مارجین کال (Margin Call) چیست و چگونه میتوان از آن اجتناب کرد؟

اگر در مشتقات مالی مثل CFD سرمایه گذاری میکنید، احتمالا دیر یا زود به پدیده ای به نام مارجین کال (Margin Call) برخورد خواهید کرد. اما مارجین کال چیست؟ مارجین کال، شرایطی است که شما پول کافی در حساب کاربری خود ندارید. در این صورت، معاملات شما به طور خودکار بسته میشوند. در این مقاله خواهید خواند که سرمایه گذاری در مارجین چیست. همچنین، به این موضوع میپردازیم که چگونه میتوان از مارجین کال اجتناب کرد.

توضیحی ساده درباره سازوکار مارجین کال

سرمایه گذاری یا معامله با مارجین چگونه کار میکند؟

بسیاری از کارگزاری ها امکان معامله با مارجین را به شما میدهند. هنگامی که با مارجین معامله میکنید، در واقع شما تنها بخش کوچکی از کل سرمایه گذاری را میپردازید. بقیه سرمایه، توسط کارگزاری تامین میشود. هنگامی که با ماجین سرمایه گذاری میکنید، اهرم مالی (Leverage) اعمال میکنید و میتوانید با مبلغی کمتر، سرمایه گذاری بزرگتری انجام دهید. برای مثال، میتوانید یک سرمایه گذاری 500 دلاری را تنها با مبلغ 100 دلار انجام دهید. اما هنگامی که از این قابلیت استفاده میکنید، باید حواستان جمع باشد.

مارجین در معاملات شما

هر کارگزاری، مبلغ مارجین متفاوتی به شما میدهد. هنگامی که بیشترین نسبت اهرم مالی، یک به پنج باشد، شما باید تنها 20 درصد مبلغ سرمایه گذاری را داشته باشید. پس اگر میخواهید که مبلغ 10،000 دلار سهام گوگل خریداری کنید، نیاز است تنها مبلغ 2،000 دلار در حساب خود داشته باشید. بقیه 8،000 دلار را کارگزاری در اختیار شما خواهد گذاشت.

در این معامله، تنها 2،000 دلار سرمایه گذاشته اید، اما میتوانید سودی به اندازه سرمایه 10،000 دلاری کسب کنید.

مارجین_Plus500

معمولا مارجین مورد نیاز هر معامله را کارگزاری مشخص میکند.

مارجین نگهداری

کارگزاری از شما انتظار دارد که حداقل سرمایه برای پوشش معاملات انجام شده را در حساب خود داشته باشید. هنگامی که از مارجینی 500 درصدی استفاده میکنید، کارگزاری پنج برابر شما سرمایه در سرمایه گذاری قرار میدهد. کافی است قیمت 20 درصد کاهش یابد تا تمام سرمایه شما از بین برود.

به همین دلیل، کارگزاری ها از قابلیتی به نام مارجین نگهداری استفاده میکنند. مارجین نگهداری در واقع به شما میگوید چه مقدار از سرمایه گذاری باید در حساب شما موجود باشد.

اگر مارجین نگهداری 10 درصد باشد، همواره باید 1،000 دلار از سرمایه گذاری 10،000 دلاری خود را در حساب کاربری داشته باشید. این مبلغ میتواند از سود معاملات پیشین شما نیز تامین شود. اگر این حداقل مبلغ در حساب شما موجود نباشد، با پدیده ای به نام مارجین کال (Margin Call) روبرو خواهید شد.

مارجین کال (Margin Call) چیست؟

هنگامی که مبلغ کافی برای باز نگهداشتن معاملاتتان در حساب شما موجود نباشد، با مارجین کال مواجه خواهید شد. این اتفاق زمانی رخ میدهد که ارزش موجودی حساب شما به دلیل کاهش قیمت دارایی ها یا ضرر معاملات، افت کند. البته سود معاملات دیگر، میتواند این ضرر را جبران کند و مانع مارجین کال شود. اما اگر باز سطح دارایی حساب شما از سطحی مشخص کمتر شود، باز با مارجین کال (Margin Call) مواجه میشوید.

معنای مارجین کال بسیار ساده است: کارگزاری به شما میگوید که موجودی حساب شما کافی نیست. اگر موجودی حساب شما افزایش پیدا نکند یا معاملات شما سود ده نشوند، ممکن است تمام معاملات خود را از دست بدهید. کارگزاری، تمام دارایی حساب شما را نقد خواهد کرد تا مطمئن شود حداقل موجودی حساب شما تامین میشود. هنگامی که با مارجین معامله میکنید، باید حواستان به ریسک های این نوع معامله نیز باشد.

مثالی از مارجین کال (Margin Call)

فرض کنیم شما 1،000 دلار در حساب خود موجودی دارید و یک سرمایه گذاری به مبلغ 5،000 دلار انجام میدهید. در این صورت باید با استفاده از اهرم مالی 500 درصدی (یا اهرمی مالی با نسبت 1 به 5) معامله را انجام دهید. اگر قیمت سهام 10 درصد افت کند، شما 500 دلار ضرر خواهید کرد. هر چه باشد، مجموع سهام خریداری شده شما 5،000 دلار است. اگر مارجین نگهداری 10 درصد باشد، شما به دردسر افتاده اید. چرا که حداقل موجودی مارجین را در حساب خود ندارید.

برای این که دارایی خود را حفظ کنید، باید موجودی حساب خود را افزایش دهید. اگر موجودی حساب شما به صفر نزدیک شود، کارگزاری مارجین کال اعمال خواهد کرد. اگر موجودی حساب خود را افزایش ندهید، دارایی شما به صورت خودکار فروخته خواهد شد. امکان ندارد بیشتر از دارایی حساب خود ضرر کنید.

اگر چند سرمایه گذاری همزمان در یک کارگزاری دارید، ممکن است نتایج یک سرمایه گذاری بر دیگری تاثیر بگذارد. فرض کنید در مثال بالا، همچنان معامله انجام شده در ضرر است. اما معامله دیگری انجام داده اید که در آن هم مبلغ 1،000 دلار سرمایه گذاری کرده و با استفاده از اهرم مالی 500 درصدی، 5،000 دلار سهام خریداری کرده اید. اما این معامله 10 درصد سود برای شما داشته است. در واقع سود این معامله، ضرر معامله دیگر را جبران میکند. به همین دلیل، با مارجین کال مواجه نخواهید شد.

پس هنگامی که چند معامله انجام میدهید، باید مراقب باشید. یک معامله ی بسیار زیان ده، ممکن است که تمام معاملات شما را به چالش بکشد. شما اولین سرمایه گذاری نخواهید بود که تمام دارایی خود را به خاطر مارجین کال از دست میدهد.

توضیح ساز و کار مارجین کال (ویدیو به زبان انگلیسی است)

چگونه میتوان از مارجین کال (Margin Call) جلوگیری کرد؟

بهتر است که تا جای ممکن از مارجین کال جلوگیری کرد. هر چه باشد، ممکن است با مارجین کال تمام سرمایه خود را از دست بدهید و معاملات شما خودکار بسته شود. با داشتن موجودی کافی در حساب کاربری خود، میتوانید از وقوع مارجین کال (Margin Call) پیشگیری کنید.

یکی از ابزارهایی که برای پیشگیری از مارجین کال مناسب است، حد ضرر یا Stop loss است. با استفاده از این ابزار، میتوانید خودتان مقداری را مشخص کنید که در صورت ضرر به آن میزان، معاملات شما خودکار بسته شوند. میتوانید اینجا، بیشتر درباره حد ضرر یا Stop loss مطالعه کنید.

توضیح_مارجین

در حساب کاربری شما در یک کارگزاری، این اعداد نشان داده میشوند. موجودی یا Balance که میزان پول موجود در حساب شما را نشان میدهد. میزان سرمایه گذاری یا Equity که مجموع ارزش معاملات کنونی شما است. ارزش معاملات شما برابر است با میزان نقدینگی حساب شما به علاوه یا منهای سود و ضرر معاملات. مارجین یا Margin حداقل مبلغی است که باید در حساب شما موجود باشد تا با مارجین کال مواجه نشوید. مارجین آزاد یا Free Margin مبلغی است که میتوانید برای معاملات جدید استفاده کنید.

هزینه های سرمایه گذاری با مارجین چیست؟

معامله یا معامله با مارجین رایگان نیست. شما سود این اعتبار را که از کارگزاری دریافت میکنید باید بپردازید. باید این سود را به طور روزانه و هر روزی که معاملات خود را باز نگه میدارید پرداخت کنید. هنگامی که با مارجین سرمایه گذاری میکنید، باید سود بالایی داشته باشید تا بتوانید نتایج مثبتی کسب کنید. در این مقاله به شما توضیح میدهیم که هزینه این اعتبارات چگونه محاسبه میشود.

از حد ضرر تضمینی (Guaranteed Stop) استفاده کنید

با استفاده از حد ضرر تضمینی یا Guaranteed Stop میتوانید از معاملاتتان محافظت کنید. حد ضرر تضمینی هنگامی که معاملاتتان تا حد مشخصی پایین بیایند یا ضرر کنند، اتوماتیک آن ها را به پایان میرساند. با استفاده از حد ضرر تضمینی، میتوانید ضرر معاملات خود را به حداقل برسانید.

حد ضرر تضمینی معمولا از حد ضرر عادی گرانتر است. با حد ضرر عادی، اگر بازار در شرایط ریزش باشد، باز هم ضرر زیادی خواهید کرد. اما با حد ضرر تضمینی، کارگزاری به شما تضمین میدهد که دارایی شما در قیمتی که مشخص میکنید فروخته خواهد شد. به همین دلیل، به شما پیشنهاد میکنیم اگر در بازار پر نوسانی سرمایه گذاری میکنید، حتما از حد ضرر تضمینی استفاده کنید.

معاملات CFD: مقدمه ای کوتاه

قرارداد اختلاف قیمت (Contract for Difference) یا به اختصار CFD، یکی از محصولات مالی است که به شما اجازه میدهد هم از افزایش و هم از کاهش قیمت سود ببرید. CFD قراردادی بین خریدار و فروشنده است. اختلاف قیمت دارایی مورد معامله، سود یا ضرر شما را مشخص خواهد کرد. نتایج به محض پایان معامله مشخص میشود. CFD امکان استفاده از اهرم های مالی یا اعتبارات را فراهم میکند. به این معنا که میتوانید با سرمایه کمتر، معاملات یا سرمایه گذاری های بزرگتری انجام دهید.

توجه داشته باشید که با خرید CFD، شما صاحب دارایی مورد معامله نمیشوید. شما تنها بر افزایش یا کاهش قیمت آن سرمایه گذاری میکنید.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *