صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق های سرمایه گذاری (Investment Funds) در حال حاضر از پرطرفدارترین گزینه های سرمایه گذاری هستند. از آنجایی که سرمایه گذاری در این صندوق ها بسیار آسان تر از سرمایه گذاری در سهام است، این محبوبیت زیاد جای تعجب ندارد. اما صندوق سرمایه گذاری چیست؟ و هنگام سرمایه گذاری در این صندوق ها به چه مواردی باید توجه کنید؟ در این مقاله، تمام اطلاعاتی را که درباره صندوق های سرمایه گذاری نیاز دارید بدانید را به شما خواهیم گفت.

صندوق سرمایه گذاری (Investment Funds) چیست؟

صندوق های سرمایه گذاری، نهادی هستند که از طرف تعداد زیادی از مشتریان اقدام به سرمایه گذاری میکنند. بسیاری از صندوق ها، در سهام های مختلف یا اوراق قرضه سرمایه گذاری میکنند. همچنین صندوق هایی وجود دارند که در موارد دیگر مثل مشتقات مالی سرمایه گذاری میکنند. هنگامی که مبلغی را در این صندوق ها سرمایه گذاری میکنید، شما اوراق مشارکت دریافت خواهید کرد. اگر سرمایه گذاری های صندوق خوب پیش برود، شما سود دریافت میکنید.

چگونه میتوانم در این صندوق ها، سرمایه گذاری کنم؟

شما میتوانید خودتان به طور مستقل در این صندوق ها سرمایه گذاری کنید، اما نیاز دارید این کار را در یک کارگزاری انجام دهید. کارگزاری نهادی است که خرید و فروش اوراق مالی را برای افراد ممکن میکند. شما میتوانید به معامله فعال این صندوق ها بپردازید و یا این که به طور بلند مدت در صندوق ها، سرمایه گذاری کنید.

سرمایه گذاری بر روی قیمت صندوق های سرمایه گذاری

شما میتوانید بر روی قیمت صندوق ها سرمایه گذاری کنید. در این صورت، شما به صورت کوتاه مدت در صندوق مشارکت خواهید داشت. حتی میتوانید بر روی کاهش قیمت صندوق نیز سرمایه گذاری کنید. با پیش فروش کردن صندوق، میتوانید در هنگامی که بازار ها در حال سقوط هستند نیز، سود کسب کنید. یکی از کارگزاری های خوبی که امکان سرمایه گذاری بر روی قیمت صندوق ها را به شما میدهد، Freedom24 است. میتوانید قابلیت های مختلف این کارگزاری را با یک حساب کاربری آزمایشی امتحان کنید:

سرمایه شما در معرض خطر قرار دارد. هزینه‌های دیگر نیز اعمال می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، به Freedom24.com/trading/fees مراجعه کنید.سرمایه شما در معرض خطر قرار دارد. هزینه‌های دیگر نیز اعمال می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، به Freedom24.com/trading/fees مراجعه کنید.

خرید اوراق مشارکت صندوق های سرمایه گذاری

اکثر افراد، سرمایه گذاری بلند مدت در صندوق های سرمایه گذاری را انتخاب میکنند. شما مبلغی در این صندوق ها سرمایه گذاری میکنید و در نتیجه اوراق مشارکتی به شما داده میشود. بعد سهمی از سود صندوق به عنوان سود مشارکت به شما تعلق خواهد گرفت. دوست دارید بدانید که در کجا میتوانید ارزان ترین اوراق مشارکت صندوق های سرمایه گذاری را خریداری کنید؟ بر روی لینک زیر کلیک کنید تا بهترین کارگزاری ها را برای خرید صندوق های سرمایه گذاری مشاهده کنید:

انواع مختلف صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری انواع و اشکال مختلفی دارند. بیشتر صندوق ها، تمرکزشان بر روی مورد خاصی است. برای مثال، صندوق ها ممکن است بر روی بخش خاصی از بازار تمرکز کنند. نوع دیگری از صندوق ها، آن هایی هستند که نوع سرمایه گذاری خاصی را انجام میدهند. در ادامه، انواع این صندوق ها را بررسی خواهیم کرد:

  • صندوق های سهامی: صندوق هایی که در سهام ها سرمایه گذاری میکنند.
  • صندوق های اوراقی: صندوق هایی که در اوراق قرضه سرمایه گذاری میکنند.
  • صندوق های ترکیبی: صندوق هایی که هم در سهام و هم در اوراق سرمایه گذاری میکنند.
  • صندوق های پوشش ریسک: صندوق هایی که در مشتقات مالی سرمایه گذاری میکنند.

صندوق های سرمایه گذاری، چگونه کار میکنند؟

مبنای صندوق های سرمایه گذاری ساده است. صندوق های سرمایه گذاری (Investment Funds) سعی میکنند تا جای ممکن از سرمایه گذاران، سرمایه جذب کنند. شما به عنوان سرمایه گذار، باید حواستان به هزینه های جانبی این صندوق ها باشد.

بعد، مدیران صندوق تصمیم میگیرند که سرمایه بدست آمده را در چه بخشی سرمایه گذاری کنند. در اکثر کشور ها، صندوق ها باید اطلاعات اولیه سرمایه گذاری را در اختیار عموم قرار دهند. سیاست سرمایه گذاری این صندوق ها، در اوراق منتشر شده، قابل مشاهده است. در این اسناد، توضیحی خلاصه درباره ریسک ها و هزینه های صندوق نوشته شده است. پیشنهاد میکنیم به دقت این توضیحات را قبل از سرمایه گذاری مطالعه کنید.

صندوق_سرمایه_گذاری_چیست

برای انتخاب صندوق سرمایه گذاری، به چه نکاتی باید دقت کنم؟

قبل از این که اقدام به سرمایه گذاری در یک صندوق کنید، باید ببینید که میخواهید تمرکز سرمایه گذاری شما بر روی چه چیزی باشد. برنامه سرمایه گذاری شما چیست؟ چه مدت قصد سرمایه گذاری دارید؟ چه میزان ریسک می کنید؟ اگر جواب این سوالات را میدانید، میتوانید به تحقیق و مقایسه صندوق ها بپردازید.

باید ببینید که صندوق مورد نظر شما، در چه چیزی سرمایه گذاری میکند؟ آیا برای مثال، صندوق در اوراق قرضه فعال است؟ بعضی از صندوق ها ممکن است هر قسمت از سرمایه خود را در چیزی خاص سرمایه گذاری کنند. اگر صندوقی قسمت زیادی از سرمایه خود را در بخشی خاص سرمایه گذاری کند، ریسک سرمایه گذاری آن صندوق بالا میرود.

همچنین باید هزینه های صندوقی که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید، بررسی کنید. شما باید کارمزد مدیریتی صندوق را پرداخت کنید و در بعضی صندوق ها، در صورت سود از حدی بیشتر، کارمزدی اضافه نیز از شما دریافت میشود. کارمزد، میتواند سود نهایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم در صندوقی سرمایه گذاری کنید که کارمزد کمی دریافت میکند.

تفاوت صندوق های سرمایه گذاری با سرمایه متغیر (Open-end) و سرمایه ثابت (Closed-end) در چیست؟

اکثر صندوق های سرمایه گذاری، با سرمایه متغیر (Open-end) هستند. در این صندوق ها، هر زمان که دوست داشته باشید، میتوانید عضو آن بشوید. سرمایه جدید مشتریان، به سرمایه کنونی صندوق اضافه میشود. بدین وسیله، سود مشتریان قدیمی هنگامی که مشتری جدید و سرمایه جدیدی به صندوق اضافه می شود، تغییری نمی کند. اکثر صندوق های سرمایه گذاری با سرمایه متغیر، قابل نقل و انتقال و خرید و فروش هستند.

بعضی از صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه ثابت (Closed-end) دارند. نرخ مشارکت این صندوق ها ثابت است. هنگامی که این صندوق ها باز میشوند، سرمایه گذاران می توانند ثبت نام کنند. قیمت این صندوق ها شبیه قیمت سهام است و طبق عرضه و تقاضا در بازار مشخص میگردد. این صندوق ها، با پرداخت مبلغی خرید و فروش میشوند.

سرمایه گذاری در این صندوق ها چقدر هزینه دارد؟

هنگامی که در صندوق های سرمایه گذاری مشارکت میکنید، باید کارمزد مدیریت صندوق را بپردازید. ارزانترین صندوق ها، چیزی حدود نیم درصد کارمزد دریافت میکنند، این درصد ممکن است به 2 درصد هم برسد. حواستان به صندوق هایی که کارمزد زیادی میگیرند باشد. بسیار سخت است که در صندوق سرمایه گذاری با کارمزدی بالا، سود خوب و قابل قبولی کسب کنید.

علاوه بر کارمزد مدیریت، شما کارمزد تراکنش را نیز هنگامی که مشارکت صندوق را در یک کارگزاری میخرید، باید بپردازید. به همین دلیل، باید ببینید که کارگزاری چقدر کارمزد برای خرید مشارکت دریافت میکند.

مزایای سرمایه گذاری در این صندوق ها چیست؟

سرمایه گذاری در یک صندوق سرمایه گذاری (Investment Funds)، مزایای خود را دارد. در ادامه به مهمترین مزایای این صندوق ها می پردازیم.

سرمایه گذاری متنوع

شما میتوانید با مبلغی کم، سرمایه گذاری متنوعی داشته باشید. هنگامی که ماهانه مبلغ 100 دلار را سرمایه گذاری میکنید، برای شما خیلی گران خواهد شد که سرمایه گذاری متنوعی داشته باشید. هر بار و هر بار باید کارمزدی را بپردازید.

اما با سرمایه گذاری در یک صندوق، میتوانید با مبلغی کم، در مجموعه ای از سهام یا اوراق سرمایه گذاری کنید. این باعث کاهش ریسک شما میشود.

دانش

هنگامی که در این صندوق ها سرمایه گذاری میکنید، میتوانید از دانش مدیر صندوق بهره ببرید. یک سرمایه گذار معمول، وقت و دانش کافی را برای انجام معامله ندارد. اما صندوق ها، تیمی از تحلیلگران را در اختیار دارند که تمام وقت به تحلیل بازار می پردازند. احتمال موفقیت یک تیم حرفه ای اقتصادی بسیار بالاست.

دسترسی به بازارهای خاص

دسترسی  به بعضی از بازارها یا بخش ها، برای سرمایه گذاران معمول سخت و پیچیده است. برای مثال، سرمایه گذاری در بازار مسکن برای افراد عادی آسان نیست. همچنین، سرمایه گذار عادی نمیتواند در بازار هند یا برزیل فعالیت کند. سرمایه گذاری در این صندوق ها، پول زیادی را برای شما ذخیره میکند و حتی از تبدیل ارز در این بازار ها، سود خوبی برای شما فراهم می آورد.

هزینه های پایین تر

اگر صندوقی با کارمزدی کم انتخاب کنید، میتوانید مبلغ بسیاری از سرمایه گذاری خود را پس انداز کنید. اگر میخواستید تمام سهم هایی که صندوق می خرد را خودتان مستقیم بخرید، باید کلی کارمزد کارگزاری بدهید. این هزینه کمتر، باعث میشود که سود نهایی شما بیشتر شود!

معایب صندوق های سرمایه گذاری (Investment Funds) چیست؟

متاسفانه سرمایه گذاری در صندوق ها، سراسر خوبی نیست. اشکالات و معایب صندوق های سرمایه گذاری را در ادامه بررسی میکنیم.

انعطاف کمتر

هنگامی که در صندوق سرمایه گذاری میکنید، مدیریت سرمایه خود را از دست میدهید. شما نمی توانید تصمیم بگیرید که سرمایه شما در کجا مصرف میشود. آیا دوست دارید در سهمی خاص سرمایه گذاری کنید؟ در این صورت بهتر است مستقیما سهام را خودتان از طریق یک کارگزاری خریداری کنید.

تاخیر در رشد قیمت صندوق

قیمت صندوق ها معمولا دیر به روز میشوند. بیشتر صندوق ها فقط روزی یک بار قیمت صندوق را به روز میکنند. بعضی صندوق ها، نتیجه سرمایه گذاری ها را فقط یک بار در هفته، ماه یا حتی کمتر اعلام میکنند. به همین دلیل، در بیشتر صندوق ها فقط زمان مشخصی در روز هست که میتوانید اقدام به معامله آن کنید.

سود منفی

حتی در صندوق های سرمایه گذاری هم، ممکن است سود شما منفی شود. در زمانی که اوضاع اقتصاد تعریفی ندارد، صندوق ها نیز عملکرد جالبی نخواهند داشت. حتی صندوق هایی که ادعا میکنند با بازار رقابت میکنند، نیز نمیتوانند همیشه عملکرد مطلوبی داشته باشند.

ریسک های سرمایه گذاری در صندوق ها چیست؟

در هر سرمایه گذاری، احتمال از دست رفتن سرمایه وجود دارد. همچنین، ریسک از دست رفتن ارزش سرمایه شما نیز وجود دارد. بهتر است به صورت دوره ای اقدام به سرمایه گذاری کنید. با این کار، هنگامی که بازار در بالاترین حد خود قرار دارد و در آستانه سقوط است، سرمایه گذاری جدیدی نخواهید کرد.

تفاوت صندوق های سرمایه گذاری فعال (Active) و غیر فعال (Passive) چیست؟

صندوق سرمایه گذاری فعال (Active) سعی در رقابت با بازار دارد. این صندوق ها اقدام به خرید و فروش روزانه سهام میکنند. به دلیل حجم بالای تحلیل و تراکنش های این صندوق ها، هزینه جانبی این صندوق ها بالاتر است. در حقیقت، اکثر صندوق های فعال، نمی توانند با بازار رقابت کنند.

صندوق سرمایه گذاری غیر فعال (Passive) ( به آن ها صندوق های شاخصی هم گفته میشود) معامله فعال و روزانه ندارند. آن ها سعی میکنند شاخص یا بازار را به دقت دنبال کنند. برای مثال، صندوق هایی که سعی در دنبال کردن سهام Dow Jones را دارند.

چگونه باید در یک صندوق، سرمایه گذاری کنم؟

اگر میخواهید سرمایه زیادی بسازید، پیشنهاد میکنیم در صندوقی سرمایه گذاری کنید که سرمایه خود را در بخش های مختلف بازار، صنعت و اقتصاد پخش میکند. بعد، میتوانید به صورت دوره ای، سرمایه خود را در صندوق افزایش دهید. با این کار، احتمال سرمایه گذاری در زمان نادرست را کم میکنید.

این روش سرمایه گذاری، در دراز مدت سود خوبی را برای شما به ارمغان می آورد. این سود، به دلیل اصل “سود مرکب” است. اگر سود بدست آمده توسط صندوق را دوباره سرمایه گذاری کنید، میتوانید تا یک میلیون دلار در دراز مدت، سود اضافه کسب کنید.

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF چیست؟

ETF نوعی صندوق است که مثل سهام، قابل معامله است. میتوانید در یک کارگزاری، صندوق های ETF را بخرید یا بفروشید. قیمت صندوق های ETF به دلیل نوسان دارایی هایشان، تغییر میکند.

صندوق پوشش ریسک (Hedge Fund) چیست؟

صندوق پوشش ریسک، نوعی خاص از صندوق های سرمایه گذاری است که ریسک بالاتری را شامل میگردد. این صندوق ها انواع مشتقات مالی (Derivatives) را معامله میکنند. علاوه بر این، این صندوق ها، اقدام به پیش فروش (Shorting) نیز میکنند. در این صورت، آن ها میتوانند بر روی کاهش قیمت نیز سرمایه گذاری کنند. بعضی از صندوق های پوشش ریسک، از اعتبارات (Leverage) استفاده میکنند. با این کار، در واقع آن ها با پول قرض گرفته شده سرمایه گذاری میکنند.

صندوق های پوشش ریسک میتوانند سود بالایی داشته باشند. اما ریسک سرمایه گذاری در این صندوق ها نیز، بسیار بالاتر است.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *