تاثیر نرخ سود بر روی بازار سهام

در زمانی که بیشتر افراد به دنبال سود بیشتر حساب های پس انداز هستند، سرمایه گذاران چشم به کاهش نرخ سود دارند. هنگامی که بانک مرکزی اروپا از افزایش نرخ سود خبر میدهد، بازار بورس شروع به ریزش میکند، اما چرا؟

تاثیر نرخ سود بر روی بازار سهام چیست؟

  • بالا رفتن نرخ سود، هزینه های گرفتن وام را گران تر میکند.
  • در نتیجه، شرکت ها و مصرف کننده ها، پول کمتری خرج میکنند.
  • که این مورد، باعث کاهش سود شرکت ها میشود.
  • و در نتیجه، با بالا رفتن نرخ بهره، قیمت سهام ها افت میکند.
  • بسیاری از سرمایه گذاران، از بازار سهام، به اوراق قرضه کوچ میکنند.

هنگامی که نرخ بهره بالا میرود، هزینه گرفتن وام افزایش می یابد

هنگامی که نرخ سود بانکی بالا میرود، هم کسب و کار ها و هم مشتریان، برای گرفتن پول باید سود بیشتری بپردازند. تقریبا همه شرکت ها گاه به گاه وام میگیرند، تا بتوانند سرمایه گذاری کنند و سود بیشتری بدست آورند. مشتریان نیز برای خرید هایشان وام میگیرند.

شرکت ها سرمایه گذاری کمتری انجام میدهند

شرکت ها اغلب وام میگیرند، چرا که باور دارند میتوانند سودی مضاعف از این سرمایه بدست آورند. هنگامی که شرکتی پنج درصد سود وام میپردازد و هفت درصد سود میکند، این باعث میشود که شرکت از وام، سود کند.

اما هنگامی که نرخ سود بالا میرود، حاشیه سود کم میشود. در نتیجه شرکت ها وام کمتری میگیرند، که همین امر سرمایه گذاری را کمتر میکند و در نتیجه سود دهی شرکت کاهش می یابد.

سرمایه_گذاری_سود

با بالا رفتن نرخ بهره، سرمایه گذاری کاهش می یابد.

هزینه های اعطای اعتبار

بالا رفتن نرخ سود، تنها سرمایه گذاری های آینده شرکت ها را تحت تاثیر قرار نمیدهد. همچنین، این اتفاق باعث میشود که هزینه های گرفتن اعتبار شرکت نیز بالا رود. وقتی که شرکت یک دفعه با نرخ سود بالای بانکی مواجه میشود، سود دهی شرکت به سرعت تحت تاثیر قرار میگیرد.

وقتی که نسبت درآمد به سهام کاهش می یابد، احتمال این وجود دارد که سهامداران سهام خود را بفروشند، که در نتیجه قیمت سهام شرکت سقوط خواهد کرد.

سرمایه گذاران و وام بانکی

بسیاری از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری، وام می گیرند. برای مثال، می توانید از اعتبارات (Leverage) کارگزاری ها استفاده کنید. در واقع، کارگزاری سرمایه بخشی از سرمایه گذاری شما را تامین میکند. سرمایه گذاران نیز، هنگام استفاده از این اعتبار، باید سود کارگزاری را پرداخت کنند.

هنگامی که نرخ سود بانکی افزایش پیدا میکند، هزینه استفاده از اعتبارات نیز افزایش می یابد. همین مورد باعث میشود که سرمایه گذاری با اعتبار کمتر جذاب باشد. هنگامی که نرخ سود افزایش زیادی داشته باشد، حتی ممکن است که سرمایه گذاران تمام سهم های خود را بفروشند. این اتفاق، میتواند باعث ریزش بازار سهام شود.

کاهش میزان مصرف

در قسمت قبل به اختصار گفتیم که در زمان افزایش نرخ سود بانکی، شرکت ها سرمایه گذاری کمتری انجام میدهند. شرکت ها برای بسط و گسترش به سرمایه نیاز دارند.

هنگامی که نرخ سود این سرمایه گذاری ها افزایش می یابد، شرکت ها سرمایه گذاری های خود را لغو میکنند یا به تعویق می اندازند.

کاهش میزان اشتغال

یکی از نتایج مستقیم کاهش سرمایه گذاری شرکت ها، این است که سرمایه شرکت برای خرج کردن کاهش می یابد. هنگامی که شرکت ها کمتر خرج میکنند، نرخ اشتغال نیز پایین می آید. هرچه باشد، هر چه پروژه های شرکت کمتر باشد، نیروی کار کمتری نیز نیاز است. هر چه نرخ اشتغال کمتر باشد، مردم نیز کمتر خرج میکنند. کمتر خرج کردن باعث کاهش فروش میشود. در نتیجه میزان سود شرکت ها باز هم کمتر میشود، و نرخ سهام آن ها باز هم افت می کند.

هزینه اعتبار مصرف کننده بالاتر میرود

در عین حال، مصرف کننده ها پول کمتری خرج می کنند چرا که قادر خواهند بود موارد مصرفی خود را به صورت اعتباری با قیمت ارزان تر خریداری کنند. این مورد هم باز باعث کمتر شدن میزان خرج کردن میشود. در نتیجه، کسب و کار ها کمتر می فروشند و عملکردشان تحت تاثیر قرار می گیرد. این مورد نیز باعث کاهش قیمت سهام میشود.

سرمایه گذاران پول خود را از بازار بورس بیرون میکشند

سرمایه گذاران همیشه به دنبال راهی هستند که بتوانند بیشترین سود ممکن را دریافت کنند. هنگامی که نرخ بهره بالا باشد، نرخ سود دهی حساب های سپرده و اوراق قرضه نیز بالاتر خواهد بود. در عین حال، سهامداران میدانند که بازار بورس ممکن است عملکرد مطلوبی نداشته باشد.

بازار سهام همیشه یکی از روش های پر ریسک سرمایه گذاری بوده است. سرمایه گذاران نیز می خواهند به همین نسبت، سود ببرند. وقتی که اوراق قرضه یا حتی سپرده گذاری عادی جذاب تر از بورس باشند، سرمایه گذاران بیشتری سهام خود را خواهند فروخت. در نتیجه، باز هم بازار سهام ریزش خواهد کرد.

در هنگام افزایش نرخ سود بانکی، شما چه کاری میتوانید انجام دهید؟

معمولا هنگامی که نرخ بهره بالا میرود، قیمت سهام افت میکند. در عین حال، نرخ سود حساب های سپرده و اوراق قرضه افزایش می یابد. به همین دلیل، عاقلانه است که بخشی از سرمایه خود را از بازار بورس بیرون کشیده و در سرمایه گذاری های کم ریسک تر قرار دهید.

جالب اینجاست که شما میتوانید حتی از افت قیمت سهام نیز سود کسب کنید. برای مثال، میتوانید با استفاده از CFD به پیش فروش سهام بپردازید. در این صورت، با کاهش قیمت ها، سود کسب خواهید کرد.

میتوانید به دنبال موقعیت های خوب خرید نیز باشید. نرخ سود بالا همیشگی نیست و در آینده شرکت ها عملکرد بهتری خواهند داشت. هنگامی که میخواهید سهام شرکتی را خریداری کنید، باید تحقیق کنید که شرکت بدهی زیادی نداشته باشد که سود زیادی پرداخت کند.

چگونه میتوان با استفاده از نرخ سود، رکود اقتصادی را پیش بینی کرد؟

میتوان با استفاده از نرخ بهره، رکود های اقتصادی احتمالی در آینده را پیش بینی کرد. معمولا، نرخ سود وام های کوتاه مدت از وام های بلند مدت کمتر است. تورم باعث میشود که سود دهی وام دهنده به تعویق بیفتد. بخاطر تورم، همین مقدار پول در آینده ارزش کمتری خواهد داشت و وام دهنده در آینده پول کمتری از اصل سرمایه دریافت خواهد کرد. اما گاهی اوقات، منحنی سود میتواند در معکوس باشد.

منحنی سود معکوس شرایطی است که سود کوتاه مدت از سود بلند مدت بیشتر است. در گذشته، این منحنی معکوس، نشان دهنده وقوع یک رکود اقتصادی بوده است. هنگامی که این اتفاق رخ میدهد، بهتر است که در اوراق قرضه کوتاه مدت سرمایه گذاری کنید. در این مواقع، نرخ سود این اوراق بالاتر است. همچنین، در این شرایط، بهتر است به صورت موقت از بازار سهام چشم پوشی کنید.

منحنی_سود_معکوس

محور افقی مدت زمان و محور عمودی نرخ سود را نشان میدهد.

حواستان به نرخ بهره واقعی نیز باشد

هنگامی که شرایط بازار را تحلیل میکنید، باید به نرخ واقعی سود نیز توجه کنید. افزایش نرخ سود واقعی، وابسته به تورم است. تورم، نشانگر افزایش سطح قیمت هاست. هنگامی که تورم افزایش می یابد، ارزش پول رایج کم میشود. اگر تورم بالاتر باشد، نرخ سود واقعی کمتر افزایش می یابد. 1 درصد افزایش نرخ سود در تورم 1 درصدی، بیشتر از 1 درصد افزایش نرخ سود در تورم 3 درصدی است.

نرخ بالای سود الزاما برای بازار بورس بد نیست. اگر اوضاع اقتصاد خوب باشد، نرخ سود میتواند بدون این که اثری منفی بر دیگر بازار ها بگذارد، بالا برود.

برای اوراق قرضه چه اتفاقی می افتد؟

قیمت اوراق قرضه یکسان، با افزایش نرخ بهره، کاهش می یابد. هر چه باشد، اوراق جدیدی با نرخ سود 2 درصد جذاب تر است، وقتی که نرخ سود سپرده 1 درصد و نرخ سود 3 درصد باشد.

بر روی اوراق جدید، نرخ سود بالاتر خواهد بود. اگر فکر میکنید که نرخ سود در آینده کاهش خواهد یافت، بهتر است اوراق عرضه شده با نرخ سود بالاتر را خریداری کنید.

سرمایه گذاری در املاک

هنگامی که نرخ بهره افزایش می یابد، ممکن است سرمایه گذاری در املاک دیگر جذاب نباشد. هنگامی که نرخ سود بالا میرود، هزینه وام مسکن شما افزایش می یابد. به همین دلیل، افراد کمتری قادر خواهند بود که وام مسکن دریافت کنند. در نتیجه، خریداران مسکن هم کم خواهند شد و قیمت خانه کاهش پیدا میکند.

نرخ بهره چگونه مشخص میشود؟

نرخ بهره در اکثر اقتصاد ها تحت تاثیر بانک های مرکزی است. برای مثال در آمریکا، Fed یا Federal Reserve نرخ سود را تعیین میکند. این نهاد، به صورت دوره ای، اقدام به تغییر نرخ سود میکند تا تورم همیشه تحت کنترل بماند.

با تغییر نرخ سود، گرفتن وام میتواند گران تر یا ارزان تر شود. این تغییر، میتواند الگوی خرج کردن جامعه را تغییر دهد.

تاثیر افزایش یا کاهش نرخ بهره، معمولا به سرعت در بازار سهام قابل مشاهده است. اما تاثیرات آن بر اقتصاد، معمولا یک سال زمان نیاز دارد تا خود را نشان دهد.

نرخ_سود_بانک_مرکزی_Fed

در نمودار بالا، تغییرات نرخ سودی را که Fed تعیین کرده، مشاهده میکنید.

چه شرکت هایی از نرخ سود پایین، سود میبرند؟

هنگامی که نرخ بهره خیلی پایین باشد، شرکت هایی که سود سهام (Dividend) بالایی میپردازند، بیشتر سود میکنند. برای مثال، کمپانی Shell. همچنین، شرکت هایی که برای فعالیت های خود به وام نیاز دارند، به دلیل پایین بودن نرخ بهره وام ها، سود میکنند. برای مثال، شرکت هایی که در بازار املاک فعال هستند.

چه شرکت هایی از نرخ سود بالا، سود میبرند؟

بعضی سهام ها اما، رابطه خوبی با نرخ سود بالا دارند. سهام هایی که در بخش مالی و اعطای اعتبار فعال هستند، در این دسته قرار دارند. برای مثال، بانک ها ممکن است برای وام هایی که میدهند، سود بیشتری طلب کنند که همین امر، باعث سود بیشتر آن ها میشود که البته قیمت سهام آن ها را نیز بالا میبرد.

انتظارات افکار عمومی بسیار مهم است

در نهایت، این انتظار و پیش بینی افکار عمومی است که تاثیر نهایی نرخ سود بر بازار سهام را مشخص میکند. قیمت سهام توسط عرضه و تقاضا در بازار مشخص میشود. انتظارات میلیون ها سرمایه گذار، وضعیت بازار را مشخص میکند.

اگر اکثریت انتظار داشته باشند که Fed نرخ سود را تا 0.5 درصد پایین بیاورد اما Fed نرخ را به 0.25 برساند، باز هم بازار بورس افت خواهد کرد. چون افرادی بر اساس این پیش بینی سهام خریداری کرده اند و از این تصمیم Fed نا امید شده و سهام خود را میفروشند.

پس هنگامی که در بازار بورس سرمایه گذاری میکنید، نگاهی هم به افکار عمومی داشته باشید.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *