چگونه می‌توان سهام‌های چینی را خریداری کرد؟

این روزها سرمایه‌گذاری در چین بسیار جذاب است. قشر متوسط این کشور در حال شکوفایی است و قشر متوسط بیشتر و بیشتر خرید می‌کنند. به همین دلیل، شرکت‌های چینی می‌توانند محصولات خود را برای این قشر تولید کنند که سودآوری بالایی هم دارد. اما شما چگونه می‌توانید در کشور چین سرمایه‌گذاری کنید؟

از کدام کارگزاری می‌توان سهام‌های چینی را خریداری کرد؟

آیا ترجیح می‌دهید به سرمایه‌گذاری بلندمدت سهام‌های چینی بپردازید؟ می‌توانید سهام‌های چینی را خریداری کنید. برای این کار، باید یک حساب کاربری در یک کارگزاری افتتاح کنید.

کارگزارانمزایاثبت نام

همه چیز درباره سرمایه‌گذاری در چین

چرا سرمایه‌گذاری در چین می‌تواند جذاب باشد؟

سرمایه‌گذاری در چین به دلیل رشد زیاد این کشور، می‌تواند بسیار سودآور باشد. در کشورهای غربی، رشد عظیم اقتصادی رخ‌داده است و رشد سالانه هر سال در حال کم شدن است. در اقتصادهای نوظهور مثل چین اما؛ هنوز جای رشد بسیار است. چرا که این کشور به‌سرعت درحال‌توسعه است. این جمعیت فراوان که در قدیم فقیر محسوب می‌شد، اکنون پول زیادی برای خرج کردن دارد.

با جمعیتی بیش از یک میلیون، چین بازار بسیار بزرگی محسوب می‌شود. قشر متوسط در چین درحال‌رشد است و در نتیجه، شرکت‌ها می‌توانند محصولات و خدمات خود را به افراد بسیار زیادی ارائه دهند. به همین دلیل، هنوز جای رشد بسیاری برای شرکت‌های تازه‌تأسیس وجود دارد و حاشیه سود اکثر شرکت‌ها بسیار بالاست. البته تنها این موارد مثبت نیست. سرمایه‌گذاری در چین، ریسک‌هایی نیز در پی دارد.

سرمایه_گذاری_در_چین

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در چین چیست؟

نرخ رشد بالا می‌تواند خود یک ریسک سرمایه‌گذاری باشد. قابلیت‌های شرکت‌های مختلف همسو با رشد اقتصادی، در حال افزایش است. اما نقطه‌ای خواهد رسید که این بازار اشباع می‌شود. بسیاری از محصولات تولیدی مثل خودرو یا استیل، تقاضای دوره‌ای دارند و تنها در زمان رونق اقتصادی می‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند.

ازآنجایی‌که بازار چین، نسبتاً بازار نو و جدیدی است، سرمایه‌گذاری در این بازار، ریسک بیشتری به همراه دارد. رقابت در این بازار به شدت تنگاتنگ است و همیشه قابل پیش‌بینی نیست که چه کسی بازار چین را در دست خواهد گرفت. شرکت‌های موفق امروز ممکن است در آینده سقوط کنند.

آیا به دنبال یک سرمایه‌گذاری نسبتاً امن در چین هستید؟ پس می‌توانید در شرکت‌های تکنولوژی مثل علی‌بابا (Alibaba) و تنسنت (Tencent)سرمایه‌گذاری کنید. این شرکت‌ها دارایی‌های متعددی دارند و به‌نوعی در برابر رقابت مصون هستند. همچنین، دسترسی افراد به اینترنت روزبه‌روز بیشتر می‌شود و در نتیجه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اینترنتی چینی می‌تواند جذاب باشد.

حواستان به بدهی‌ها باشد

هنگامی‌که قصد سرمایه‌گذاری در کشوری را دارید، بحث بدهی می‌تواند بسیار مهم باشد. در چین، بدهی‌های دولت و شرکت‌های خصوصی در حال افزایش است. البته نسبت به درصد GDP، این میزان چندان نگران‌کننده نیست. اما یادتان باشد که بدهی کشور همراه با درآمد آن در حال افزایش است.

ما در سال 2008 شاهد بودیم که انبوه بدهی می‌تواند اقتصاد را به مرز ورشکستگی برساند. هنگامی‌که قصد سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های چینی را دارید، باید حواستان به تحولات بدهی‌های این کشور نیز باشد.

تأثیر جنگ تجاری بر روی سرمایه‌گذاری چیست؟

جنگ تجاری آمریکا و چین، توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. اما تأثیر این جنگ بر روی رسانه‌ها چیست؟ این تأثیر ممکن است فعلاً محدود باشد.

هر چه باشد، این جنگ تجاری و افزایش تعرفه‌ها تنها به شرکت‌هایی آسیب خواهد زد که به واردات و صادرات وابسته هستند. بسیاری از شرکت‌های چینی، بر روی بازار خود شرکت متمرکز شده‌اند. اما در هر صورت، می‌بینید که این جنگ تجاری، تأثیری منفی بر روی کلیه قیمت سهام‌ها داشته است. شما می‌توانید از موقعیت‌های این‌چنینی، برای خرید سهام باقیمت‌های بسیار مناسب استفاده کنید.

هر چه بیشتر می‌گذرد، شرکت‌های چینی بیشتری وارد لیست سیاه آمریکا می‌شوند. مثلاً، اکنون شرکت هواوی (Huawei) بیشتر محصولات خود را نمی‌تواند در بازار آمریکا به فروش برساند. همچنین اپلیکیشن چینی محبوب تیک تاک نیز در آمریکا فیلتر شده است. این تنش‌ها ممکن است فشاری مضاعف بر روی نرخ رشد چین بگذارد و شرکت‌هایی که روابط خارجی دارند را تحت تأثیر قرار دهد.

جنگ_تجاری_چین

مراقب فساد باشید

در اقتصادهای نوظهور ممکن است فساد بسیار زیادی را ببینید. ممکن است ببینید که هیئت‌مدیره شرکتی قوانین را به نفع خود تغییر می‌دهند یا مثلاً پول شرکت را بالا می‌کشند. چنین اتفاقاتی هم برای شرکت و هم برای قیمت سهام ناخوشایند خواهد بود. به همین دلیل، حتماً بررسی کنید که شرکتی که قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارید پایبند به اصول اخلاقی باشد.

آیا درباره احتمال فساد شرکت‌ها در چین نگران هستید؟ پس بهتر است تا جای ممکن به سرمایه‌گذاری خود تنوع ببخشید. با این کار، حتی اگر شرکتی زیان مالی به بار بیاورد، سود شرکتی دیگر این زیان را جبران خواهد کرد. شما می‌توانید با خرید سهام شرکت‌های مختلف یا با سرمایه‌گذاری در یک صندوق مالی به سرمایه‌گذاری خود تنوع ببخشید.

یکی از مثال‌های فساد در شرکت‌های چینی، شرکت لاکین کافی (Luckin Coffee) است. این شرکت سال‌ها، اعداد و ارقام مالی منتشر شده را دست‌کاری می‌کرد تا خود را موفق‌تر از آنچه که هست نشان دهد. چین نظارت کمتری بر روی انتشار آمار و ارقام دارد و به همین دلیل شرکت‌ها می‌توانند چنین تقلب‌هایی انجام دهند. بسیاری از سرمایه‌گذاران غربی پس از افشای این فساد، درصد بالایی از سرمایه خود را از دست دادند.

تأثیر دولت

یکی دیگر از ریسک‌های سرمایه‌گذاری در چین، تأثیر بسیار زیاد دولت بر روی بسیاری از شرکت‌هاست. ممکن است دولت چین به طور مخفیانه، سهام‌دار اعظم یک شرکت باشد. درعین‌حال، بسیاری از شرکت‌ها بیشتر محصولات خود را به دولت چین می‌فروشند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت Hikvision است که به یک تکنولوژی دست‌یافته است که می‌تواند با هوش مصنوعی، به‌سرعت افراد را شناسایی کند. به همین دلیل، نظارت بر روی بسیاری از این شرکت‌ها، سؤال‌برانگیز است.

حواستان به نرخ تبدیل ارز باشد

سهام‌های شرکت‌های چینی در چند بازار مختلف قابل معامله هستند. برای مثال، شما می‌توانید سهام یک شرکت چینی را در آمریکا با پرداخت دلار خریداری کنید و همان سهام را در هنگ‌کنگ با دلار هنگ‌کنگ خریداری کنید. اگر با ارز متفاوتی اقدام به معامله کنید، ریسک کاهش ارزش ارز مبدأ و ضرر بدین‌وسیله وجود دارد. در چنین مواقعی، حتماً باید حواستان به نرخ مبادله ارز باشد.

درعین‌حال، نرخ ارزش یوان چین، بر روی عملکرد شرکت‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. هنگامی‌که شرکتی بسیاری از محصولات خود را به خارج از چین صادر می‌کند، نرخ یوان کمتر می‌تواند سودمند باشد. در این صورت، خرید آن محصول برای کشورهای خارجی ارزان‌تر می‌شود.

مشهورترین شاخص‌های سهام چین کدام‌اند؟

بازار سهام چین دو شاخص عمده دارد که کمپانی‌ها و شرکت‌های بورسی این کشور را دنبال می‌کند. در ادامه، این دو شاخص را بررسی خواهیم کرد.

شاخص Hang Seng

شاخص Hang Seng در واقع شاخص بازار هنگ‌کنگ است. شرکت‌هایی که سهام خود را در این بازار ارائه کرده‌اند، بیشتر بر روی شرکت‌های خارجی تمرکز می‌کنند. یکی از مزایای شاخص هنگ‌کنگ این است که شرکت‌هایی که سهام خود را در این بازار ارائه کرده‌اند، معمولاً فساد کمتری دارند. درعین‌حال، برای شرکت‌های خارجی نیز، همکاری با این شرکت‌ها آسان‌تر است.

اما اگر می‌خواهید مستقیماً در سهام‌های چینی سرمایه‌گذاری کنید، شاخص Hang Seng ممکن است به دلیل موقعیت بین‌المللی آن، بهترین گزینه نباشد.

نکته:

Shanghai-Composite

بزرگ‌ترین و مشهورترین شاخص چین، شاخص Shanghai-Composite

است. علاوه بر این شاخص، شاخص Shenzhen-Composite نیز وجود دارد. شما می‌توانید در شاخص Shenzhen-Composite، شرکت‌های فعال در تکنولوژی بسیاری را مشاهده کنید که چندان در غرب شناخته شده نیستند.

نکته:

شاخص‌های مشهور دیگر بازار بورس چین کدام‌اند؟

در ادامه، شاخص‌های دیگر شناخته شده چین را بررسی خواهیم کرد:

FTSE China 50

شاخص FTSE China 50 چهل شرکت بزرگ با نقدینگی بالا در بازار بورس هنگ‌کنگ را دنبال می‌کند. این شاخص همچنین، سهام‌های به‌اصطلاح H، Red Chip و P را نیز دنبال می‌کند.

Hang Seng China Enterprises (HSCEI)

این شاخص نیز، 50 شرکت مهم چینی که در بازار بورس هنگ‌کنگ فعال هستند را دنبال می‌کند.

MSCI China

این شاخص نیز شرکت‌های بزرگ با نقدینگی بالا در بازار هنگ‌کنگ را دنبال می‌کند. این شاخص نیز سهام‌های گروه H، B، Red Chips و P Chips را دنبال می‌کند.

MSCI China A

این شاخص نیز، بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که نقدینگی بالایی دارند و در بازار Renminbi عرضه شده‌اند را دنبال می‌کند. سهام‌های این شاخص در Shenzen یا Shanghai قابل معامله هستند.

MSCI Schina H

این شاخص نیز، بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که در بازار بورس هنگ‌کنگ عرضه شده‌اند و نقدینگی بالایی دارند را دنبال می‌کند.

مشهورترین صندوق‌های شاخصی برای دنبال‌کردن

در ادامه، مشهورترین EFT هایی که در هنگام سرمایه‌گذاری در بازار چین می‌توانید خریداری کنید را بررسی میکنیم:

  • MSCI China از طریق Xtrackers MSCI China Index
  • CSI China با Xtrackers CSI 300 Swap: یک EFT با تنوع ریسک بالا
  • Ishares China EFT: متأسفانه این گزینه هزینه بالاتری دارد و در نتیجه، جذابیت کمتری دارد.

سرمایه_گذاری_در_سهام_های_چینی

سهام‌های مشهور چینی قابل سرمایه‌گذاری کدام‌اند؟

در این بخش از مقاله، به شناخته‌شده‌ترین سهام‌های چینی که می‌توانید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید، می‌پردازیم.

Tencent

شرکت تنسنت (Tencent) مثل فیسبوک چین است. این شرکت در حال رقابت با علی‌بابا (و تا حد کمتری Baidu) است تا بتواند بر روی بازار IT چین، تسلط پیدا کند. معروف‌ترین پلتفرم این شرکت، پیام‌رسان WeChat است. البته این شرکت درآمد بیشتری از طریق بازی‌های آنلاین کسب می‌کند. بازی‌هایی مثل League of Legends و Supercell بسیاری از بازیکنان را از سرتاسر جهان به خود جذب کرده است. هنوز هم در این بازار، جای رشد وجود دارد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت Tencent می‌تواند جذاب باشد.

Beijing Capital International Airport

با سرمایه‌گذاری در این سهام، شما در بزرگ‌ترین فرودگاه شهر پکن سرمایه‌گذاری خواهید کرد. شمار پرواز به چین در آینده افزایش خواهد یافت. به همین جهت، سرمایه‌گذاری در این فرودگاه بین‌المللی، می‌تواند سودآور باشد. هرچند، فرودگاه تازه‌تأسیس این شهر نیز، رقیبی جدی برای این فرودگاه محسوب می‌شود.

Kweichow Moutai

یکی دیگر از سهام‌های جالب چین، Kweichow Moutai است. این شرکت چینی، به تولید مشروبات الکلی مشغول است. مردم چین علاقه زیادی به نوشیدنی‌های الکلی دارند و فروش و سود این شرکت نیز، رشد قابل‌توجهی داشته است. به همین جهت، سرمایه‌گذاری در این شرکت چینی نیز، می‌تواند سودآوری بالایی داشته باشد.

انواع سهام‌های چینی کدام‌اند؟

سرمایه‌گذاری در بازار بورس چین ممکن است کمی پیچیده باشد، چراکه سهام‌های چینی انواع مختلفی دارند. شما می‌توانید در سهام‌های A-Shares، B-Shares، H-shares، N-shares، Red Chips و P-Chipsسرمایه‌گذاری کنید.

سهام‌های نوع A

سهام‌های نوع A یا A-Shares، متعلق به شرکت‌هایی هستند که دفتر مرکزی آن‌ها در سرزمین اصلی چین قرار دارد. این سهام‌ها در بازار بروس Shanghai یا Shenzen قابل معامله هستند و با ارز یوان چین مبادله می‌شوند. به‌عنوان سرمایه‌گذار خارجی، شما نمی‌توانید به‌راحتی سهام‌های نوع A را خریداری کنید. شما می‌توانید به طور غیرمستقیم، مثلاً از طریق ETF به سرمایه‌گذاری در این سهام‌ها بپردازید.

سهام‌های نوع B

سهام‌های نوع B یا B-shares  همانند نوع A، متعلق به شرکت‌هایی هستند که آن‌ها هم در سرزمین اصلی چین مستقر هستند. اما این سهام‌ها در بازار بورس Shanghai با دلار آمریکا و در بازار بورس Shenzen با دلار هنگ‌کنگ معامله می‌شوند.

سهام‌های نوع H

سهام‌های نوع H یا H-Shares سهام شرکت‌هایی هستند که علی‌رغم این‌که در سرزمین اصلی چین فعالیت می‌کنند، اما سهام آن‌ها در بازار بورس هنگ‌کنگ قابل معامله است. این سهام‌ها، با دلار هنگ‌کنگ مبادله می‌شوند.

Red Chips

سهام‌های Red Chips سهام شرکت‌های دولتی چین هستند. این شرکت‌ها عموماً در خارج از چین (بیشتر در هنگ‌کنگ) فعال هستند و با دلار هنگ‌کنگ نیز معامله می‌شوند.

P-Chips

این شرکت‌ها، دولتی نیستند اما در خارج از چین فعالیت می‌کنند. سهام آن‌ها نیز با دلار هنگ‌کنگ معامله می‌شود و معمولاً در گریزگاه‌های معاملاتی (مثل جزایر Cayman) مستقر هستند.

سهام‌های نوع N

سهام‌های نوع N یا N-Shares سهام‌هایی هستند که خارج از سرزمین اصلی چین قرار دارند. سهام این شرکت‌ها، معمولاً در بازارهای بورس خارجی مثل NYSE یا NASDAQ عرضه شده است و به همین دلیل، جنبه بین‌المللی دارند. این سهام‌ها، با دلار آمریکا معامله می‌شوند.

هوشمندانه در چین سرمایه‌گذاری کنید

هنگامی‌که قصد سرمایه‌گذاری در سهام‌های چینی را دارید، باید هوشمندانه این کار را انجام دهید. هیچگاه به طور شانسی اقدام به خرید سهامی که تنها اسم آن را شنیده‌اید نکنید. حتماً پیش از سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی کنید و فکر کنید که چرا و چه زمانی خرید چه سهامی می‌تواند سودآور باشد. برنامه خود را بنویسید و طبق این استراتژی عمل کنید!

هنگامی‌که به ترید یا معامله فعال می‌پردازید، داشتن برنامه مشخص حتی مهم‌تر می‌شود. در این نوع معاملات، باید استراتژی خروج مشخصی داشته باشید. با استفاده از قابلیت حد ضرر (Stop Loss) می‌توانید از ضرر کردن بخش زیادی از سرمایه خود به دلیل یک اشتباه، جلوگیری کنید.

در آخر، باید به یاد داشته باشید که هنگامی‌که در بازارهای مالی چین سرمایه‌گذاری می‌کنید، همیشه این ریسک وجود دارد که همه سرمایه شما از بین برود. به همین خاطر، هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنید!

<image>{خرید_سهام_های_چینی}

ترندهای بازار چین

نرخ رشد اقتصادی چین رو به کاهش است. البته جای تعجب هم ندارد، چرا که اقتصاد چین اکنون بسیار بزرگ‌تر از چند دهه گذشته است. نقش صادرات در بازار چین در حال کم‌رنگ شدن است اما بازار داخلی این کشور جذاب‌تر شده است. تقاضا برای کالاهای لوکس رو به افزایش است و هر چه میانگین سنی جامعه بالاتر می‌رود، بخش بیمه و سلامت عملکرد مالی بهتری پیدا می‌کنند.

نوسان سهام‌های چینی بیش از متوسط است. بخشی از این نوسان به دلیل سرمایه‌گذاران خرد بازار است. این سرمایه‌گذاران به تحولات بازار واکنش‌های سریع و غیرقابل‌پیش‌بینی می‌دهند. سرمایه‌گذاران بازار چین، عموماً به دنبال سودهای سریع و بالا هستند. در نتیجه، شاید بهتر باشد به ترید یا معامله فعال سهام‌های چینی بپردازید. هر چه باشد، با سرمایه‌گذاری منفعلانه، نمی‌توانید ضرر ناشی از نوسانات زیاد قیمت را جبران کنید.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *