چگونه می‌توان در فلزات گران‌بها سرمایه‌گذاری کرد؟

اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید، گزینه های سرمایه‌گذاری متعدد و جذابی پیش روی شما قرار دارد. یکی از انواع سرمایه‌گذاری که اخیرا بسیار محبوب نیز شده است، سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها است. فلزات گران‌بها، عناصر خالصی هستند که ارزش اقتصادی بالایی دارند. در این مقاله، خواهیم دید که چگونه می‌توان به سرمایه‌گذاری این فلزات از جمله طلا و نقره پرداخت.

چگونه می‌توان به سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها پرداخت؟

چندین راه برای سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها وجود دارد. شما می‌توانید به معامله یا ترید فعال این فلزات بپردازید و یا این که در سهام یا صندوقی مرتبط با این فلزها سرمایه‌گذاری کنید. گزینه آخر، خرید مستقیم فلزات گران‌بها است.

معامله فعال قیمت فلزات گران‌بها

شما می‌توانید با استفاده از ابزار مشتقه (Derivatives)، به معامله تحولات قیمت فلزات گران‌بها بپردازید. ابزار مشتقه، قراردادی بر مبنای کالایی خاص است. این بدین معناست که شما مستقیما این فلزات را معامله نمی کنید. با استفاده از ابزار مشتقه، شما می‌توانید از کاهش یا افزایش قیمت فلزات گران‌بها سود کسب کنید.

با ترید و معامله فعال قیمت فلزات گران‌بها مثل طلا و نقره با استفاده از CFD، شما می‌توانید تحت هر شرایطی در بازار، معامله انجام دهید. یکی از کارگزاری‌هایی که امکان این نوع معامله را به شما می‌دهد، Plus500 است. شما می‌توانید با استفاده از یک حساب کاربری رایگان و آزمایشی در Plus500، به معامله بدون ریسک و هزینه CFD بپردازید. با استفاده از دکمه زیر، همین حالا یک حساب کاربری رایگان در این کارگزاری افتتاح کنید:

٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.

سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها در Plus500

Plus500 به شما امکان معامله CFD طلا را می‌دهد. قیمت ها فرضی هستند.

صندوق‌های مالی مرتبط با فلزات گران‌بها

شما می‌توانید با استفاده از صندوق‌های مالی، به طور غیر مستقیم در فلزات گران‌بها سرمایه‌گذاری کنید. حتما پیش از سرمایه‌گذاری در این صندوق ها، به کارمزد و هزینه های مدیریتی این صندوق ها توجه کنید. کارمزدهای مدیریتی این صندوق ها، میتوانند سود شما را به شدت کاهش دهند.

سهام‌های مرتبط با فلزات گران‌بها

آیا می خواهید در شرکت هایی که با فلزات گرانبها سر و کار دارند سرمایه گذاری کنید؟ سپس مهم است که یک کارگزار قابل اعتماد و مقرون به صرفه را انتخاب کنید. در نمای کلی زیر می توانید بلافاصله ببینید که از کدام شرکت ها می توانید این سهام را خریداری کنید:

کارگزارانمزایاثبت نام

خرید فلزات گران‌بها

شما همچنین می‌توانید به طور فیزیکی اقدام به خرید فلزات گران‌بها کنید. هرچند، با نگهداری فلزات گران‌بها، سودی به شما پرداخت نمی‌شود، اما با این حال، خرید این نوع فلزات می‌تواند سودآور باشد. میزان محبوبیت فلزات گران‌بها در زمان بحران افزوده می‌شود. دلیل این افزایش محبوبیت، حفظ ارزش فلز در زمان بحران است. بهای فلزات گران‌بها مستقل از تورم یا موفقیت یا شکست یک شرکت است.

در نتیجه، در زمان رکود، بسیاری از سرمایه‌گذاران اقدام به فلزات گران‌بها می‌کنند. بهای فلزات گران‌بها با بی‌ثباتی اقتصادی تغییر نمی‌کند، در نتیجه در زمان آشفتگی بازار، سرمایه امنیت و ثبات بیشتری خواهد داشت.

البته خرید فلزات گران‌بها، مشکلات خود را دارد. شما باید فلزات خریداری شده را در جایی نگهداری کنید. همچنین باید از سرمایه خود در برابر دزدها حفاظت کنید. به همین دلیل، پیش از خرید فلزات گران‌بها، باید تحقیقات لازم را انجام دهید!

راهنمای سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها

درباره فلزات گران‌بها، چه چیزی می‌خواهید بدانید؟ از منوی زیر استفاده کنید تا به قسمت دلخواه مقاله، دست پیدا کنید:

  • انواع: در چه نوع فلزات گران‌بهایی می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید؟
  • مزایا: چرا باید در فلزات گران‌بها سرمایه‌گذاری کرد؟
  • معایب: معایب سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها چیست؟
  • چقدر باید سرمایه‌گذاری کرد؟ : چه درصدی از سرمایه خود را باید سرمایه‌گذاری کنید؟
  • قیمت گذاری: قیمت فلزات گران‌بها چگونه مشخص می‌شود؟

در چه فلزات گران‌بهایی می‌توان سرمایه‌گذاری کرد؟

فلزات گران‌بهای زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. برای مثال، شما می‌توانید در طلا، نقره، پلاتین و پالادیوم سرمایه‌گذاری کنید. در این بخش از مقاله، به طور خلاصه به هر یک از این فلزات خواهیم پرداخت.

طلا

طلا، شناخته‌شده‌ترین فلز گران‌بها است و در میان سرمایه‌گذاران محبوبیت زیادی دارد. سرمایه‌گذاری در طلا در زمان بحران اقتصادی، می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. بعضی سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه خود، اقدام به خرید طلا می‌کنند. هنگامی‌که بازار سهام سقوط می‌کند، معمولاً شاهد هستیم که ارزش طلا بیشتر می‌شود. در واقع، طلا می‌تواند نقش یک محافظ در برابر سقوط بازار سهام را ایفا کند. آیا دوست دارید بیشتر درباره سرمایه‌گذاری در طلا بدانید؟ در مقاله “سرمایه‌گذاری در طلا” می‌توانید بیشتر درباره این نوع سرمایه‌گذاری مطالعه کنید:

فلزات گران‌بها طلا

نقره

نقره نیز یکی دیگر از فلزات پرطرف‌دار در بازار است. قیمت نقره همواره همسو با طلا تغییر نمی‌کند، چراکه نقره مصارف صنعتی بسیاری دارد. یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در نقره، ارزان بودن این فلز است. در نتیجه، شما می‌توانید با سرمایه‌ای کم نیز اقدام به خرید نقره کنید. آیا دوست دارید بیشتر درباره سرمایه‌گذاری در نقره بدانید؟ راهنمای ما در همین باره را مطالعه کنید:

فلزات گران‌بها نقره

پلاتین

پلاتین فلزی است که به‌عنوان کاتالیزور در خودروها استفاده می‌شود. پلاتین خصوصاً در خودروهای دیزلی کاربرد بسیاری دارد. با ظهور خودروهای برقی، محبوبیت خودروهای دیزلی رو به کاهش است. البته خودروهای هیدروژنی نیز به پلاتین نیاز دارند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در پلاتین می‌تواند سودآور باشد. آیا دوست دارید بیشتر درباره سازوکار سرمایه‌گذاری در پلاتین بدانید؟ پس مقاله زیر را بخوانید:

پالادیوم

یکی دیگر از فلزات گران‌بهایی که معامله می‌شود، پالادیوم است. پالادیوم نیز، در ساخت کاتالیزور کاربرد دارد و شباهت‌های بسیاری با پلاتین دارد. نکته منحصر به فرد این فلز این است که پالادیوم می‌تواند تا 900 برابر حجم خود هیدروژن جذب کند. پالادیوم در ساخت ساعت و دندان‌پزشکی نیز کاربرد دارد. سرمایه‌گذاری در این فلز با زمان‌بندی مناسب، می‌تواند سودآور باشد.

مزایای سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها چیست؟

فلزات گران‌بها از لحاظ شیمیایی، کمیاب و منحصر به فرد هستند. ازآنجایی‌که شکل دهی به این فلزات آسان است، سال‌هاست که طلا و نقره به‌عنوان سکه استفاده شده‌اند. قیمت این فلزات نوسان زیادی دارد، اما در درازمدت توانسته‌اند ارزش خود را حفظ کنند.

هنگامی‌که در فلزات گران‌بها سرمایه‌گذاری می‌کنید، شما با ریسک نهادی دیگر روبرو نخواهید شد. اگر در سهام یا اوراقی سرمایه‌گذاری کنید، همیشه این احتمال دارد که نهاد صادرکننده سهام یا اوراق، ورشکست شود.

یکی دیگر از مزایای سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها این است که این فلزات، از سرمایه شما در برابر تورم محافظت می‌کنند. معمولاً قیمت طلا همراه با قیمت عمومی بازار بالا می‌رود. هنگامی‌که ارز شما در حال از دست‌دادن ارزش خود است، خرید طلا می‌تواند جذاب باشد.

در آخر، طلا کالایی است که می‌تواند سبد سرمایه‌گذاری شما را تنوع ببخشد. طلا همبستگی چندانی با قیمت سهام، اوراق یا املاک ندارد. هنگامی‌که اوضاع اقتصادی مساعد نیست، شما می‌توانید با خرید طلا سود خوبی به دست آورید.

معایب سرمایه‌گذاری در طلا چیست؟

البته سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها، معایبی نیز دارد. بزرگ‌ترین مشکل این سرمایه‌گذاری، این است که فلزات گران‌بها، درآمد ثابتی به ارمغان نمی‌آورند. با خرید سهام یا ملک، شما می‌توانید درآمد ثابتی داشته باشید. طلا اما، تنها در گوشه‌ای خاک می‌خورد. شما می‌توانید سهام‌های مرتبط با طلا را خریداری کنید. اما با این کار، مزایای خرید فلزات گران‌بها را نخواهید داشت.

یکی دیگر از معایب سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها، کارمزد بالای این نوع معاملات است. هنگامی‌که به طور فیزیکی اقدام به خرید طلا یا نقره می‌کنید، باید آن‌ها را در جایی نگهداری کنید. به‌علاوه، معمولاً باید بیمه‌ای نیز برای این سرمایه تهیه نمایید. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها، می‌تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد!

همچنین، سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها همانند قمار است. شما به این امید اقدام به خرید فلزات گران‌بها می‌کنید که شخصی دیگر در سال‌های آینده آن را با قیمتی بالاتر خریداری کند. اما هنگامی‌که برعکس این اتفاق رخ دهد، دیگر امکان کسب سود از سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها وجود ندارد.

چقدر از سرمایه خود را باید در فلزات گران‌بها سرمایه‌گذاری کنید؟

برای این سؤال که چقدر از سرمایه خود را باید در فلزات گران‌بها سرمایه‌گذاری کنید، پاسخی قطعی وجود ندارد. بعضی سرمایه‌گذاران، تمایل ندارند هیچ بخشی از سرمایه خود را در این فلزات سرمایه‌گذاری کنند. اما سرمایه‌گذارانی که اطمینان چندانی به آینده بازار ندارند، مقادیر زیادی طلا و نقره خریداری می‌کنند.

سرمایه‌گذاران مشهور معمولاً بین پنج تا ده درصد از سرمایه خود را در طلا و نقره سرمایه‌گذاری می‌کنند. سرمایه‌گذارانی مانند Kevin O’Leary، پنج درصد از سرمایه خود را در طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. هنگامی‌که قیمت طلا بالا می‌رود، مقداری از آن را می‌فروشند و در زمان کاهش قیمت، دوباره خریداری می‌کنند.

حفاظت توسط کمیابی

فلزات گران‌بها بسیار کمیاب هستند. به‌علاوه، بسیاری از این فلزات، خواص فیزیکی مفیدی دارند. این مورد باعث می‌شود که این فلزات کاربردهای بسیاری داشته باشند و برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر شوند.

فلزات گران‌بهایی به‌عنوان متریال در صنعت تکنولوژی در زمینه‌های پزشکی و هواپیمایی کاربرد دارند. اما آیا می‌دانستید که تلفن همراه، لپ‌تاپ و تلویزیون شما نیز از یک یا چند فلز گران‌بها تشکیل شده است؟ در آینده، این نوع مصارف افزایش خواهند یافت و در نتیجه قیمت فلزات گران‌بها نیز افزایش خواهد یافت.

سکه یا شمش؟

اگر قصد خرید فلزات گران‌بها را دارید، دو گزینه سکه یا شمش پیش روی شماست. شمش معمولاً مناسب افرادی است که قصد دارند میزان بیشتری از سرمایه خود را در این فلزات سرمایه‌گذاری کنند. اگر قصد سرمایه‌گذاری میزان کمتری در طلا را دارید، سکه گزینه کاربردی‌تری خواهد بود. ارزش اسمی سکه کمتر است. به‌علاوه، ارزش اسمی سکه بر روی آن درج شده است و شما می‌توانید از آن به‌عنوان ابزار پرداخت استفاده کنید.

در کل، قیمت تولید سکه بیشتر است. شما معمولاً می‌توانید سکه را به قیمت بیشتری به فروش برسانید. در آخر، تنها عامل تعیین‌کننده، انتخاب شخصی شما خواهد بود.

قیمت گذاری فلزات گران‌بها

ارزش فلزات گران‌بها از طریق تقابل عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. هنگامی‌که معدنی جدید کشف می‌شود و یا بانک فلزات گران‌بهای خود را به فروش می‌رساند، قیمت کاهش پیدا می‌کند. اگر مثل در زمان بحران تقاضا در بازار افزایش یابد، قیمت فلزات گران‌بها نیز افزایش می‌یابد.

فلزات گران‌بها با دلار معامله می‌شود. در نتیجه اگر با ارز دیگری اقدام به معامله فلزات گران‌بها کنید، باید با ریسک نرخ مبادله ارز نیز مواجه شوید. اگر ارز شما کاهش ارزش داشته باشد، ممکن است ضرر کنید.

اگر دلار کاهش قیمت داشته باشد، فلزات گران‌بها نیز کاهش ارزش خواهند داشت. هنگامی‌که دلار تقویت شود، قیمت فلزات گران‌بها نیز بالا خواهد رفت.

طلا یا نقره؟

قیمت طلا و نقره معمولاً در یک‌جهت تغییر می‌کنند. در زمانی که اطمینان چندانی به آینده اقتصاد وجود ندارد، خرید طلا و نقره می‌تواند هوشمندانه باشد. هنگامی‌که مشخص شد بریتانیا قصد خروج از اتحادیه اروپا را دارد، قیمت فلزات گران‌بها و نقره به‌سرعت بالا رفت. همچنین در زمان بحران کرونا، قیمت فلزات گران‌بها به شدت افزایش یافت.

به همین دلیل، هنگامی‌که قصد سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها را دارید، به شرایط کلی اقتصاد توجه داشته باشید. بسیاری از فلزات گران‌بها، به‌عنوان دارایی‌های امن شناخته می‌شوند.

درهرصورت، نقره کاربرد صنعتی بیشتری دارد. در نتیجه، تقاضا برای نقره بیشتر تحت تأثیر اوضاع اقتصادی است.

تحولات قیمتی فلزات گران‌بها

قیمت طلا در زمان بحران کرونا به شدت افزایش یافت.

معامله آنلاین یا فیزیکی فلزات گران‌بها؟

این روزها این امکان فراهم شده است که به معامله قیمت فلزات گران‌بها پرداخت. هنگامی‌که در یک کارگزاری آنلاین، به معامله فلزات گران‌بها می‌پردازید، عموماً قصد شما کسب درآمد در کوتاه‌مدت است. در بخش مقایسه کارگزاری‌ها، شما می‌توانید یک حساب کاربری آزمایشی و رایگان در یک کارگزاری افتتاح کنید و معاملات طلا و نقره را امتحان کنید. البته همواره امکان خرید فیزیکی فلزات گران‌بها مثل سکه یا شمش طلا یا نقره نیز وجود دارد.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *