خواندن نمودار شمعی

از نمودار شمعی (Candlestick) میتوان برای پیش بینی قیمت جفت ارز در فارکس استفاده کرد. با خواندن و تحلیل کردن دقیق این نمودار، میتوانید تصمیم معاملاتی درستی را اتخاذ کنید. در این مقاله، به این میپردازیم که چگونه میتوان از نمودار شمعی استفاده کرد. همچنین الگوهای پرکاربرد و مهم نمودار شمعی را نیز بررسی خواهیم کرد.

چگونه میتوان نمودار شمعی (Candlestick) را خواند؟

توضیح_نمودار_شمعیخواندن نمودار شمعی تقریبا آسان است. نمودار شمعی، اطلاعات بسیار بیشتری را نسبت به نمودارهای قیمتی عادی در اختیار ما قرار میدهد.

  • قیمت اولیه (Open): اولین قیمت
  • بالاترین قیمت (High): بالاترین قیمتی که ثبت شده
  • پایین ترین قیمت (Low): پایین ترین قیمتی که ثبت شده
  • قیمت پایانی (Close): قیمت پایانی

با مشاهده رنگ نمودار شمعی میتوانید ببینید که قیمت افزایشی بوده یا کاهشی. بدنه سبز در نمودار به این معناست که قیمت افزایش داشته است و بدنه قرمز گویای این است که قیمت کاهش داشته است.

هر نمودار شمعی، تغییرات قیمت را در یک بازه زمانی خاص به ما نشان میدهد. بازه زمانی هر نمودار، به بازه زمانی تحلیل شما بستگی دارد. مثلا، هر شمع در نمودار میتواند نشانگر یک ساعت یا یک روز باشد.

سایه هر شمع (خط نازک)، بازه قیمتی در واحد زمان را نشان میدهد. بدنه هر شمع نیز، قیمت اولیه و قیمت پایانی را نشان میدهد.

یک شمع مثبت سبز، همواره از پایین تر از بدنه شروع شده و بالاتر از بدنه بسته میشود. شمع منفی قرمز اما از قسمت بالایی بدنه شروع شده و در قسمت انتهایی بدنه پایان میپذیرد.

مقایسه_نمودار_شمعی_و_نمودار_خطی

مقایسه نمودار شمعی و نمودار خطی روزانه، نمودار شمعی اطلاعات بیشتری در اختیار ما میگذارد.

اطلاعاتی که نمودار شمعی به ما میدهد

اطلاعاتی که نمودار شمعی به ما میدهد بسیار است. بدنه شمع بزرگ به معنای تغییرات قیمتی زیاد است و بدنه کوچک، به این معناست که قیمت تغییر چندانی نکرده است. سایه کوتاه نیز به این معناست که تغییرات قیمتی در محدوده قیمته اولیه و قیمت پایانی بوده است. سایه بلند هم به ما میگوید که تغییرات قیمتی بسیار فراتر از بازه قیمت اولیه و قیمت پایانی رفته است.

چگونه میتوان از نمودار شمعی (Candlestick) استفاده کرد؟

به نمودار شمعی، حرکات قیمتی (Price Action) نیز گفته میشود. در این حرکات قیمتی، مقابله خریداران و فروشندگان در تغییرات بازار قابل مشاهده است. در هر زمان، تعادلی میان خریداران و فروشندگان در بازار وجود دارد. قیمت دائما در حال تغییر است تا این تعادل را حفظ کند.

هنگامی که در یک قیمت تعداد خریداران بیشتر شود، قیمت افزایش میابد تا بالانس عرضه و تقاضا حفظ شود. نمودار شمعی (Candlestick) به زیبایی این تغییرات به نشان میدهد. هنگامی که خواندن این نمودار را فرا بگیرید، میتوانید جدال بین خریداران و فروشندگان را تحلیل کنید.

هنگامی که خریداران دست بالاتر را داشته باشند، خرید منطقی تر به نظر میرسد. اما اگر فروشندگان بیشتر باشند، فروش عاقلانه تر است. اما همواره پیشنهاد میکنیم که تحلیل خود را از چند جهت مختلف و با اطلاعات مختلف بررسی کنید. مثلا ببینید که آیا تحرکات قیمتی بر روی محور افقی در حال رخ دادن است یا خیر. با این کار، احتمال کسب سود سرمایه گذاری خود را افزایش دهید!

چرا باید از نمودار شمعی به جای نمودار خطی استفاده کنید؟

سرمایه گذاران حرفه ای، نمودار شمعی را به نمودار خطی ترجیح میدهند چرا که پیدا کردن الگوها در نمودار شمعی راحت تر است. اگر بتوانید تحلیل درستی از نمودار شمعی انجام دهید، میتوانید نقاط تغییر قیمت را به خوبی پیدا کرده و پیشبینی کنید. سرمایه گذاران میخواهند که در کمترین قیمت بخرند و در بیشترین قیمت بفروشند. در ادامه مقاله، به راه های تحلیل نمودار شمعی (Candlestick) میپردازیم.

نمودار شمعی چه چیزهایی را نشان میدهد؟

  • پیوستگی: ترند بدون هیچ مشکلی به مسیر خود ادامه میدهد
  • معکوس شدن ترند: ترند از افزایش به کاهش تغییر مسیر میدهد یا برعکس
  • بلاتکلیفی: نتیجه جدال خریداران و فروشندگان هنوز معلوم نشده است.

نمودار شمعی در زمان پیوستگی ترند

پیوستگی_نمودار_خرسی_گاوی

پیوستگی شمع های خرسی و گاوی، به معنای ادامه ترند موجود است. در این شرایط، شمع های 

سبز پیوستگی دارند و ترند به راه خود ادامه میدهد، این شرایط میتواند برای شمع های قرمز نیز رخ دهد که به معنای ادامه ترند اما به صورت منفی است.

پیوستگی شمع های سبز به این معنی است که ترند به راه خود ادامه میدهد. با وجود پیوستگی شمع های سبز، میتوان گفت که قیمت به رشد خود ادامه میدهد.

اگر نقطه شروع شمع نزدیک پایین ترین نقطه و نقطه پایان نیز نزدیک بالاترین نقطه باشد (سایه کوتاه باشد) میگوییم که شمع قوی تر است. در این صورت، حرکت به جلو بسیار قوی دنبال میشود و مقاومت کمی از سوی فروشندگان دارد. در تصویر، پیوستگی شمع های مثبت و منفی را مشاهده میکنید.

الگوی سه واحدی (Falling & Rising Three Methods)

الگوی سه واحدی نوعی پیشروی را در نمودار مثبت یا منفی نشان میدهد.

الگوی مثبتی که در سمت چپ مشاهده میکنید، الگوی سه واحدی افزایشی (Rising Three Method) نام دارد. در این الگو، سه شمع قرمز (منفی) کوچک در بین دو شمع سبز بلند (مثبت) قرار گرفته اند. این الگو نشان میدهد بر خلاف فشار کمی که از سوی فروشندگان وجود دارد، خریداران کنترل را در دست گرفته اند.

الگوی منفی سمت راست نیز، الگوی سه واحدی کاهشی (Falling Three Method) نام دارد. در این الگو، سه شمع مثبت کوتاه بین دو شمع بلند منفی قرار گرفته اند. در این الگو مشاهده میکنید که بر خلاف فشاری که از سوی خریداران وجود دارد، فروشندگان دست بالا را دارند. هر دوی این الگوها، پیوستگی ترند کنونی را نشان میدهند.

الگوی_سه_واحدی_نمودار_شمعی

الگوهای شمعی که ترند افزایشی را نشان میدهند

این نمودارهای شمعی، نمودارهای مثبت یا خرسی را نشان میدهند. در این شرایط، خرید جذاب به نظر میرسد. در ادامه، این نمودارهای افزایشی را بررسی خواهیم کرد: چکشی، پوشاننده مثبت، قطاری، خطی نافذ، ستاره صبح و سه سرباز سفید.

الگوی چکشی (Hammer)

نمودار_شمعی_چکشی

در نمودار چکشی، قیمت اولیه و پایانی در نیمه بالایی شمع قرار دارند، هر چند که قیمت در زمانی پایین تر

نیز رفته است.

در این نمودار رنگ چندان اهمیت ندارد: نکته نمودار این است که بر خلاف فشار برای کاهش قیمت، فروشندگان نتوانسته اند که قیمت را پایین نگه دارند. در یک نمودار چکشی خیلی خوب، دو نقطه قیمت پایانی و اولیه باید در یک سوم بالایی قرار داشته باشند.

در این نمودار، حرکت کاهشی متوقف شده است و شانس زیادی وجود دارد که خریداران بیشتری به سوی معاملات بیایند: به همین دلیل، قیمت باز هم افزایش خواهد داشت.

الگوی پوشاننده مثبت (Bullish Engulfing Bar)

فارکس_نمودار_پوشاننده

الگوی پوشاننده مثبت (Bullish Engulfing Bar) به روشنی ترند موجود را نشان میدهد. در این نمودار میتوانید ببینید که حرکت کاهشی چگونه سرکوب شده و خریداران دوباره اکثریت را بدست گرفته اند.

در این نمودار، دو شمع دیده میشود: شمع اول، یک حرکت کاهشی را نشان میدهد. اما در ادامه، حرکت کاهشی توسط شمع مثبت بلندتر، متوقف شده است. نمودار شمعی دوم، باید نمودار کاهشی اول را کاملا “پوشش” دهد. همچنین، نقطه پایانی شمع دوم باید از اول بیشتر باشد. هرچه نمودار دوم بلند تر باشد، نمودار پوششی قوی تر است.

در این نمودار میتوانید ببینید که در اول، فروشندگان اکثریت بازار را در دست داشتند اما در ادامه، خریداران، اکثریت را از فروشندگان گرفتند و غالب شده اند.

در بعضی موارد، نمودار پوششی مثبت میتواند پس از چند شمع منفی کوچک پدیدار شود.

الگوی قطاری مثبت (Bullish Train Tracks)

الگوی قطاری مثبت

الگوی قطاری شامل دو شمع میشود. ممکن است هم با الگوی قطاری مثبت و هم منفی برخورد کنید. در تصویر، یک نمودار قطاری مثبت را مشاهده میکنید که حرکت مثبت محدود شده است.

الگوی قطاری شبیه الگوی چکشی است. اما در الگوی قطاری مثبت، الگو بین دو شمع پخش شده است. در الگوی قطاری مهم این است که هر دو شمع تقریبا برابر و قرینه یکدیگر باشند و نقاط اول و آخر هر دو شمع نیز مشابه یکدیگر باشند. اگر هر دوی این شمع ها را با هم جمع کنید، یک الگوی چکشی حاصل میشود. در این الگو، احتمال افزایش قیمت بسیار زیاد است.

الگوی خط نافذ (Piercing Line)

نمودار_شمعی_خط_نافذ

این الگو، شامل دو شمع میشود. در تصویر مشاهده میکنید که یک شمع سبز بلند بعد از یک شمع قرمز بلند آمده است.

در اکثر مواقع، اختلاف زیادی بین قیمت پایانی شمع اول و قیمت اولیه شمع دوم وجود دارد. قیمت پایانی شمع دوم باید از نیمه شمع اول بالاتر باشد.

مجموع الگو، فشار زیاد از سوی خریداران را نشان میدهد. قیمت از میانه روز قبل نیز فراتر رفته است.

الگوی ستاره صبح (Morning Star)

همه ی نمودارهای شمعی دو قسمتی نیستند. الگوی ستاره صبح (Morning Star) از سه شمع تشکیل شده است.

شمع اول، یک شمع منفی قرمز و بلند است. در ادامه، یک شمع کوتاه می آید. شمع سوم نیز، یک شمع بلند مثبت و سبز رنگ است.

شمع میانی را ستاره مینامیم. بدنه این شمع کوتاه، با دو شمع دیگر همپوشانی ندارد. این به خوبی نشان میدهد که خریداران، جایگزین فروشندگان شده اند.

ستاره_صبح

الگوی سه سرباز سفید (Three White Soldiers)

سه_سرباز_سفید

آخرین الگوی مثبتی که بررسی میکنیم، الگوی سه سرباز سفید است. این الگو نیز، سه شمع را در بر میگیرد.

در این الگو، سه شمع مثبت و سبز با سایه کوتاه را مشاهده میکنید. هر شمع نسبت به دیگری، با قیمت اولیه بالاتری بازگشایی میشود.

مجموع این شمع ها نشان میدهد که حجم خریداران زیاد است و زمان خوبی برای خرید است.

الگوهای شمعی که ترند کاهشی را نشان میدهند

این نمودارها، روند کاهشی یا بازار خرسی را نشان میدهند. در این شرایط، بهتر است که به فکر فروش باشید. در ادامه این الگوها را بررسی میکنیم: چکش معکوس، پوششی منفی، قطاری منفی، ستاره غروب، سه کلاغ سیاه و پوشش ابر سیاه.

الگوی چکش معکوس (Inverse Hammer)

چکش_معکوس

الگوی چکش معکوس، دقیقا برعکس نمودار چکش مثبت است. به این الگو، چوبه دار (Hanging man) نیز گفته میشود. در این الگو، قیمت اولیه و پایانی در انتهای شمع قرار دارند، هر چند که قیمت در دوره ای فراتر نیز رفته است.

رنگ این الگو چندان مهم نیست: نکته این است که برخلاف فشار برای افزایش قیمت، خریداران نتوانسته اند با کاهش قیمت مقابله کنند. برای یک چکش معکوس قوی، قیمت اولیه و پایانی باید در یک سوم پایین شمع قرار داشته باشند.

افزایش قیمت در این الگو متوقف شده و احتمال این وجود دارد که فروشندگان بیشتری به میدان بیایند: در نتیجه قیمت کاهش بیشتری خواهد داشت.

نمودار پوششی منفی (Bearish Engulfing Bar)

نمودار پوششی منفی

در الگوی پوششی منفی، میتوانید ببینید که خریداران بر فروشندگان غالب شده اند. بعد از این، ممکن است قیمت کاهش داشته باشد. در تصویر میبینید که یک شمع مثبت کوچک، توسط یک شمع بلند منفی پوشانده شده است.

در ابتدا، یک شمع مثبت کوتاه را میبینیم که در ادامه، شمع قرمز بلندتری آن را پوشش میدهد. هر چه شمع دوم پایین تر باشد، قدرت این الگوی پوششی بیشتر خواهد بود. الگوی پوششی منفی، میتواند نشان دهنده معکوس شدن ترند کل بازار باشد.

الگوی پوششی منفی، دقیقا برعکس الگوی پوششی مثبت است.

الگوی قطاری منفی (Bearish Train Tracks)

قطاری_منفی_فارکس

در این الگو، مشاهده میکنید که یک حرکت مثبت با مقاومت مواجه شده است.

این الگو مشابه چکش منفی است، اما بین دو شمع پخش شده است. در این الگو، مهم این است که ببینید هر دو شمع تقریبا قرینه و مشابه یکدیگر هستند و قیمت اولیه و پایانی هر دو شمع، نزدیک یکدیگر است.

اگر هر دو شمع را با هم ترکیب کنید، یک الگوی چکشی منفی حاصل میشود. هنگامی که این الگو پدیدار میشود، میتوان انتظار کاهش قیمت بیشتر را داشت.

الگوی ستاره غروب (Evening Star)

ستاره غروب نیز مشابه ستاره صبح است. در این الگو نیز سه شمع وجود دارد.

در این الگو، شمع میانی بین یک شمع بلند سبز و یک شمع بلند قرمز قرار کرفته است.

در این الگو، معکوس شدن ترند کاملا قابل مشاهده است. به طوری که فروشندگان جای خریداران را میگیرند. اگر این شرایط ادامه پیدا کند، میتوانید اقدام به فروش کنید.

ستاره_غروب

الگوی سه کلاغ سیاه (Three Black Crows)

سه_کلاغ_سیاه

این الگو دقیقا معکوس الگوی سه سرباز سفید است. این الگو نیز شامل سه شمع متوالی است.

در این الگو، سه شمع نزولی با سایه کوتاه یا بدون سایه را مشاهده میکنید. هر شمع، با قیمتی پایین تر از شمع قبلی ظاهر میشود و قدرت فروشندگان، قیمت را در هر شمع کمتر میکند.

این الگو، میتواند معرف یک ترند نزولی باشد. به همین دلیل، با ظهور این الگو، میتوانید به فکر پیش فروش (Short Sell) باشید.

الگوی پوشش ابر سیاه (Dark Cloud Cover)

پوشش_ابر_سیاه

الگوی پوشش ابر سیاه دقیقا متضاد الگوی خط نافذ است. نام این الگو بسیار هدفمند انتخاب شده است: شمع قرمز رنگ همانند یک ابر سیاه، خوشبینی شمع سبز رنگ و مثبت را پوشش میدهد.

این الگو دارای دو شمع است. شمع اول، یک شمع بلند و سبز رنگ است که افزایش قیمت را نشان میدهد و در ادامه شمعی دیگر که رنگ قرمز دارد و حتی از شمع اول نیز بلندتر است، می آید که در وسط شمع سبز رنگ بسته شده است.

این الگو نشان میدهد که افزایش قیمت پایدار نیست. تعداد فروشندگان از خریداران بیشتر است و قیمت به روند کاهشی خود ادامه میدهد.

نمودارهای شمعی که بلاتکلیفی بازار را نشان میدهند

بعضی اوقات بازار هیچ ترند مشخصی ندارد. در این مواقع، نمودارهای شمعی نیز، بلاتکلیفی بازار را نشان میدهند. در زمان بلاتکلیفی بازار، معمولا قیمت ها روند پیشین را ادامه میدهند. گاهی اوقات نیز، قیمت ها یک دفعه تغییر مسیر میدهند و در خلاف جهت حرکت میکنند.

الگوی درونی (Inside Bars)

فارکس_الگوی_درونی

الگوی درونی (Inside Bars) الگویی است که دارای سه شمع است که شمع میانی بین یک شمع بلند و کوتاه قرار گرفته است. این الگو درجه ای از بلاتکلیفی بازار را نشان میدهد: کسی نمیداند که قیمت، در چه جهتی حرکت خواهد کرد. در این الگو، رنگ شمع ها چندان مهم نیست. بعد از ظهور این الگو، انتظار میرود قیمت یک حرکت قوی مثبت یا منفی داشته باشد.

بعضی مواقع نیز، الگوی درونی دوبل (Double Inside Bars) ظهور میکند. در این مواقع، بلاتکلیفی بازار حتی از پیش نیز بیشتر است. در این موقعیت، خریداران و فروشندگان نتوانسته اند که قیمت را بالا یا پایین ببرند، در نتیجه قیمت هیچ مسیر مشخصی ندارد. بعد از این الگو، میتوان انتظار یک حرکت ناگهانی را داشت. در سمت چپ، مثالی از این الگو را مشاهده میکنید.

الگوی دوجی (Doji Bars)

الگوی دوجی

در الگوی دوجی (Doji Bars) قیمت اولیه و پایانی تقریبا قرینه هم قرار گرفته اند، هر چند که قیمت، بالا و پایین شده است. این نشانه واضحی از بلاتکلیفی است که نشان میدهد جدال میان خریداران و فروشندگان هنوز پایان نیافته است. در این الگو نیز، رنگ چندان مهم نیست.

الگوی دوجی خود به تنهایی نمیتواند مسیر معاملاتی شما را مشخص کند. پس برای تصمیم گیری، باید منتظر الگوهای دیگر باشید.

الگوی دوجی در ترکیب با الگوهای ستاره صبح و ستاره غروب میتواند مبنای معاملات شما قرار گیرد.

الگوی سر چرخشی (Spinning Top)

الگوی سر چرخشی

این الگو نیز یکی دیگر از الگوهایی است که بلاتکلیفی را نمایش میدهد. در این الگو، بدنه شمع کوتاه اما سایه آن بلند است. این الگو حرکت قیمتی مشخصی را نشان نمیدهد.

در این الگو میبینیم که خریداران و فروشندگان در دوره ای توانسته اند قیمت را پایین و بالا کنند. اما در آخر، این جدال برنده مشخصی نداشته است: در نتیجه، دوره ای از بلاتکلیفی قیمت را شاهد هستیم.

چگونه میتوان از نمودار شمعی (Candlestick) استفاده کرد؟

در اکثر کارگزاری ها میتوانید از نمودار شمعی استفاده کنید. در این بخش از مقاله، به شما یاد خواهیم داد که چگونه میتوانید در نمودارهای قیمتی از نمودار شمعی استفاده کنید.

نمودار شمعی در Plus500

Plus500، یک کارگزاری با ظاهری کاربردی است که امکان معامله سهام و ارز را به صورت CFD در اختیار شما میگذارد. دوست دارید بیشتر درباره این کارگزاری بدانید؟ پس این مقاله را مطالعه کنید!

برای استفاده از نمودار شمعی و یا بازگشت به نمودار خطی، میتوانید در نرم افزار Plus500، این دکمه را فشار دهید.

نمودار_شمعی_Plus500

نکته: شناخت الگوهای نمودار شمعی

در زیر، میتوانید یک نمودار شمعی را مشاهده کنید. سعی کنید شمع های مختلف را شناسایی کنید، آن ها را نام گذاری کرده و ببینید چه مفهومی دارند. با تمرین کردن، میتوانید سرعت خود را در تشخیص الگوها بالا برده و پیشبینی دقیق تری نسبت به آینده قیمت ها داشته باشید.

نمودار_شمعی

 

1: چکشی 2:درونی 3:دوجی 4:دوجو 5: چکشی معکوس 6:قطاری

نمودار شمعی یا حرکات قیمتی، نشانه خوبی برای مسیرهای آینده قیمت برای ما ترسیم میکند. همانگونه که در مثال 1 دیده شد (الگوی چکشی، تقریبا دوجی) الگوهای نمودار شمعی هیچگاه قطعی نیستند. پس باید شرایط بازار را پیش از هر معامله سنجید. مقاله “چگونه یک ترند را شناسایی کنیم” را مطالعه کنید یا بیشتر درباره تحلیل در مقاله “دوره آموزشی آنالیز تکنیکال” بخوانید!

دوست دارید استفاده از نمودار شمعی را تمرین کنید؟ میتوانید بدون هیچ ریسکی این کار را انجام دهید! یک نسخه آزمایشی سرمایه گذاری دانلود کنید و شناخت الگوها را تمرین کنید:

چگونه میتوان از نمودار شمعی در معاملات استفاده کرد؟

هنگامی که موقعیت خوبی برای سرمایه گذاری پیدا کردید، میتوانید از نمودار شمعی برای تصمیم گیری های خود استفاده کنید. هر معامله، دو نقطه مهم دارد: نقطه ورود و حد ضرر (Stop Loss). نقطه ورود همان قیمتی است که شما معامله را انجام میدهید و حد ضرر نقطه ای است که در صورت ضرر معامله، از آن خارج میشوید.

در این مثال، معامله ای را بر اساس الگوی چکشی انجام میدهیم. قیمت یک جفت ارز مدتی است که کاهش داشته است و اکنون به نقطه محور افقی حمایت نزدیک شده است. اکنون این الگو پدیدار شده است و احتمال میدهیم قیمت شروع به افزایش کند.

پس میتوانید نقطه ورود خود را درست بعد از این الگوی شمعی قرار دهید. اگر قیمت در خلاف جهت حرکت کرد، از انجام یک معامله ضرر ده خودداری کرده اید.

در عین حال، میتوانید حد ضرر خود را زیر این الگو قرار دهید. اگر معامله انجام شد اما بعد قیمت دوباره در خلاف جهت حرکت کرد، حد ضرر از ضرر کردن بیشتر شما جلوگیری خواهد کرد.

پس میتوانید از از نمودار شمعی برای برنامه ریزی معاملات خود استفاده کنید. با این کار، ضرر خود را محدود کرده و احتمال سود خود را نیز به حداکثر خواهید رساند!

استفاده_از_نمودار_شمعی

نمودار شمعی از کجا می آید؟

نمودار شمعی تاریخی غنی دارد. ریشه آن به قرن 17 برمیگردد. ژاپنی ها میخواستند که نهایت سود را از معاملات برنج خود کسب کنند. آن ها از نمودار شمعی برای تحلیل تغییرات قیمت استفاده میکنند. در سال 1900، چارلز داون این نمودار را گسترش داد و به شکل امروزی آن در آورد.

تمرکز نمودار شمعی بر روی “خود قیمت” است. نمودار شمعی به ما نشان میدهد که چه چیزی در حال رخ دادن است اما توضیحی درباره آن نمیدهند. پس از نمودار شمعی تنها برای استفاده در آنالیز تکنیکال میتوان استفاده کرد. برای انجام این تحلیل، فرض میکنیم که موارد زیر درست هستند:

  • تمام اطلاعات نمایش داده شده مربوط به شرایط کنونی بازار است.
  • انتظارات و احساسات، باعث حرکت بازار میشوند.
  • بازارها دائما در حال تغییر هستند.
  • قیمت کنونی الزاما قیمت حقیقی یا ذاتی نیست

اضافه: شمع OHLC

نمودار_OHLC

یکی از راه های دیگر نشان دادن حرکات قیمت، نمودار OHLC است. نمودار OHLC اطلاعاتی مشابه نمودار شمعی در اختیار ما قرار میدهد، اما ظاهر آن کمی متفاوت است. در نمودار OHLC، انحنای سمت چپ، قیمت اولیه است و انحنای سمت راست نیز قیمت پایانی را نشان میدهد.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *