چگونه می‌توان سهام شرکت‌های ژاپنی را خریداری کرد؟

سرمایه‌گذاری در ژاپن می‌تواند جذاب باشد. البته پیشنهاد می‌کنیم پیش از سرمایه‌گذاری در ژاپن، این مقاله تحلیلی را مطالعه کنید. با مطالعه این مقاله خواهید فهمید که سرمایه‌گذاری در ژاپن با استراتژی‌های کنونی شما مطابقت دارد یا خیر. همچنین می‌توانید ببینید که چه کارگزاری‌هایی امکان سرمایه‌گذاری در بازار ژاپن را با کارمزد کم به شما می‌دهند.

چگونه می‌توان در کشور ژاپن سرمایه‌گذاری کرد؟

سود برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جایگاه ویژه‌ای دارد. اما کارمزد معاملات نیز در سرمایه‌گذاری اهمیت بالایی دارد. هنگامی‌که توجه کافی به کارمزد نداشته باشید، از سود نیز غافل خواهید شد. اما بهترین جا برای سرمایه‌گذاری در بازار ژاپن کجاست؟

کارگزارانمزایاثبت نام

فهرست مطالب سرمایه‌گذاری در ژاپن

چرا سرمایه‌گذاری در بازار ژاپن جذاب است؟

سرمایه‌گذاری در بازار ژاپن می‌تواند بسیار آینده‌دار باشد. بازار بورس ژاپن هنوز در مرکز توجهات قرار نگرفته است. تحلیلگران بیشتر زمان خود را به تحلیل بازار آمریکا می‌گذرانند و از بازار ژاپن غافل می‌شوند. البته این روند در حال تغییر است. مثلاً وارن بافت در سال 2020، سرمایه‌گذاری بزرگی در بازار ژاپن انجام داد.

هنگامی‌که قصد سرمایه‌گذاری در بازار ژاپن را دارید، باید به‌خاطر داشته باشید که این بازار بورس، سهام‌های دوره‌ای بسیاری (مانند بانک‌ها یا خودروسازی‌ها) دارد. این سهام‌ها، خصوصاً در زمان رونق اقتصادی می‌توانند بازدهی بالایی داشته باشند.

سرمایه_گذاری_در_ژاپن

درعین‌حال، شاهد هستیم که مؤسسات مالی در حال افزایش سرمایه‌گذاری در بازار ژاپن هستند. درگذشته، نهادهایی مثل صندوق بازنشستگی در ژاپن، بسیاری از سرمایه خود را در سهام شرکت‌های خارجی سرمایه‌گذاری می‌کرد. اما اکنون این سرمایه در بازار خود ژاپن متمرکز شده است و راه را برای رشد بیشتر این بازار بازکرده است.

اصلاحاتی که نخست‌وزیر پیشین ژاپن شینزو آبه انجام داد نیز، کمک زیادی به شرکت‌ها کرده است. مثلاً یکی از این اصلاحات، سرمایه‌گذاری بانک مرکزی این کشور در سهام و خرید اوراق قرضه بود که باعث شد از طریق چنین مشوق‌هایی، نقدینگی و واریز پول به بازار ژاپن افزایش یابد.

شرکت‌های ژاپنی نیز دائماً در حال تغییر و تحول‌اند. این شرکت‌ها اکنون بیشتر به سهام‌داران خود توجه می‌کنند و سرمایه حاصل از سود شرکت بین سهام‌داران تقسیم می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها نیز، در حال بازخرید سهام خود از بازار هستند که در نهایت منجر به رشد بیشتر بازار بورس ژاپن خواهد شد.

پس می‌توان نتیجه گرفت که بازار ژاپن، بازاری آینده‌دار است و سرمایه‌گذاری بخشی از دارایی در این بازار می‌تواند منطقی باشد. خصوصاً زمانی که متوجه می‌شویم بسیاری از سهام‌های ژاپنی نسبت به سهام‌های آمریکایی ارزش گذاری کمتری شده اند.

چگونه می‌توان در سه مرحله سهام‌های ژاپنی را خریداری کرد؟

قبل از خرید سهام شرکت‌های ژاپنی، باید چند مرحله را طی کنید. در این مقاله، بهترین راه سرمایه‌گذاری در بازار ژاپن را به‌عنوان یک خارجی یاد خواهید گرفت.

مرحله اول: انتخاب یک کارگزاری مطمئن

قبل از خرید سهام شرکت‌های ژاپنی، ابتدا باید یک کارگزاری مطمئن پیدا کنید. خوشبختانه بیشتر کارگزاری‌ها تحت نظارت نهادهای مختلف هستند و کاری دیوانه‌وار با سرمایه شما انجام نخواهند داد. آیا دوست دارید بدانید در کدام کارگزاری می‌توانید با کارمزدی کم به سرمایه‌گذاری در بازار ژاپن بپردازید؟ پس همین حالا بهترین کارگزاری‌ها را با هم مقایسه کنید گزینه موردنظر خود را پیدا کنید:

مرحله دوم: انتخاب سهام

حال که کارگزاری خود را انتخاب کردید و یک حساب کاربری در آن افتتاح کردید، باید سهامی را که قصد خرید یا سرمایه‌گذاری در آن را دارید پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم پیش از انتخاب سهام، تحقیقات جامع و گسترده‌ای انجام دهید و شرکتی که قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارید به‌خوبی بررسی کنید. تنها نباید اقتصاد ژاپن را بررسی کنید. بخش‌های مختلف صنعت ژاپن نیز، ممکن است عملکرد متفاوتی داشته باشند.

راه های مختلفی برای انتخاب سهام شرکت‌های ژاپنی وجود دارد. مثلاً، شما می‌توانید از آنالیز فاندامنتال یا آنالیز تکنیکال بهره بگیرید. تنها زمانی که از سهام انتخابی خود مطمئن شدید، اقدام به ثبت سفارش کنید.

مرحله سوم: ثبت سفارش

ثبت سفارش خرید سهام‌های ژاپنی معمولاً سریع انجام می‌شود. در نرم‌افزار کارگزاری موردنظر دو نوع ثبت سفارش وجود دارد: سفارش بازار (Market Order) و سفارش محدود (Limit Order). در سفارش بازار، سفارش شما در بهترین قیمت ممکن همان لحظه انجام خواهد شد. اما در سفارش محدود، شما قیمت مورد نظر خود را مشخص می‌کنید و هنگامی‌که قیمت سهام به آن میزان رسید، خرید برای شما انجام می‌شود.

بعد از ثبت سفارش و انجام معامله، می‌توانید وضعیت سرمایه‌گذاری خود را مشاهده کنید. پیشنهاد می‌کنیم دائماً سرمایه‌گذاری‌های خود را بررسی کنید تا ببینید چه عملکردی دارند. با این کار می‌توانید تصمیم بگیرید آیا می‌خواهید پول بیشتری در بازار ژاپن سرمایه‌گذاری کنید یا خیر.

چرا مدت‌ها عملکرد اقتصادی ژاپن نامطلوب بود؟

شاخص Nikkei ژاپن در سال 1989 به اوج خود رسید. پس از آن اقتصاد همواره در حال افول بود. گاهی بازار بورس ژاپن رشد های شارپی داشت که بیشتر به دلیل نوآوری شرکت‌هایی مثل تویوتا (Toyota)، سونی (Sony) و پاناسونیک (Panasonic) بود. این شرکت‌ها شغل های بسیاری ایجاد کردند. این رشد تصویر اشتباهی از آینده ایجاد کرد و باعث شد بانک‌ها بدون درنظر گرفتن اعتبار افراد اقدام به توزیع وام های گوناگون کنند و بسیاری از افراد توان بازپرداخت این وام ها را نداشتند.

بانک مرکزی ژاپن سعی کرد برای مقابله با این روند نرخ سود را بالا ببرد اما موفقیتی حاصل نشد. در دهه 90 میلادی، حباب اقتصاد شکسته شد و دوره‌ای تورم منفی رخ داد و اکثریت مردم از خرج کردن و خرید کردن خودداری می‌کردند. به این دوره، دهه شکست نیز گفته می‌شود.

رشد محدود

ژاپن کشوری است که به طور ساختاری رشد اقتصادی محدودی دارد. رشد اقتصادی این کشور سالانه حدود یک درصد است که در مقایسه با دیگر کشورها چندان زیاد نیست. یکی از دلایل این رشد محدود، جمعیت سالمند ژاپن است. این جمعیت تولید کم اما هزینه بالایی دارد.

اما باتوجه‌به این نکته که جمعیت سالمند رو به افزایش و نیروی کار ژاپن رو به کاهش است، ژاپن وضعیت بدی ندارد. هر چه باشد، این کشور توانسته با همین نیروی کار محدود، سوددهی بالایی داشته باشد.

سرمایه_گذاری_در_ژاپن

باز شدن درهای ژاپن

یکی از نکاتی که سرمایه‌گذاری در ژاپن را جذاب می‌کند، این است که ژاپن در حال گشودن درهای خود به روی دنیاست. درگذشته، ژاپن کشوری بسته محسوب می‌شد. این روزها اما، توریست‌های زیادی به ژاپن سفر می‌کنند. همچنین این کشور قرار است میزبان المپیک در سال 2025 باشد و افتتاحیه المپیک نیز در شهر Osaka برگزار خواهد شد. رویدادهای بین‌المللی، می‌توانند توجهات زیادی را به این کشور جلب کنند.

ژاپن از لحاظ تکنولوژی کشوری پیشرفته محسوب می‌شود و شرکت‌های جذابی نیز در این حوزه در ژاپن وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. با تحولات اخیر دنیای تکنولوژی، این شرکت‌ها در بازاری رو به گسترش فعالیت می‌کنند.

نوسازی

فرهنگ سازمانی ژاپن نیز در حال تغییر است. مثلاً در سال 2015، قوانین جدیدی برای بازار بورس ژاپن وضع شد. پیش‌ازاین شاهد بودیم که بسیاری از شرکت‌ها به شیوه‌های سنتی و غیر کارآمد اداره می‌شوند.

مثلاً در ادارات، پارتی‌بازی زیادی جریان داشت و نوآوری چندانی نیز در کار نبود.

اما شرایط در حال تغییر است. شرکت‌های ژاپنی اکنون جرئت افزایش قیمت محصولات خود را دارند و مدیریت شرکت‌ها نیز بهبودیافته است. این تغییر تفکر، باعث افزایش حاشیه سود شرکت‌ها و در نتیجه، افزایش کلی سودآوری شرکت‌ها شده است.

شرایط اقتصادی

ژاپن کشوری است که بدهی دولتی بالایی دارد. نرخ سود این کشور مدت‌هاست که صفر تعیین شده است. در نتیجه، شرکت‌ها می‌توانند با سود کمی وام بگیرند که قطعاً به کارایی آن‌ها در آینده کمک خواهد کرد.

ین ژاپن نیز ارز گران‌قیمتی محسوب می‌شود و به همین خاطر گاهی شرکت‌ها برای رقابت با رقبای خارجی خود دچار مشکل می‌شوند. البته در بیشتر موارد شرکت‌های ژاپنی با صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌توانند بر این مشکل غلبه کنند. به همین خاطر، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های ژاپنی و خرید سهام آن‌ها می‌تواند سودمند باشد.

شاخص‌های شناخته شده بازار بورس

مهم‌ترین شاخص‌های بازار ژاپن، دو شاخص Topix و Nikkei هستند. Topix مخفف Tokyo Stock Price Index است و از سال 1968 در حال فعالیت است. این شاخص حدود 1700 سهم مختلف که در بازار بورس توکیو مبادله می‌شوند را در برمی‌گیرد. Topix می‌تواند نمایی کلی از بازار بورس ژاپن ارائه کند.

شاخص Nikkei نیز آوازه‌ای بین‌المللی دارد. این شاخص 225 سهام شناور بازار را در برمی‌گیرد و شاخصی وزنی محسوب می‌شود. این شاخص توسط یکی از نشریات ژاپن به وجود آمده است. هرچند Nikkei بیشتر شناخته شده است، اما الزاماً برتری خاصی نسبت به Topix ندارد.

نکته: ساعات کار بازار بورس ژاپن را در اینجا مشاهده کنید.

مشهورترین ETF

  • Lyxor Japan (Topix)
  • istocks Core MSCI Japan

به نرخ مبادله ارز توجه داشته باشید

هنگامی‌که قصد سرمایه‌گذاری در بازار ژاپن را دارید، حتماً حواستان به نرخ مبادله ارز نیز باشد. هنگامی‌که ین ژاپن ارزش خود را نسبت به ارز کشور شما از دست می‌دهد، ممکن است یک‌دفعه ضرر زیادی در سرمایه‌گذاری خود داشته باشید. شما می‌توانید با اختیار فروش (Put Option) این ریسک را کاهش دهید.

نکات آخر برای سرمایه‌گذاری در ژاپن

هنگامی‌که قصد سرمایه‌گذاری در کشور ژاپن را دارید، باید روشی معقول برای این کار در نظر بگیرید. درهرصورت، تنها با سرمایه‌ای که می‌توانید برای مدتی از آن چشم‌پوشی کنید اقدام به سرمایه‌گذاری کنید. با این کار، یک‌دفعه از روی ترس همه سرمایه‌گذاری‌های خود را نمی‌فروشید.

نکته دیگر این است که حتماً برنامه از پیش تعیین شده داشته باشید. هیچگاه اقدام به خرید سهام شانسی و اتفاقی نکنید، چرا که عواقب بدی خواهد داشت. حتماً پیش از خرید، اعداد و ارقام مالی شرکت را بررسی کنید. آیا شرکت عملکرد خوبی دارد و بدهی زیادی ندارد؟ پس شاید بهتر باشد سهام این شرکت را خریداری کنید.

چگونه می‌توان سهام هیتاچی (Hitachi) را خریداری کرد؟

هیتاچی (Hitachi) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ژاپنی است. این شرکت ممکن است در اروپا چندان شناخته شده نباشد، اما هیتاچی خط تولیدی در هلند دارد. با بیش از 300,000 کارمند و گردش مالی میلیاردی، این شرکت قطعاً شرکت کوچکی نیست. آیا دوست دارید در سهام شرکت Hitachi سرمایه‌گذاری کنید؟ پس این مقاله را مطالعه کنید … [Lees meer]

چگونه می‌توان سهام شرکت کنون (Canon) را خریداری کرد؟

لبخند! من شخصاً برند Canon را به دلیل دوربین‌های باکیفیتش که در بیشتر سفرهایم به همراه دارم، می‌شناسم. اما آیا می‌دانستید بخش زیادی از درآمد این شرکت ژاپنی از تولید محصولات اداری مثل دستگاه پرینتر و کپی تأمین می‌شود؟ اگر فکر می‌کنید که شرکت کنون به عملکرد خوب خود در آینده ادامه خواهد داد، شاید … [Lees meer]

چگونه می‌توان سهام توشیبا (Toshiba) را خریداری کرد؟

کمپانی توشیبا بزرگ‌ترین شرکت الکترونیکی در جهان است که به تولید لپ‌تاپ مشغول است. این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های چیپست نیمه‌هادی در ژاپن نیز محسوب می‌شود. اما با این حال، سرمایه‌گذاری در Toshiba کاملاً بدون ریسک نیز نیست. رسوایی فساد اخیر و همین‌طور فاجعه هسته‌ای، قیمت سهام این شرکت را تحت تأثیر قرار داده است. آیا … [Lees meer]

چگونه میتوان سهام شرکت تویوتا (Toyota) را خریداری کرد؟

کمپانی تویوتا (Toyota Motor Corporation) چندین سال پیش، تا مرز ورشکستگی نیز رفت. اما جنگ کره، برای این شرکت نجات بخش بود و سفارش های ارتش آمریکا، باعث شد عملکرد مالی این شرکت دوباره احیا شود. حتی تا به امروز نیز، این شرکت اکثر خودروهای خود را خارج از ژاپن به فروش میرساند. اما چگونه … [Lees meer]

چگونه می‌توان سهام شرکت سوزوکی (Suzuki) را خریداری کرد؟

سوزوکی (Suzuki) یکی از شرکت‌های خودروسازی است که به تولید خودروهای کوچک اما قابل‌اعتماد معروف است. این روزها که مسئله آلایندگی خودروها، یکی از بحث‌های داغ روز است، خودروهای کوچک، طرفداران بسیاری دارد. آیا در فکر سرمایه‌گذاری در شرکت سوزوکی هستید؟ پس بهتر است بهترین و کم کارمزدی‌ترین کارگزاری را برای خرید سهام این شرکت … [Lees meer]

چگونه می‌توان سهام میتسوبیشی (Mitsubishi) را خریداری کرد؟

شرکت میتسوبیشی (Mitsubishi) پیشینه ای طولانی دارد. این شرکت در زمان جنگ جهانی دوم، هواپیماهای فوق سریعی تولید می‌کرد که در حمله کامیکازه ارتش ژاپن استفاده شد. این روزها اما، این شرکت تنها خودروهای جدید و مدرن تولید می‌کند. آیا دوست دارید در کمپانی میتسوبیشی سرمایه‌گذاری کنید؟ پس ببینید چگونه می‌توانید سهام Mitsubishi را خریداری … [Lees meer]

چگونه می‌توان سهام نینتندو (Nintendo) را خریداری کرد؟

همه برند Nintendo را می‌شناسند. هر چه باشد، نسل جدید، با این برند بزرگ شده‌اند! اما آیا می‌دانستید که شما می‌توانید در سهام نینتندو سرمایه‌گذاری کنید؟ در این مقاله، تمام اطلاعاتی را که پیش از سرمایه‌گذاری در سهام Nintendo نیاز دارید بدانید، خواهید یافت. همچنین، می‌توانید قیمت کنونی این سهام را مشاهده کنید. چگونه سهام … [Lees meer]

چگونه می‌توان سهام شرکت نیسان (Nissan) را خریداری کرد؟

ژاپن برندهای خودروسازی مشهوری مثل مزدا (Mazda) و میتسوبیشی (Mitsubishi) دارد. یکی از سهام‌های دیگر این کشور، سهام شرکت نیسان (Nissan) است. در این صفحه، خواهیم دید که چگونه می‌توان در شرکت Nissan سرمایه‌گذاری کرد. همچنین، خواهیم دید که در کدام کارگزاری می‌توان با پرداخت کارمزد کم، این سهام را خریداری کرد. به‌علاوه، قیمت کنونی … [Lees meer]