سرمایه گذاری در بورس: چگونه در بازار بورس معامله کنیم؟

سرمایه گذاری در بورس در هر زمان و هر مکان امکان پذیز است! بسیاری از افراد، وقتی کلمه بازار بورس را میشنوند، محتاط میشوند. هر چه باشد، بحران مالی سال 2008، ضربه زیادی به سرمایه گذاران زد. هرچند، شرایط آن زمان بازار بسیار متفاوت بود. هرکس که در سال 1980، تنها مبلغ 1.000 یورو را در بورس سرمایه گذاری کرده بود، حالا سرمایه اش، چند برابر شده است! اما شما چگونه میتوانید در بازار بورس سرمایه گذاری کنید؟

میخواهید همین حالا شروع کنید؟

چگونه میتوانید در بورس سرمایه گذاری کنید؟

همیشه دو روش برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد. اولین راه، این است که میتوانید شروع به معامله فعال کنید. با معامله فعال، میتوانید به نوسانات بازار، پاسخی مناسب دهید. روش دیگر، خرید سهام برای درازمدت است.

معامله فعال در بورس برای کوتاه مدت

این روزها، بهترین روش سرمایه گذاری در بورس، خرید و فروش سهام کوتاه مدت است. بازار بورس بسیار پر نوسان است و قیمت ها دائما در حال بالا و پایین شدن هستند. با معامله در یک کارگزاری مدرن، میتوانید از تغییرات قیمتی کوچک، استفادهای بسیار خوبی داشته باشید.

سرمایه گذاری در بورس به معنی امکان استفاده از اهرم مالی یا Leverage است: اهرم مالی به شما امکان میدهد تا با سرمایه ای کم، چند برابر سرمایه اولیه خود، معامله کنید. اهرم مالی، سرمایه شما را چند برابر میکند: برای مثال، با یک دلار سرمایه اولیه، میتوانید 10 دلار سهام بخرید. به همین ترتیب، هر تغییر قیمتی در یک دلار، برای شما ده برابر میشود. البته برعکس آن هم صادق است: با کاهش قیمت از یک دلار، ضرر شما ده برابر خواهد شد.

میخواهید معاملات فعال را رایگان و بدون ریسک امتحان کنید؟ شانس خود را در Plus500 بیازمایید. با لینک زیر، همین حالا یک حساب کاربری آزمایشی و رایگان افتتاح کنید:

٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.

کارگزاری_بورسی_Plus500

وبسایت Plus500. قیمت ها فرضی هستند.

خرید سهام برای بلند مدت

تعداد افراد علاقمند به سرمایه گذاری در بورس، اخیر بسیار زیاد شده است. بعد از چند بحران اخیر، امکان رشد برای بازار فراهم شده است. همچنین، سرمایه گذاری در بورس، در حال حاضر از همیشه جذاب تر است، البته به لطف کارگزاری های آنلاین. کارگزاری های آنلاین، بهترین ابزار برای کسب سود از افت و خیز بازار هستند.

میخواهید سهام برای بلند مدت خریداری کنید؟ پس باید در یک کارگزاری معتبر، حساب کاربری باز کنید. در لینک زیر، تمام کارگزاری های مطرح را با کارمزد مناسب، برای شما لیست کرده ایم:

سهام چیست؟

قبل از اینکه شروع به سرمایه گذاری در سهام کنید، بسیار مهم است که درک کنید اصولا سهام چیست. سهام، درواقع نشان دهنده مالکیت کسی بر یک شرکت است. شرکت های بزرگ، سهام خود را میفروشند تا پول بدست آورند. هر کسی میتواند این سهام ارائه شده را از طریق بازار بورس خریداری کند. وقتی سهام شرکتی را میخرید، در واقع شما بخشی از مالکیت آن شرکت را در اختیار دارید. حالا، دو راه برای پول بدست آوردن از این سهام خریداری شده وجود دارد. برای اینکه بیشتر درباره سهام بدانید، اینجا را کلیک کنید. میخواهید مستقیما به سرفصل خاصی از این مقاله بروید؟ از لینک های زیر استفاده کنید:

چگونه میتوان با سهام پول بدست آورد؟

هنگامی که سهامی را خریداری کرده اید، دو راه برای کسب سود از آن دارید. اما این راه ها چه هستند؟

روش 1: سود از افزایش قیمت سهام

بیشتر افراد میدانند که قیمت سهام همواره در حال بالا و پایین شدن است. در صورت افزایش قیمت، میتوانید با فروش سهام خود، سود بدست آورید. در اینصورت، تنها کاری که باید بکنید، این است که در زمان مناسب، سهام را خریداری کنید. اگر بتوانید در قیمتی مناسب، سهام را خریداری کنید، میتوانید بعدا با افزایش قیمت، سود کسب کنید.

