بسیار زیادی را برای تبدیل ارز دریافت میکنند.

کارمزد در هر کارگزاری متفاوت است. به همین دلیل، زمان کافی برای مقایسه و مطالعه کارگزاری های مختلف بگذارید تا در آینده با هزینه های زیاد شگفت زده نشوید!

هزینه_های_سرمایه_گذاری

چرا هزینه ها و کارمزدها مهم هستند؟

بسیاری از سرمایه گذاران، به هزینه های جانبی سرمایه گذاری توجهی نمیکنند. باعث تاسف است! هزینه ها، سرمایه گذاری بلند مدت شما را تحت تاثیر قرار میدهند. در این مثال، بیشتر توضیح میدهیم. فرض کنید سرمایه ای 80،000 دلاری دارید که سود آن 7 درصد است و بازه زمانی آن 25 سال است.

  • با نیم درصد کارمزد، شما مبلغ 380،000 دلار کارمزد خواهید داد.
  • با 2 درصد کارمزد، شما مبلغ 260،000 دلار کارمزد خواهید داد.

پس میبینید که 1.5 درصد اختلاف کارمزد میتواند به بیش از 100،000 دلار سود بیشتر تبدیل شود! پس هنگامی که سرمایه گذاری و کارگزاری خود را انتخاب میکنید، هشیار باشید.

هزینه های سرمایه گذاری چیست؟

مقداری که میخواهید سرمایه گذاری کنید، به شرایط شما بستگی دارد. کارمزدهای زیادی وجود دارد که کارگزاری ها میتوانند از شما بگیرند. بعضی از این کارمزد ها عبارتند از:

هزینه تراکنش یا کمیسیون

در بسیاری از کارگزاری ها، در هر معامله باید کمیسیونی بپردازید. معمولا مبلغ این کمیسیون، درصدی از کل مبلغ سرمایه گذاری شده است. بسیاری از کارگزاری ها، یک حداقل مبلغ کارمزد دارند.

اگی میخواهید به معامله سهام بپردازید، Freedom24 مناسب ترین گزینه در بین کارگزاری هاست. اطلاعات بیشتر درباره کارگزاری را اینجا بخوانید.

همه کارگزاری ها، کارمزد را مستقیم دریافت نمی کنند. برای مثال، کارگزاری هایی که امکان معامله CFD به شما میدهند، کمیسیون مستقیمی دریافت نمیکنند. در اینجا میتوانید بخوانید که کارمزد این معاملات چگونه محاسبه میشود.

اختلاف قیمت (Spread) در سرمایه گذاری های شما

در همه کارگزاری ها، شما مبلغی را به عنوان کارمزد اختلاف قیمت (Spread) پرداخت میکنید. این اختلاف قیمت، تفاوت میان مبلغ خرید و مبلغ فروش مثلا یک سهام است. اختلاف قیمت همیشه نسبی است. شما یک مبلغ ثابت به ازای هر سهمی که میخواهید بخرید میپردازید.

کارمزد ثابت یا کمیسیون، همیشه  واضح ذکر شده است. برای مثال کارگزاری میگوید که شما مبلغ 2 دلار را در هر معامله باید بپردازید. اما محاسبه اختلاف قیمت پیچیده تر است. قیمت آن در هر سهم متفاوت است. آیا میخواهید بدانید که در کجا کمترین کارمزد معامله یک سهام خاص را میدهید؟ پس باید مبلغ اسپرد آن سهم را در کارگزاری های مختلف بررسی کنید.

معمولا کارگزاری ها برای مشتریانی که با مبالغ بالا معامله میکنند، تخفیف هایی در نظر میگیرند. آیا شما هم با مبالغ بالا معامله میکنید؟ پس بهتر است که برای گرفتن تخفیف با کارگزاری خود تماس بگیرید.

کارمزد ارزی

در سرمایه گذاری های خارجی، شما باید کارمزد تبدیل ارز را بپردازید. این اتفاق، زمانی رخ میدهد که شما در سهامی با ارز متفاوت سرمایه گذاری کنید. برای مثال یورو را تبدیل به دلار میکنید. کارمزد تبدیل ارز کارگزاری، میتواند مقدار قابل توجهی به هزینه های شما اضافه کند. حتی ممکن است چند درصد کل سرمایه شما را در بر بگیرد. این کارمزد، میتواند دلیل عدم سود دهی سرمایه گذاری خارجی شما باشد. به همین دلیل، باید تحقیق کنید ببینید که سرمایه گذاری با ارز های خارجی چقدر برای شما هزینه دارد.

اگر میخواهید در معاملات روزانه کارمزد تبدیل ارز نپردازید، میتوانید به معامله CFD بپردازید. همچنین، هنگامی که با ارز خارجی سرمایه گذاری میکنید، همواره ریسک پایین آمدن ارزش پول را هم دارید. ممکن است قیمت سهامی که میخرید گران شود، اما قیمت ارزی که تبدیل کردید هم افزایش یابد و سود کمتری کنید. میخواهید بدانید نرخ تبدیل ارز چگونه کار میکند؟ این مقاله را بخوانید.

هزینه و کارمزد خدمات

بانک های سنتی هنوز هم کارمزدی برای نگهداری پول در حساب دریافت میکنند. این کارمزد سالانه نسبت به موجودی حساب شما دریافت میشود. خوشبختانه میتوان از این هزینه اجتناب کرد. یک حساب سرمایه گذاری بدون کارمزد افتتاح کنید. در مقاله مقایسه کارگزاری ها، چندین کارگزاری وجود دارد که هزینه ای برای نگهداری پول در حساب دریافت نمیکنند.

