معامله طلا: چگونه میتوان در طلا (Gold) سرمایه گذاری کرد؟

در هنگام بحران، سرمایه گذاری در طلا بسیار پرطرفدار میشود. هنگامی که شک و تردید درباره آینده بازار بورس زیاد میشود، بسیاری از سرمایه گذاران، به سرمایه گذاری در طلا روی می آورند. اما چگونه میتوان در طلا سرمایه گذاری کرد؟ و مزایا و معایب سرمایه گذاری در طلا چیست؟ در این مقاله، تمام اطلاعاتی را که پیش از سرمایه گذاری در طلا نیاز دارید بدانید را خواهید یافت!

چگونه میتوان در طلا (Gold) سرمایه گذاری کرد؟

در واقع، دو راه بیشتر برای سرمایه گذاری در طلا وجود ندارد: فیزیکی و غیرفیزیکی. هنگامی که به طور فیزیکی در طلا سرمایه گذاری میکنید، در واقع طلا را خریداری میکنید. اما بیشتر سرمایه گذاران به سرمایه گذاری غیر فیزیکی روی می آورند.

چگونه میتوان غیر مستقیم در طلا سرمایه گذاری کرد؟

ابتدا به روش های غیر فیزیکی سرمایه گذاری در طلا میپردازیم.

معامله فعال طلا با استفاده استفاده از CFD

شما میتوانید به معامله فعال طلا در یک کارگزاری آنلاین بپردازید. در کارگزاری های آنلاین، میتوانید به معاملات جذاب طلا بپردازید. شما در این معاملات، صاحب طلا نمیشوید اما از تغییرات قیمتی آن سود خواهید برد.

CFD برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت بر روی تغییرات قیمت طلا بسیار مناسب است. در معاملات CFD میتوانید از اهرم های مالی یا Leverage استفاده کنید که به شما این امکان را میدهد که با سرمایه کمتر، به سرمایه گذاری بپردازید. در این مقاله، میتوانید بیشتر درباره CFD مطالعه کنید.

همچنین، شما میتوانید معاملات طلا را بدون ریسک و هزینه با یک حساب کاربری آزمایشی و رایگان در یک کارگزاری امتحان کنید. دوست دارید همین حالا شروع به معامله با یک حساب کاربری آزمایشی کنید؟ با استفاده از دکمه زیر، یک حساب کاربری آزمایشی برای معاملات طلا بسازید:

همین_حالا_در_طلا_سرمایه_گذاری_کنید

استفاده از صندوق های شاخصی

چندین صندوق سرمایه گذاری مالی یا ETF برای سرمایه گذاری در طلا وجود دارد. میتوانید در هر کارگزاری، بدون زحمت به معامله ETF بپردازید. هر زمان نیز که خواستید بدون هیچ دردسری، میتوانید صندوق خریداری شده را بفروشید. هنگامی که به صورت فیزیکی طلا خریداری میکنید، برای فروش آن به مشکل بر میخورید. دو نوع مختلف صندوق سرمایه گذاری طلا یا ETF وجود دارد:

  • صندوق های شمشی (Bullion-Backed): این صندوق ها به صورت فیزیکی طلا معامله میکنند.
  • صندوق های غیر شمشی (Nonbullion-Backed): این صندوق ها از مشتقات مالی برای سرمایه گذاری در طلا استفاده میکنند.

SPDR Gold Shares یک صندوق فیزیکی برای سرمایه گذاری در طلا است که با دلار کار میکند و ETFS physical gold یک صندوق فیزیکی دیگر است که با یورو کار میکند. حواستان باشد که صندوق ها سالانه کارمزدی را از شما دریافت میکنند. این کارمزد، برای دستمزد مدیریت و هزینه نگهداری طلا استفاده میشود.

از کارگزاری های خوبی که در آن میتوانید به معامله طلا بپردازید، میتوان Freedom24 را نام برد. در Freedom24 میتوانید بدون پرداخت کمیسیون، اقدام به خرید صندوق های مالی کنید. با استفاده از لینک زیر، میتوانید همین حالا یک حساب کاربری آزمایشی در Freedom24 افتتاح کنید:

سرمایه شما در معرض خطر قرار دارد. هزینه‌های دیگر نیز اعمال می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، به Freedom24.com/trading/fees مراجعه کنید.سرمایه شما در معرض خطر قرار دارد. هزینه‌های دیگر نیز اعمال می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، به Freedom24.com/trading/fees مراجعه کنید.

اختیارات (Options) طلا

با اختیار طلا، شما این امکان را دارید که در قیمتی مشخص، طلا را بخرید (Call Option) و یا این که بفروشید (Put Option). برای خرید اختیار، باید مبلغی را بپردازید. همچنین، اختیارات، تاریخ انقضا دارند. باید تا قبل از تاریخ سر رسید، معامله انجام دهید وگرنه اختیار بی ارزش میشود.

با استفاده از اختیارات، میتوانید از ساختار پیچیده ای برای معامله استفاده کنید. از مزایای اختیار طلا این است که شما مجبور به استفاده از آن نیستید. دوست دارید بیشتر درباره سرمایه گذاری در اختیارات طلا بدانید؟ در دوره آموزشی زیر، تمام چیزهایی که باید بدانید را یاد خواهید گرفت:

معاملات آتی (Futures) طلا

معاملات آتی، توافقاتی هستند که برای تحویل طلا در قیمت و زمان مشخص انجام میشوند. به دلیل استفاده از اهرم های مالی (Leverage) و وجود الزام در این معاملات، شما ممکن است تمام دارایی خود را از دست بدهید.

حساب طلا

دو نوع حساب طلا وجود دارد. حساب های تخصیصی و غیر تخصیصی. حساب طلا حسابی است که قیمت طلا را به دقت دنبال میکند. هنگامی که حساب طلا خریداری میکنید، در واقع مقدار مشخصی طلا خریداری کرده اید. در حساب های تخصیصی، مقدار مشخصی طلا به صاحب حساب اختصاص داده میشود. شماره سریال این طلاها نیز ثبت شده و بدون اجازه صاحب حساب، نمیتوان طلا را معامله کرد.

در حساب های غیر تخصیصی، طلای مشخصی به صاحب حساب اختصاص داده نمیشود و طلا به صورت اشتراکی بین چند حساب قرار دارد. مزیت این حساب ها این است که کارمزد کمتری دارند و عیب آن نیز این است که صاحب حساب نمیتواند تمام مقادیر طلا را از حساب بیرون بکشد. خصوصا در زمان بحران، صاحب حساب نیازمند اعتبار کافی از سوی بانک است.

سرمایه_گذاری_طلا_بانک

سهام شرکت های فعال در معادن طلا

یکی از راه های دیگر سرمایه گذاری در طلا، خرید سهام شرکت های فعال در معادن طلا (Gold) است. هزینه استخراج طلا تقریبا ثابت است. شما به عنوان یک سرمایه گذار، با انتخاب درست میتوانید از این شرکت ها سود ببرید. البته باید به خاطر داشته باشید که سهام شرکت های فعال در معدن، الزاما همراه با قیمت طلا بالا و پایین نمیشود.

به همین خاطر باید ببینید که عملکرد این شرکت ها چگونه است. عملکرد این شرکت ها علاوه بر قیمت طلا، وابسته به فاکتورهای دیگر است. بعضی از سهام شرکت های طلا عبارتند از:

  • AngloGold Ashanti Ltd.
  • Goldcorp Inc.
  • Barrick Gold Corp.
  • Newmont Mining Corp.
  • Franco-Nevada Corp.

شما همچنین این گزینه را دارید که در ترکیبی از این شرکت ها سرمایه گذاری کنید. این کار با صندوق های ETF امکان پذیر است. یکی از گزینه های مناسب برای این کار، Market Vectors Gold Minders ETF است. دوست دارید بیشتر درباره خرید سهام بدانید؟ در مقاله “چگونه سهام بخریم؟”، تحلیل جامع ما را درباره خرید سهام بخوانید:

چگونه میتوان طلا (Gold) خرید؟

شما میتوانید به خرید فیزیکی طلا نیز بپردازید. هنگامی که فیزیکی طلا میخرید اما، باید حواستان به ریسک های جانبی نیز باشد. برای مثال، باید طلا را در جای امنی نگهداری کنید.

سرمایه گذاری در شمش طلا

شمش های طلا وزن متفاوتی دارند. سبک ترین شمش ها یک گرم وزن دارند و وزن سنگین ترین ها به یک کیلو هم میرسد. این به شما امکان میدهد که هم با سرمایه کم و هم با سرمایه زیاد به سرمایه گذاری در طلا بپردازید. هزینه و مزد ساخت در وزن های بالا کمتر است. هر چه باشد، هر چه وزن بالاتر میرود، هزینه ساخت کمتر خواهد شد.

سرمایه گذاری در سکه طلا

گزینه دیگر پیش روی شما، سکه طلاست. معمولا وزن یک سکه، یک تروی (Troy) یا 31 گرم است. ارزش سکه معمولا بستگی به خلوص سکه دارد. بعضی سکه ها با مس ترکیب شده اند. هنگام معامله سکه، نوع سکه نیز اهمیت دارد. بعضی سکه های کم یاب، ارزش بیشتری از سکه های عادی دارند.

سرمایه_گذاری_در_شمش_سکه_طلا

چه چیزی میخواهید درباره سرمایه گذاری در طلا بدانید؟

  • ریسک: ریسک های سرمایه گذاری در طلا چیست؟
  • مزایا: آیا سرمایه گذاری در طلا عاقلانه است؟
  • آینده: آیا سرمایه گذاری در طلا آینده نگرانه است؟
  • طلا یا نقره: بهترین سرمایه گذاری کدام است؟
  • مثال: ببینید سرمایه گذاری در طلا چگونه کار میکند؟

هنگام سرمایه گذاری در طلا، باید به چه نکاتی توجه کرد؟

هنگامی که میخواهید به معامله طلا بپردازید، حتما باید از یک نهاد قابل اعتماد استفاده کنید، چه بخواهید به صورت فیزیکی طلا معامله کنید و چه سهام طلا. برای مثال، میتوانید ببینید که نهادی که انتخاب میکنید، آیا مجوز های لازم را از مراجع بالاتر دارد یا خیر. معمولا شما باید پیش از تحویل طلا پول را بپردازید، پس باید حواستان باشد که در مکانی امن سرمایه گذاری کنید.

هنگامی که میخواهید مبلغ 10،000 دلار یا بیشتر طلا خریداری کنید، معمولا از شما کپی کارت شناسایی میخواهند. همچنین باید توجه کنید که آیا جای طلا در خانه شما امن است یا خیر. بسیاری از بیمه های منازل، سرقت طلا را پوشش نمیدهند. شاید بهتر باشد طلای خود را در صندوق امانات بانک قرار دهید.

ریسک های سرمایه گذاری در طلا چیست؟

هر سرمایه گذاری، مزایا و معایب خود را دارد. همچنین دلایل زیادی وجود دارد که چرا نباید اقدام به سرمایه گذاری در طلا کرد.

سرمایه گذاری در طلا به شما سود ماهانه نمیدهد

هنگامی که پول خود را در سهام و اوراق قرار میدهید، شما سود سهام یا اوراق دریافت میکنید. هنگامی که در طلا سرمایه گذاری میکنید، تنها زمانی سود خواهید کرد که قیمت طلا افزایش یابد. به همین خاطر، ممکن است در دراز مدت سرمایه گذاری در طلا راضی کننده نباشد، خصوصا نسبت به سرمایه گذاری در سهام های مرتبط با طلا.

سود ناچیز در زمان رونق اقتصاد

طلا در زمان بحران اقتصادی، سرمایه گذاری خوبی محسوب میشود. هنگامی که اوضاع اقتصاد خوب است، بهتر است که طلا خریداری نکنید. البته، همیشه میتوانید به طلا به عنوان نوعی بیمه برای رکودهای آینده بازار نگاه کنید.

بازار طلا نوسانات زیادی دارد

قیمت طلا بسیار پر نوسان است. همین نوسان، تردید هایی برای سرمایه گذاران به ارمغان می آورد.

سرمایه در یک حساب پس انداز، سود ثابتی به شما میدهد. اما توجه داشته باشید که طلا در دراز مدت سرمایه گذاری بهتری است. همچنین شما میتوانید با پیش فروش کردن (Short Position) از نوسان طلا در کوتاه مدت سود کسب کنید.  با پیش فروش کردن، میتوانید حتی با کاهش قیمت ها هم سود کسب کنید.

سود نامطلوب هنگام نرخ سود بالا

هنگامی که نرخ بهره پایین باشد، طلا عملکرد خوبی خواهد داشت. اما اگر نرخ سود بالا رود، معمولا طلا رشدی نخواهد کرد. در این شرایط، جایگزین های بهتری نیز وجود دارد. برای مثال، میتوانید به اوراق قرضه و یا حساب های پس انداز فکر کنید. پس اگر نرخ سود رو به شد باشد، بهتر است که از سرمایه گذاری در طلا صرف نظر کنید.

نرخ_سود_قیمت_طلا

مزایای سرمایه گذاری در طلا چیست؟

البته سرمایه گذاری در طلا مزایایی نیز دارد. اگر طلا مزایایی نداشت، ارزش چندانی نیز نمیداشت.

طلا از شما در برابر تورم محافظت میکند

تورم، پدیده ای طبیعی است که باعث میشود در گذر زمان، پول ارزشش را از دست بدهد. با سرمایه گذاری در طلا، میتوانید از خودتان در برابر تورم محافظت کنید. در طول زمان، ارزش طلا همراه با تورم رشد میکند. با سرمایه گذاری در طلا، در آینده ارزش سرمایه شما از بین نخواهد رفت.

طلا کمیاب است

طلا درست مانند بسیاری از مواد خام دیگر کمیاب است. روزی این مواد در جهان تمام خواهند شد. در عین حال، جهان در حال رشد است و روز به روز افراد بیشتری اقدام به خرید طلا میکنند. به همین دلیل، در آینده نیز قیمت طلا به رشد خود ادامه میدهد.

سود مطلوب در هنگام نرخ سود پایین

هنگامی که نرخ سود یا بهره پایین باشد، سرمایه گذاری در طلا میتواند استراتژی خوبی باشد. در زمان نرخ بهره کم، سود چندانی از حساب پس انداز به شما نخواهد رسید. همچنین در این زمان، قیمت طلا نیز رشد خواهد کرد.

پخش کردن ریسک سرمایه گذاری

با سرمایه گذاری در طلا میتوانید ریسک سرمایه گذاری خود را کم کنید. معمولا طلا خلاف سایر شاخص های اقتصادی عمل میکند. هنگامی که اوضاع اقتصاد خوب نباشد، معمولا طلا عملکرد خوبی دارد. با خرید طلا، میتوانید سبد سرمایه گذاری خودتان را با ثبات کنید و در هر شرایطی از بازار، عملکرد خوبی داشته باشید.

عملکرد خوب با کاهش ارزش دلار

هنگامی که ارز مهمی مثل دلار ارزش خود را از دست میدهد، سرمایه گذاری در بازار های جایگزین میتواند جذاب باشد. در این صورت، سرمایه گذاران به دنبال یک جای امن برای سرمایه خود هستند. هنگامی که اقتصاد جهان میسوزد، طلا میدرخشد.

قیمت_طلا_دلار

آیا سرمایه گذاری در طلا عاقلانه است؟

این که آیا سرمایه گذاری در طلا عاقلانه است یا خیر، بستگی به شرایط شخصی شما دارد. باید به یاد داشته باشید که طلا ذاتا یک سرمایه گذاری پر ریسک است. به همین دلیل، تنها با پولی اقدام به سرمایه گذاری در طلا کنید که بتوانید برای دراز مدت، به آن دست نزنید.

همچنین باید زمانبندی مناسبی نیز برای سرمایه گذاری خود در نظر بگیرید. هنگامی که بازار بورس داغ است و خریداران زیادی در بازار هستند، سرمایه گذاری در طلا چندان عاقلانه نیست. بهترین زمان خرید طلا، در هنگام بحران است. برای مثال، در هنگام بحران کرونا در سال 2020، قیمت طلا رشد زیادی کرد.

هنگامی که تصمیم گرفتید در طلا سرمایه گذاری کنید، باید برای سرمایه گذاری خود برنامه ای مدون داشته باشید. ببینید که در چه قیمتی میخواهید دوباره طلا را بفروشید. شما با خرید طلا، سودی دریافت نمیکنید، مگر این که قیمت طلا بالا برود و اینگونه سود کنید.

سرمایه گذاری در طلا یا نقره؟

معمولا همیشه طلا و نقره در کنار هم می آیند. البته جای تعجب ندارد، چرا که هر دوی این فلزات، جزو فلزات گرانبها محسوب میشوند. معمولا میگویند نقره برادر کوچک طلا است. اما درستی این جمله جای تامل دارد.

معمولا در زمان بازار نزولی، عملکرد نقره از طلا بهتر است. احتمالا این مورد به این خاطر است که کاربرد نقره در صنعت از طلا بیشتر است. نقره در محصولات الکترونیکی کاربرد زیادی دارد و با دیجیتال شدن جامعه، تقاضا برای این فلز گرانبها روز به روز بیشتر میشود.

به همین خاطر، سرمایه گذاری در نقره میتواند جذاب تر باشد. در زمان بحران، نقره میتواند سرمایه گذاری امنی باشد و همچنین، در زمان رونق اقتصادی نیز، تقاضا برای آن بالا میرود و قیمت آن نیز افزایش میابد. منابع نقره رو به کاهش هستند اما تقاضا برای آن هر روی افزایش میابد. پس در دراز مدت، سرمایه گذاری در نقره سود آور است!

سرمایه گذاری در طلا در عمل چگونه کار میکند؟

با دو مثال، به شما نشان میدهیم که معامله یا سرمایه گذاری در طلا در عمل چگونه کار میکند.

بحران!

آخر فوریه 2020 است و شما متوجه میشوید که بحران کرونا کل اروپا را در بر میگیرد. بازار بورس در حال ریزش است و سرمایه گذاران در حال فروش همه سهام خود هستند. در نتیجه شما به دنبال یک سرمایه گذاری جایگزین به جای سهام هستید. بعد از کمی تحقیق، تصمیم میگیرید که طلا خریداری کنید.

شما تصمیم میگیرید که با استفاده از CFD بر روی تغییرات قیمت طلا سرمایه گذاری کنید. شما مبلغ 1400 دلار طلا خریداری میکنید. در ابتدا قیمت کمی پایین می آید اما در ادامه قیمت به طور قابل ملاحظه ای افزایش میابد. در آخر شما همان مقدار طلا را 1550 دلار میفروشید. در نتیجه شما به ازای هر شمش، 150 دلار سود میکنید، که حدود 10 درصد است.

اگر با مشتقات مالی (Derivatives) معامله میکنید، میتوانید از اهرم مالی (Leverage) استفاده کنید. اگر از اهرم مالی با نسبت یک به سه استفاده کنید، در همین معامله سودی به اندازه 450 دلار یا 30 درصد خواهید داشت. البته اگر از اهرم مالی استفاده میکنید، ممکن است که ضرر شما نیز چند برابر شود.

سرمایه_گذاری_قیمت_طلا

تغییرات قیمت طلا، منبع goldprice.org

معدن طلای جدید

به شما ارثی میرسد و تصمیم میگیرید که بخشی از آن را در یک معدن طلا سرمایه گذاری کنید. شما میتوانید این کار را با خرید سهام معادن طلا در Freedom24 بدون کمیسیون انجام دهید. چند هفته بعد اخبار را مشاهده میکنید.

ناگهان اعلام میشود که یک معدن عظیم طلا در مکانی در آفریقا کشف شده است. در یک لحظه، ذخایر طلا به شدت افزایش پیدا میکند. به دلیل عرضه بسیار بالا، قیمت طلا کاهش میابد. به همین خاطر، مردم شروع به فروش سهام معادن طلا میکنند.

قیمت سهام ده درصد کاهش پیدا میکند و شما ضرر میکنید. آیا شرکت هنوز سود ده است؟ پس بهتر است که سهام خود را نگه دارید. معمولا وحشت ناشی از اخبار، باعث میشود که بدون منطق، قیمت سهام ها ریزش پیدا کند. به احتمال زیاد، در آینده نزدیک، قیمت سهام دوباره بالا خواهد رفت و باز هم شما سود میکنید.

بیت کوین به عنوان طلای جدید؟

طلا مدت بسیار زیادی است که به عنوان یک سرمایه قابل اطمینان شناخته میشود. امروزه اما، یک بازیگر جدید به وجود آمده است: بیت کوین (Bitcoin). بیت کوین ریسک های سرمایه گذاری طلا را ندارد. هنگامی که مردم درباره تورم یا اوضاع اقتصاد نگران هستند، قیمت بیت کوین بالا میرود. معامله بیت کوین میتواند در زمانی که آینده اقتصاد نامعلوم است، جذاب باشد. اینجا را کلیک کنید تا بیتشر درباره بیت کوین بخوانید.

نرخ مبادله طلا اکنون چقدر است؟

در زیر، میتوانید نرخ مبادله CFD طلا را مشاهده کنید:

جمع بندی سرمایه گذاری در طلا

سرمایه گذاری یا معامله طلا میتواند بسیار جذاب باشد. فلزات گرانبها دیگر وابسته به دلار نیستند. اما طلا هنوز هم به عنوان یک سرمایه گذاری امن محسوب میشود. به همین دلیل، میتوانید به طلا به عنوان یک بیمه در برابر تورم و سقوط بازار استفاده کنید. به همین دلیل، سرمایه گذاری در طلا، هم در دراز مدت و هم در کوتاه مدت میتواند جذاب باشد.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *