Forex سرمایه گذاری در فارکس: راهنمای جامع

بزرگترین بازار مالی جهان، فارکس یا همان بازار ارز است. بازار فارکس به شما این امکان را میدهد تا در افزایش یا کاهش قیمت ارز کشور های مختلف، سرمایه گذاری کنید.  اما بازار معامله ارز چگونه کار میکند و چه فاکتورهایی بر روی این بازار تاثیر میگذارد؟ در این راهنمای جامع فارکس، تمام آن چیزی که نیاز دارید از این بازار بدانید را یاد خواهید گرفت.

در این مقاله چه چیزی یاد میگیرید؟

نرخ تبدیل ارز و معاملات فارکس

هنگامی که شروع به معامله در فارکس میکنید، نرخ تبدیل ارز، نکته ای بسیار مهم است. نرخ تبدیل، بیان میکند که ارزش یک ارز در مقابل ارزی دیگر چقدر است. هنگامی که شروع به معامله ارز میکنید، در آن واحد، با چند ارز مختلف سروکار دارید. هنگامی که در یورو/دلار سرمایه گذاری میکنید، در واقع دارید در ارزش یورو در مقابل دلار سرمایه گذاری میکنید.

اگر قیمت یورو در مقابل دلار 1،10 باشد، میتوانید 1،1 دلار با سک یورو خریداری کنید.

چگونه میتوانید معامله فارکس را شروع کنید؟

در جهان، بسیاری از افراد در ارزش ارزهای مختلف سرمایه گذاری میکنند. همیشه هنگام سرمایه گذاری در بازار ارز، دو گزینه پیش روی شما است. میتوانید ارز را بخرید یا پیش فروش (Short Sell) کنید. هنگام معامله یورو/دلار دو گزینه پیش روی شماست:

  • هنگامی که میخرید، حدس میزنید که قیمت یورو در مقابل دلار افزایش می یابد و شما سود خواهید کرد.
  • هنگامی که پیش فروش (Short) میکنید، حدس میزنید که قیمت یورو کاهش خواهد یافت و شما از کاهش قیمت سود میکنید.

چون شما هم میتوانید بر روی افزایش و هم کاهش قیمت سرمایه گذاری کنید، در هر بازاری، میتوانید سود خوبی کسب کنید. برای اینکه نتایج مثبتی بدست آورید، باید نوسانات بازار را پیشبینی کنید. اما به عنوان یک مبتدی، کجا میتوانید شروع به سرمایه گذاری در بازار فارکس کنید؟

با ایجاد یک حساب کاربری در یک کارگزاری آنلاین، میتوانید به معامله فارکس بپردازید. بسیار مهم است که یک کارگزاری با کارمزد کم را انتخاب کنید. اگر یک کارگزاری با کارمزد بالا انتخاب کنید، هزینه های بسیاری بر روی تراکنش های خود خواهید پرداخت که سود شما را پایین خواهد آورد. میخواهید بدانید کدام کارگزاری ها، امکان معامله فارکس را دارند؟ در مقاله "مقایسه کارگزاری ها" میتوانید بهترین و مناسب ترین کارگزاری را برای معامله فارکس انتخاب کنید:

نرخ_تبدیلارز فارکس

چگونه میتوانید قیمت های بازار را پیشبینی کنید؟

اگر میخواهید معاملات موفقی در معامله ارزها مثل یورو/دلار، پوند/دلار و دلار استرالیا/دلار آمریکا داشته باشید، باید بتوانید تغییرات قیمت را پیشبینی کنید. همیشه باید بتوانید تشخیص دهید ارزش یک ارز در مقابل ارزی دیگر در حال کم شدن است یا خیر. وقتی ارزش یک ارز در مقابل ارزی دیگر در حال افزایش باشد، آن را میخرید و اگر در حال کاهش باشد، آن را پیش فروش (Short) میکنید.

با استفاده از روش های آنالیز و تحلیل، میتوانید ببینید قیمت ارز در حال کاهش است یا افزایش. متداول ترین تحلیل ها اینها هستند:

ارز مظنه و پایه چیست؟ (The Base And The Quote Currency)

وقتی در فارکس معامله میکنید، همیشه با ارز مظنه و ارز پایه سر و کار دارید. در معامله یورو/دلار، یورو ارز پایه است و دلار ارز مظنه.

  • ارز پایه، ارزی است که در معامله دو ارز خریده میشود.
  • ارز مظنه، ارزی است که در معامله دو ارز فروخته میشود.

پس در معامله یورو/دلار، میبینیم چند دلار میتوانیم به ازای یک یورو دریافت کنیم. در معامله دو ارز، سه شرایط مختلف میتواند وجود داشته باشد:

  • 9/0 یورو/دلار: یعنی ارزش هر یورو 9/0 دلار است.
  • 1 یورو/دلار: یعنی ارزش یورو و دلار برابر است.
  • 1/1 یورو/دلار: یعنی ارزش هر یورو، یک دلار و 10 سنت است.

اگر فکر میکنید ارز پایه قوی تر است، آن را خریداری(Long)  میکنید و اگر فکر میکنید ارز مظنه قوی تر است، آن را پیش فروش (Short) خواهید کرد.

چه جفت ارزهایی وجود دارد؟

در اکثر کارگزاری ها، معاملات به جفت ارزهای زیر دسته بندی میشوند:

  • جفت ارزهای عمده: هفت ارز، 80 درصد معاملات فارکس را تشکیل میدهند: یورو/دلار، دلار/ین ژاپن، پوند/دلار، دلار/فرانک سوئیس، دلار/دلار کانادا، دلار/دلار استرالیا
  • جفت ارزهای جزئی: ارزهایی که کمتر معامله میشوند. معمولا جفت هایی بدون دلار آمریکا هستند. مانند: یورو/فرانک سوئیس و پوند/ین ژاپن
  • جفت ارزهای نامتعارف: ارزهای کشورهای کوچک. مانند زلوتی لهستان یا پزوی مکزیک

معاملات فارکس در عمل چگونه کار میکند؟

میتوانید از انواع ابزارهای مالی برای معاملات فارکس استفاده کنید. اما نقطه شروع همه آنها یکسان است. یک ارز را میخرید و یک ارز را میفروشید. با این معامله، از اختلاف قیمت دو ارز، سود خواهید برد.

در حساب کارگزاری شما، نتایج معاملات شما به صورت اتوماتیک قابل مشاهده هستند. عاقلانه است که قبل از اینکه با پول خود شروع به معامله فارکس کنید، اول با یک حساب کاربری رایگان و آزمایشی شروع به معامله کنید. با استفاده از لینک زیر، همین حالا یک حساب کاربری آزمایشی افتتاح کنید:

معامله_در_فارکس

معامله در فارکس: اصطلاحات مهم

حتما قبل از معامله در فارکس، باید اصطلاحات مورد استفاده در این بازار را بدانید.

لات (Lots) در فارکس چیست؟

ارزها در تعداد مشخصی معامله میشوند. هنگامی که در فارکس معامله میکنید، به این تعداد ثابت، لات گفته میشود. تعداد استاندارد لات 100،000 واحد ارز پایه است. بیشتر کارگزاری های CFD به شما امکان معامله مینی (با 10،000 واحد) و میکرو (1،000 واحد) را نیز میدهند.

پیپ (Pip) چیست؟

پیپ در واقع نشانگر تغییر قیمت بین دو جفت ارز است. اگر در معامله یورو/دلار، قیمت از 1،0000 به 1،0001 تغییر پیدا کند، آنگاه 1 پیپ افزایش قیمت داشته ایم. بعضی از کارگزاری ها، تغییر قیمت را تا 5 رقم بعد از اعشار نیز نشان میدهند که با آن پیپت (Pippet) گفته میشود.

در بعضی جفت ارزها، پیپ کمی متفاوت است. خصوصا در ارزهایی که  اعداد اعشار کمتری دارند. برای مثال، ین ژاپن، رقم دوم اعشار آن پیپ حساب میشود.

اعتبار یا Leverage چیست؟

در بعضی کارگزاری ها شما امکان استفاده از اعتبار یا Leverage را در معاملات خود دارید. با اعتبار، میتوانید با سرمایه ای کمتر، بسیار بیشتر سرمایه گذاری کنید. حداکثر اعتبار در بیشتر کارگزاری ها نسبت 1:30 است. برای مثال، با  سرمایه ای به اندازه 10،000 دلار، میتوانید تا سقف 300،000 دلار معامله کنید. اما اعتبار، چگونه سود احتمالی شما را در معامله ای با افزایش یک درصدی تغییر میدهد؟

  • بدون اعتبار، سود شما همان یک درصد خواهد بود.
  • با اعتباری با نسبت 1:30، سود شما 30 درصد خواهد شد.

هرچند، در صورت ریزش قیمت، ضرر شما نیز چند برابر خواهد شد. در صورت افت یک درصدی قیمت:

  • بدون اعتبار، ضرر شما همان یک درصد خواهد بود.
  • با اعتباری با نسبت 1:30، ضرر شما 30 درصد خواهد شد.

با اعتبار، میتوانید در مدتی کوتاه، سود بسیار زیادی کسب کنید. اما باید مراقب باشید. در صورت ضرر، ممکن است کل سرمایه خود را با اعتبار از دست بدهید.

اختلاف قیمت یا Margin چگونه کار میکند؟

هنگامی که با اعتبار معامله میکنید، در واقع دارید از اختلاف قیمت سود میکنید. اختلاف قیمت، مبلغی است که برای باز نگه داشتن معامله لازم است در حسابتان باقی بماند. با اعتباری با نسبت 1:30 شما تنها به 3،300 دلار در حساب خود نیاز دارید تا معامله ای به ارزش 100،000 دلار انجام دهید.

همیشه باید اختلاف قیمت را در حساب خود داشته باشید تا سفارشتان باز بماند. اگر این مبلغ را در حساب خود نداشته باشید، با پدیده ای به نام Margin Call مواجه میشوید. در صورت مواجهه با Margin Call کل سرمایه شما از دست خواهد رفت.

سرمایه_گذاری_در_ارزها

چرا قیمت ها تغییر میکنند؟

اگر میخواهید سرمایه گذاری موفقی در فارکس داشته باشید، باید بدانید که چرا قیمت ها تغییر میکنند و چه چیزی باعث این تغییر قیمت میشود. دلایل زیادی وجود دارد که چرا قیمت ارزی در مقابل ارزی دیگر تغییر میکند. در این بخش، به دلایل عمده نوسان قیمت ارزهای مختلف میپردازیم.

تورم (-)

تورم، تاثیر زیادی بر قیمت ارز کشور مبدا میگذارد. اگر تورم کشوری سریعتر از دیگر کشورها رشد داشته باشد، واحد پول آن کشور نسبت به دیگر کشور ها ارزشش را از دست خواهد داد. اگر این اتفاق در اروپا رخ دهد، قدرت خرید یورو افت میکند. در نتیجه، ارزش یورو در مقابل دلار افت میکند و قیمت یورو کاهش می یابد.

نرخ سود (+)

نرخ سود نیز عامل دیگری است که میتواند بر نرخ ارز تاثیر بگذارد. اگر بانک مرکزی کشوری نرخ سود بالایی داشته باشد، ارزش پول آن کشور افزایش خواهد یافت. چون در هر حال، مردم دنبال ارزی هستند که بیشترین بهره را داشته باشد. بانک های مرکزی میتوانند جوری نرخ بهره را تنظیم کنند که ارزش پول کشور به نسبت ارزهای دیگر، بسیار گران یا بسیار ارزان نشود. همچنین بیانیه های اعضای بانک مرکزی میتواند بر نوسانات نرخ ارز تاثیر بگذارد. معامله گران میتوانند با اطلاع از این سیاست ها و تغییرات بهره بانکی، قیمت ارز را پیشبینی کرده و سود بدست آورند.

نیاز به سرمایه گذاری (+)

یک اقتصاد قوی، معمولا ارزش پول کشور را بالا میبرد. برای مثال، وقتی که تقاضا برای سرمایه گذاری در کشوری زیاد شود، ارزش پول آن کشور بالا میرود. در اینصورت، شرکت ها بیشتر برای سرمایه گذاری در کشور مبدا معمولا تبدیل ارز میکنند و با افزایش نرخ بهره، نرخ تبدیل نیز بالا میرود.

اعتماد (+)

پول بر مبنای اعتماد میگردد. دلیلی که ما برای تکه کاغذی بی ارزش، ارزش قائل میشویم، این است که به نهاد پشت آن کاغذ اعتماد داریم. وقتی این اعتماد بیشتر شود، ارزش آن پول نیز بیشتر میشود. آیا داریم اعتمادمان را از دست میدهیم؟ پس ارزش آن واحد پولی، به سرعت سقوط میکند.

فرار سرمایه (-)

در بعضی کشورها، عملکرد اقتصاد چندان مطلوب نیست. در چنین اقتصادهایی، مردم پول خود را به ارزهای دیگر کشورها تبدیل میکنند. در بسیاری از کشورهای آفریقایی، مردم مبادله با دلار را به واحد پولی کشور خود ترجیح میدهند. وقتی اعتماد مردم به اقتصاد کشور کم باشد و مردم پول خود را به ارزهای دیگری تبدیل کنند، ارزش پول آن کشور افت شدیدی خواهد کرد.

کاهش ارزش (-)

یک واحد پولی ارزان، میتواند برای اقتصاد کشور مفید باشد. چون وقتی واحد پولی کشوری ارزان باشد، شرکت ها میتوانند محصولات و خدمات آن کشور را با قیمتی پایین تر تهیه کنند. به همین خاطر، بعضی اوقات، دولت ها عمدا ارزش پول خود را پایین می آورند. پایین آوردن ارزش پول، با کاهش نرخ بهره بانکی امکان پذیر است.

اخبار_فارکس

چه نهادهایی ارز خرید و فروش میکنند؟

قبل از اینکه در فارکس شروع به معامله ارز کنید، باید به خاطر داشته باشید که بسیاری از نهادها دائما در حال مبادله ارز هستند. نرخ ارزی مانند دلار، با عرضه و تقاضا مشخص میگردد. وقتی که معاملات بزرگ ارزی را تشخیص دهید و پیش بینی کنید، بهتر میتوانید قیمت آینده ارزها را تخمین بزنید و پیشبینی کنید.

سرمایه گذاران در سهام

هنگامی که در بازار بورس آمریکا سرمایه گذاری میکنید، احتیاج به دلار دارید. قبل از اینکه سهمی از شرکت آمریکایی خریداری کنید، اول باید پول خود را تبدیل به دلار کنید. تمام معاملات بازار بورس بر روی نرخ ارز تاثیر میگذارند.

معامله گران

معامله گران افراد و سازمان هایی هستند که سعی دارند از نوسانات نرخ ارز سود کسب کنند. وقتی تعداد زیادی از این معامله گران ارزی به خصوص را معامله کنند، این کار، بر روی قیمت آن ارز تاثیر خواهد گذاشت.

کارآفرینان

شرکت های بین المللی در کشورهای مختلفی تجارت میکنند. وقتی در کشورهای دیگر، اقدام به خرید و فروش محصول میکنند، باید پول خود را به ارز مبدا تبدیل کنند. به همین دلیل، تقاضا برای محصولات یک کشور، میتواند بر روی نرخ ارز آن کشور تاثیر بگذارد.

بانک های مرکزی

بانک های مرکزی معمولا سعی میکنند بر روی نرخ ارز، تاثیر بگذارند. برای مثال، میتوانند اقدام به چاپ پول کنند. وقتی بانک مرکزی، اقدام به چاپ پول میکند، عرضه پول افزایش داشته که باعث میشود نرخ ارز افت کند. هرچند، بانک مرکزی نمیتواند بر کل قیمت ارز تاثیر بگذارد، چرا که بازار فارکس بسیار بزرگتر است.

هنگام معامله در فارکس، حواستان باید به کدام نهادها باشد؟

نهادهایی وجود دارند که باید هنگام معامله در فارکس حواستان به آن ها باشد. در ادامه میبینیم کدام نهادها بر بازار فارکس تاثیر میگذارند؟

اخبار

اخبار میتواند بر قیمت ارز تاثیر بگذارد. وقتی اخبار مثبتی درباره کشوری منتشر میشود، میتواند تاثیری مثبت بر نرخ ارز آن کشور داشته باشد. به همین خاطر دقت کنید که چه اخباری باعث افزایش عرضه یا تقاضای هر کشور میشوند.

احساسات بازار

بعضی اوقات، حس و حال بازار بر روی قیمت تاثیر میگذارد. اگر اکثریت بازار فکر میکنند که قیمت ارزی خاص، تغییر میکند، این اتفاق خواهد افتاد. اگر اکثریت باور داشته باشند که ارزش یورو افزایش می یابد، آنقدر یورو میخرند تا این اتفاق بیفتد. به همین خاطر، مهم است که نیم نگاهی به حال و هوای بازار نیز داشته باشید.

اطلاعات اقتصادی

اطلاعات اقتصادی به شما عملکرد یک اقتصاد را نشان میدهند. برای مثال، نگاهی به نرخ تورم داشته باشید. هنگامی که نرخ تورم در حوزه یورو بیش از 2 درصد شود،  بانک مرکزی اروپا، نرخ بهره را افزایش میدهد. با نرخ بهره بیشتر، سرمایه گذاری در آن ارز جذاب تر میشود و خریداران بیشتری در آن سرمایه گذاری خواهند کرد.

نرخ اعتبار

سرمایه گذاران میخواهند بدانند که آیا عاقلانه است به فلان کشور پول قرض دهند یا خیر. به همین دلیل، نهادهای مختلفی، اقتصاد کشورها را اعتبارسنجی میکنند. اعتبارسنجی مطرح میکند که چقدر احتمال دارد آن کشور، قرض خود را پس دهد. اگر برآورد اعتبار آن کشور مثبت باشد، میتواند نرخ ارز کشور را افزایش دهد. اعتماد، بخش مهمی در بازار سرمایه ایفا میکند.

بانک های مرکزی

موجودی هر ارز را بانک مرکزی آن کشور مشخص میکند. برای مثال، بعد از بحران های اقتصادی، بانک های مرکزی شروع به تزریق پول به بازارها میکنند. آن ها پول بیشتری چاپ میکنند که در نتیجه، میزان خرج کردن افراد جامعه بیشتر میشود. هنگامی که با تقاضای ثابت، عرضه پول بیشتر شود، قیمت آن ارز کاهش پیدا میکند.

چرا دلار اینقدر مهم است؟

هنگامی که شروع به معامله در بازار فارکس میکنید، در میابید که دلار، ارز غالب بازار است. بخشی از این قضیه، به این دلیل است که ایالات متحده آمریکا، بزرگترین اقتصاد جهان را دارد. اقتصاد آمریکا، یک اقتصاد باز است که امکان شرکت بقیه طرف های تجاری در آن فراهم است. هنگامی که ارزش دلار افت میکند، ارزش تمام شرکت های دنیا که با اقتصاد آمریکا پیوند خورده اند، کاهش میابد.

دلار، در سطحی وسیع، در مبادلات دنیا استفاده میشود. بسیاری از سهام ها، همچنین بورس کالا مثل طلا و نقره با دلار مبادله میشوند. حتی بعضی کشورها، نرخ ارز خود را با دلار گره زده اند.

در آخر، دلار بیش از یک واحد پول است. دلار چسبی است که کل سیستم اقتصادی دنیا را به هم چسبانده است. کاهش یا ارزش نرخ دلار، تاثیر زیادی بر کل اقتصاد جهان دارد.

قدرت_دلار

نکاتی درباره معامله در فارکس

هنگامی که شروع به معامله در فارکس می کنید، باید حواستان به چند نکته باشد. اول، حتما از حد ضرر یا Stop loss استفاده کنید. با استفاده از حد ضرر، مطمئن میشوید بیش از درصدی مشخص ضرر نخواهید کرد و با این کار، سرمایه خود را از حوادث غیر مترقبه، در امان خواهید داشت.

همچنین الگوهای بازار فارکس بسیار بیشتر از بازار بورس قابل پیشبینی است. معمولا ترند ها و الگو ها راحت تر قابل شناسایی هستند و نوسانات بازار نیز کمتر از بازار بورس است. به همین دلیل، فارکس میتواند برای معامله گران جذاب تر باشد. اما بسیار ضروری است که قبل از اینکه با پول زیادی وارد معاملات فارکس شوید، حتما تمرین کنید. بسیاری از کارگزاری ها امکان استفاده و امتحان کردن قابلیت هایشان را با یک حساب کاربری آزمایشی و رایگان به شما میدهند.

در آخر، بسیار مهم است که سود و ریسک خود را به درستی مدیریت کنید. اگر معامله یک جفت ارز، سودی 100 دلاری به شما میدهد اما ریسکی 1000 دلاری دارد، باید به دنبال معامله بهتری باشید. به دنبال معاملاتی باشید که احتمال سود بیشتر و ریسک کمتری دارند.

آیا معاملات فارکس انقدر آسان است؟
اهرم مالی: استفاده از اهرم مالی(Leverage) کارگزاری برای معامله
پیپ (Pip) چیست؟
چگونه میتوان با معامله فارکس (Forex)، سود بدست آورد؟
ریسک معاملات فارکس (Forex)
کارمزد معاملات فارکس (Forex) چقدر است؟