روش 2: کسب سود از سود خود سهام

بعضی شرکت ها، سود خود را با سهامداران تقسیم میکنند. این سود، به عنوان سود سهام به شما تخصیص می یابد. سود سهام باعث میشود که علاوه بر افزایش قیمت، از سود شرکت نیز سود کسب کنید. دوست دارید بیشتر درباره سود سهام بخوانید؟ این مقاله را مطالعه کنید.

چرا باید در سهام سرمایه گذاری کنید؟

حالا که متوجه شدید سرمایه گذاری در سهام چگونه کار میکند ممکن است بپرسید: چرا باید در سهام سرمایه گذاری کنم؟

بزرگترین اشکال جمع کردن پول این است که به مرور زمان، ارزش آن کم میشود. شما سود بسیار کمی از پس انداز خود در بانک دریافت می کنید. در عین حال، تورم باعث میشود که قیمت ها همیشه در حال افزایش باشند. به علاوه در برخی موارد، شما بر روی پس انداز خود، مالیات نیز پرداخت میکنید. سرمایه گذاری می تواند راهی باشد تا از کم ارزش شدن پس انداز خود جلوگیری کنید. از طرف دیگر، سرمایه گذاری در درازمدت بسیار سودده است.برای مثال، متوسط بازده سهام داو جونز (Dow Jones) در 25 سال اخیر، حدود 7 درصد بوده است. به همین خاطر، سرمایه گذاری در بورس در درازمدت، تصمیمی عاقلانه است.

کسب_سود_از_سهام

ریسک سرمایه گذاری در سهام چیست؟

تا حالا برایتان روشن شد که چرا عموما سرمایه گذاری در سهام سودمند است. اما سرمایه گذاری در سهام بدون ریسک نیست. ممکن است با سرمایه گذاری در سهام، کل سرمایه خود را از دست بدهید. بازار بورس ممکن است سقوط کند و باعث شود که بخش عمده ی سرمایه شما از بین برود. همچنین همواره احتمال ورشکستگی شرکت ها نیز وجود دارد. اگر این اتفاق بیفتد، شما کل سرمایه خود را از دست میدهید.

به طور خلاصه، سرمایه گذاری در بورس کاملا بدون ریسک نیست. اما با پخش کردن سرمایه خود بر روی چند سهم، می توانید تا حدی این ریسک را کاهش دهید. در اینصورت، شما در کشورهای مختلف و شرکت های مختلف سرمایه گذاری میکنید. همچنین شما باید با پولی سرمایه گذاری کنید که چند سالی به آن احتیاج ندارید. اینگونه، شما از بحران ها با موفقیت بیرون می آیید و مجبور نیستید سهام خود را با قیمتی خیلی پایین بفروشید.

ریسک های عمده سرمایه گذاری در بورس این موارد هستند:

  • ریسک از دست دادن کل سرمایه
  • ریسک بازار: بازار ممکن است در مواقع بحران کاملا سقوط کند.
  • ریسک نوسان: قیمت سهام بسیار پر نوسان است و میتواند به سرعت بالا و پایین شود.
  • ریسک بخشی از بازار: بخشی از بازار (برای مثال، صنعت) ممکن است سقوط کند.
  • ریسک سهام خاص: ممکن است یک سهام خاص سقوط کند.
  • ریسک زمان معامله: ممکن است در زمان نامناسبی اقدام به خرید یا فروش کنید.
  • ریسک ارزی: ریسک سرمایه گذاری در یا با ارزهای خارجی

چگونه قیمت سهام مشخص می گردد؟

اساسا، عرضه و تقاضا قیمت سهام را مشخص میکنند. وقتی تقاضا برای سهمی خاص افزایش یابد، قیمت آن سهم نیز بالا میرود. همینطور اگر قیمت سهامی افت کند، بخاطر این است که تقاضا برای آن سهم کاهش یافته است. برای همین، برای سرمایه گذاری موفق، باید همیشه تحولات بازار را  بررسی کنید.

دو روش آنالیز و تحلیل برای پیشبینی قیمت سهام وجود دارد:

https://youtu.be/p7HKvqRI_Bo

سرمایه گذاری در صندوق های مالی

آیا میخواهید با مقدار مشخصی سرمایه؛ اقدام به سرمایه گذاری کنید اما وقت مطالعه و تحلیل بازار را ندارید؟ پس سرمایه گذاری در صندوق های مالی، میتواند راه حل خوبی برای شما باشد. صندوق مالی، نهادی است که با سرمایه شما در سهام های مختلف سرمایه گذاری انجام میدهد. یکی از مزایای این نوع سرمایه گذاری، امکان پخش سرمایه شما بر سهم های مختلف است. همچنین میتوانید انتخاب کنید که میخواهید بیشتر به معاملات فعال بپردازید یا معاملات غیر فعال. صندوق های فعال، بیشتر سعی در کسب سود از نوسانات بازار را دارند و میتوانند کمی گران تر باشند. اما صندوق های غیر فعال، نقش سرمایه گذاری بلند مدت را دارند و میتوانند ارزان تر باشند. برای اکثر افراد، صندوق های غیرفعال گزینه بهتری است.

استراتژی های مختلف سرمایه گذاری در بازار

راه های مختلفی برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد. در زیر، چند نمونه از آن ها را بررسی میکنیم.

رشد سرمایه

میتوانید اقدام به خرید سهام کنید به این امید که سرمایه شما رشد کند. در اینصورت انتظار دارید قیمت سهام خریداری شده شما رشد کند تا سرمایه شما نیز همراه با آن سهام رشد داشته باشد.

ساخت منبع درآمد

برخی نیز میخواهند از سهام منبع درآمدی داشته باشند. اینگونه افراد، سهام هایی را میخرند که سود سهام شرکت داشته باشد و به طور مرتب شرکت تقسیم سود کند.

پیش فروش (Short Selling)

همچنین میتوانید اقدام به پیش فروش (Short) سهام کنید. در اینصورت با افت قیمت سهام نیز سود خواهید کرد.

مزایای سرمایه گذاری در بورس چیست؟

  • سود زیادی میتواند نصیب شما شود.
  • میتوان با سود تقسیمی سهام، درآمدی ثابت داشت.
  • خرید و فروش سهام آسان است.
  • سهم های مختلفی برای انتخاب و معامله وجود دارد.

معایب سرمایه گذاری در بورس چیست؟

  • سرمایه گذاری در بورس، نیازمند اقداماتی بیشتر نسبت به پس انداز بانکی است.
  • ممکن است در یک سهم، پول زیادی ضرر کنید.
  • سود سرمایه گذاری قابل پیشبینی نیست.

نکاتی درباره سرمایه گذاری

با مطالعه این نکات، سرمایه گذاری موفق تری خواهید داشت. قبل از خرید سهام، حتما درباره شرکت آن تحقیق کنید و خود سهام را آنالیز کنید. همچنین وضعیت کل اقتصاد را بررسی کنید: آیا اقتصاد در حال رشد است یا خیر؟ بعد عملکرد شرکت را در چند سال اخیر بررسی کنید. همچنین، بیانیه برنامه های شرکت را بخوانید و ببینید با دید شما تطابق دارد یا خیر.

به علاوه، تمرین کلید موفقیت است. به سرعت در معاملات بورس شیرجه نزنید. معامله گران باهوش، اول با سرمایه ای کوچه اقدام به معامله میکنند تا ببینند از پس این کار بر می آیند یا نه. در این صفحه، کارگزاری هایی که امکان تمرین معامله با حساب کاربری آزمایشی و رایگان را به شما میدهند، آورده ایم تا بتوانید با تمرین، توانایی معامله خود را محک بزنید.

دوست دارید نکات بیشتری درباره سرمایه گذاری در بورس بخوانید؟ مقاله بورس برای مبتدیان را مطالعه کنید!

نکات_سرمایه_گذاری_در_بورس

استراتژی بلند مدت

هنگامی که اقدام به سرمایه گذاری بلند مدت میکنید، انتظار سود در کوتاه مدت را نداشته باشید. سهام های زیادی ممکن است در لحظه درحال افزایش باشند اما سهام های زیادی نیز در حال ریزش اند. به همین خاطر، ممکن است خوب باشد تا هر ماه مبلغ ثابتی سهام بخرید. برای مثال، هر ماه 100 دلار یا 1000 دلار را به خرید سهام اختصاص دهید. در اینصورت، سرمایه خود را پخش خواهید کرد و در یک اوج قیمتی، اقدام به خرید نمیکنید.

به لطف معامله در کارگزاری های CFD، مشتریان میتوانند از کاهش یا افزایش قیمت سود کسب کنند. کارگزاری ها امکان پیش فروش (Short) به شما میدهند تا حتی در صورت افت قیمت نیز، شما سود کسب کنید. خصوصا برای معامله گران روزانه که در طول روز دائما در حال معامله هستند، نوسان قیمت میتواند بسیار سود ده باشد.

سرمایه گذاری در بخش های مختلف بازار: بیشتر بخوانید

در بخش  سرمایه گذاری در بخش های مختلف بازار،  تمام مباحث در مورد سرمایه گذاری در بازار بورس را بحث خواهیم کرد. از جمله مباحث مربوط به انتخاب سهام و سرمایه گذاری در بخش های متعدد بازار و همینطور روش های مرسوم معامله و سرمایه گذاری.

علی رغم بحران های بازار، همیشه جا برای پیشرفت در بازار بورس وجود دارد. همچنین، به لطف کارگزاری های آنلاین، سرمایه گذاری در بورس از همیشه جذاب تر شده است. کارگزاری های آنلاین، به شما امکان کسب سود از نوسانات بازار را میدهند.

آیا Plus500 یک سایت کلاهبرداری است؟
تاثیر نرخ سود بر روی بازار سهام
چگونه سهام سعودی آرامکو (Aramco) را بخریم؟
چگونه سهام فیات (Fiat) را خریداری کنیم؟
چگونه میتوان در سهام سیتی گروپ(Citigroup) سرمایه گذاری کرد؟
چگونه میتوان در شرکت گوگل (Alphabet – Google) سرمایه گذاری کرد؟
چگونه میتوان سهام H&M را خریداری کرد؟
چگونه می‌توان سهام HTC را خریداری کرد؟
چگونه می‌توان سهام IBM را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام KFC را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام آدیداس (Adidas) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام آمازون (Amazon) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام اپل (Apple) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام اسنپ چت (SnapChat) را خریداری کرد؟
چگونه می‌توان سهام اوبر (Uber) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام ای بی (eBay) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام ایسر(Acer) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام ایکیا (Ikea) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام اینتل ست (Intelsat) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام بایدو (Baidu) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام برگر کینگ(Burger King) را خریداری کرد؟
چگونه می‌توان سهام بلک بری (BlackBerry) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام پپسی (PepsiCo) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام ساب وی (Subway) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام شرکت اچ پی (HP) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام شرکت اریکسون (Ericsson’s) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام شرکت ایرفرانس-کی ال (Air France-KLM)ام را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام شرکت اینتل (Intel Corporation) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام شرکت زیمنس (Siemens) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام شرکت علمی گیلیاد (Gilead Sciences) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام شرکت هواوی (Huawei) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام صنایع فولاد آمریکا (US Steel) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام فورد موتور (Ford) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام فولکس واگن (Volkswagen) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام کمپانی سونی (Sony) را خریداری کرد؟
چگونه می‌توان سهام گزپرام انرژی (Gazprom Energy) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام گوپرو (GoPro) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام لگو (Lego) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام مایکروسافت (Microsoft) را خریداری کرد؟
چگونه می‌توان سهام نتفلیکس (Netflix) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام والت دیزنی (Walt Disney) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام ولوو (Volvo) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام ویزا (Visa) را خریداری کرد؟
چگونه میتوان سهام یاندکس (Yandex) را خریداری کرد؟
چگونه میتوانید سهام فیسبوک (Facebook) را خریداری کنید؟
چگونه میتوانید سهام مک دونالد (McDonald’s) را خریداری کنید؟
چگونه میتوانیم سهام نستله (Nestlé) را خریداری کنیم؟
حد ضرر یا Stop Loss چیست؟
قمار در بازار بورس
معامله نفت: تمام مواردی که باید درباره سرمایه گذاری در نفت بدانید