کارمزد نگهداری حساب

در بعضی از کارگزاری ها، در صورت عدم معامله “به اندازه کافی”، از شما کارمزدی گرفته می شود. تنها در صورت انجام تعداد مشخصی معامله، این کارمزد از شما گرفته نمیشود. این هزینه خصوصا برای سرمایه گذاری های بلند مدت دردسر ساز است. هر چه باشد، خرید سالانه سهام هم کارمزد جداگانه ای دارد. برای همین تحقیق کنید ببینید که کارگزاری این هزینه را دریافت میکند یا خیر.

هزینه و کارمزد مدیریت سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری معمولا کارمزدی به نام کارمزد مدیریت دریافت میکنند. این هزینه برای نگهداری از سرمایه گذاری شماست. هزینه های دیگر صندوق مثل هزینه کارمندان و تبلیغات نیز از همین کارمزد بدست می آید. همیشه یادتان باشد که یک صندوق گران تر، الزاما صندوق بهتری نیست! معمولا صندوق های شاخصی (Index Fund) هزینه کمتری دارند و سودی مساوی یا بهتر از صندوق های سرمایه گذاری پرداخت میکنند.

کارمزد عملکرد صندوق های مالی

بعضی از صندوق ها کارمزد عملکرد نیز دریافت میکنند. هنگامی که نتایج صندوق خوب باشد، باید بخشی از سود را به صندوق بدهید. این اتفاق، بیشتر در صندوق های معامله فعال رخ میدهد. در صندوق های شاخصی، این کارمزد گرفته نمیشود.

کارمزد و هزینه خدمات

بسیاری از کارگزاری ها، برای خدمات خاصی کارمزد جداگانه میگیرند. برای مثال، کارمزد رصد مستقیم بازار یا استفاده از پکیج نرم افزاری. به همین دلیل، قبل از عضویت، شرایط کارگزاری را به دقت مطالعه کنید تا از پرداخت کارمزد های اضافه در امان باشید.

کارمزد انتقال سهام به کارگزاری دیگر

کارمزد دیگری که کارگزاری ها میتوانند طلب کنند، کارمزد انتقال سهام و دارایی شما به کارگزاری دیگر است. بسیاری از کارگزاری ها، هنگام انتقال دارایی شما این کارمزد را دریافت میکنند. بعضی از کارگزاری ها، این هزینه را برای مشتریان جدیدشان میپردازند. انتقال دارایی هایتان به یک کارگزاری جدید، معمولا کاری طاقت فرساست. به همین دلیل، سعی کنید کارگزاری خوبی انتخاب کنید تا مشکل انتقال کارگزاری را در آینده نداشته باشید.

هزینه و کارمزد دریافت پول از حساب کارگزاری

بعضی کارگزاری ها، به طور مخفی کارمزد دریافت پول از حساب کاربری را از شما کم میکنند. این مورد بسیار آزاردهنده است چرا که مستقیما سود شما را تحت تاثیر قرار میدهند. به همین دلیل، همیشه هزینه های کارگزاری را قبل از سرمایه گذاری مطالعه کنید.

کاهش هزینه ها با سرمایه گذاری رایگان؟

در بعضی کارگزاری ها، میتوانید “به رایگان” سرمایه گذاری کنید. اما دقت کنید که کارگزاری هایی که امکاناتی را به رایگان در اختیار شما قرار میدهند، اهداف پنهانی برای دریافت هزینه های دیگری را دارند. بعضی اوقات این رایگان بودن بی خطر است. چرا که کارگزاری امیدوار است با جذب مشتری، خدمات پولی دیگر کارگزاری خریده شوند. اما بعضی کارگزاری ها، به طور موذیانه ای، هزینه کارمزد ها را به طور دیگر از مشتریان خود دریافت میکنند.

آیا دوست دارید بیشتر درباره سرمایه گذاری بدون هزینه بدانید؟ در مقاله زیر، سرمایه گذاری بدون هزینه را تحلیل کرده ایم:

سرمایه گذاری ارزان یا سرمایه گذاری گران؟

به دلایل روانشناختی، بسیاری از افراد فکر میکنند که سرمایه گذاری های گران، بهتر هستند. اما این قضیه درست نیست. برای مثال، وقتی به سود دهی صندوق های فعال و غیر فعال نگاه میکنید، میبینید که صندوق های غیر فعال عملکرد بهتری دارند. صندوق های فعال، با انتخاب و معامله فعال سهام سعی در رقابت با بازار دارند. صندوق های غیر فعال، بازار را با موارد دیگر مثل شاخص دنبال میکنند.

هزینه های صندوق فعال بیشتر است. اما معمولا میبینید که نتیجه بهتری ندارند. حتی اگر سود یکسانی هم بدهند، به دلیل کارمزد بالاتر، سود کمتری نصیب شما خواهد شد. در 99 درصد موارد، بهتر است که سرمایه گذاری ارزان تر را انتخاب کنید.

درباره کارگزاری نیز همینطور است. کارگزاری ارزانتر معمولا همان قابلیت های کارگزاری هار گران تر را دارند. به همین دلیل، سرمایه گذاری در کارگزاری یا بانک گرانتر معمولا توجیه اقتصادی ندارد. همیشه بهتر است که گزینه ارزانتر را انتخاب کنید، مگر این که به دنبال قابلیت خاصی باشید.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *