آموزش استفاده از Plus500: چگونه در بازار بورس معامله گری کنیم؟

در این مقاله شما یاد خواهید گرفت چگونه از وب سایت Plus500 استفاده کنید. به شما یاد خواهیم داد که نرم افزار Plus500 چگونه کار میکند و یاد بگیرید اولین معامله ی خود را انجام دهید. بعد از آن، نکاتی را به شما یاد میدهیم تا بتوانید تصمیم های معاملاتی بهتری بگیرید.

در این مقاله بررسی میشود: Plus500 چگونه کار میکند؟

چگونه میتوان در Plus500 یک حساب کاربری باز کرد؟

در این آموزش، کارگزاری Plus500 را به عنوان نمونه انتخاب کرده ایم. Plus500 یکی از بهترین کارگزاری هاست، خصوصا اگر بخواهید معاملات فعال انجام دهید. هنگامی که در Plus500 ثبت نام میکنید، در حساب آزمایشی خود مبلغ 40،000 دلار وجه مجازی دریافت خواهید کرد! با نسخه ی آزمایشی، میتوانید تمامی قابلیت های سایت را بدون ریسک امتحان کنید. در نسخه ی آزمایشی تا زمانی که دوست دارید میتوانید تمرین کنید و یاد بگیرید. بزرگترین مزایای کارگزاری Plus500 چیست؟

  • با نسخه ی آزمایشی به صورت نامحدود میتوانید تمرین کنید.
  • تمام سهم های محبوب CFD را میتوانید معامله کنید.
  • در کمتر از 3 دقیقه، یک حساب کاربری ازمایشی باز کنید.

دوست دارید یک حساب کاربری در Plus500 باز کنید؟ از لینک زیر استفاده کنید تا حساب آزمایشی و رایگان خود را ایجاد کنید:

٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.

آموزش_افتتاح_حساب_در_ Plus500

با استفاده از اکانت بالا، همین حالا حساب کاربری خود را افتتاح کنید.

به محض این که دکمه ی بالا را زدید، میتوانید یک حساب کاربری ایجاد کنید. به تنها چیزی که برای افتتاح حساب نیاز دارید، یک ایمیل معتبر و یک رمز عبور است. همچنین میتوانید از حساب فیسبوک یا گوگل خود برای ورود به سایت استفاده کنید.

افتتاح_ حساب_ Plus500

بخش 1: نرم افزار Plus500

در این مقاله به شما آموزش میدهیم که چطور از نرم افزار Plus500 استفاده کنید و شروع به خرید و فروش سهام کنید. در این مقاله ی آموزشی، به مباحث سرمایه گذاری در Plus500 میپردازیم:

راهنمای نرم افزار Plus500

نرم افزار Plus500 بسیار راحت و کاربر پسند است. در قسمت بالا، میتوانید نام سهام CFD را که میخواهید معامله کنید جست و جو کنید. همچنین قسمت بالا، موجودی حساب شما را نیز نشان میدهد. با استفاده از این قسمت میتوانید ببینید چقدر در حساب خود پول دارید.

موجودی_در_ Plus500

قیمت ها فرضی هستند.

در قسمت وسط، نمایی از قیمت سهام های مختلف را مشاهده میکنید. در این قسمت میتوانید سهم هایی را که قصد خرید یا فروش آن ها را دارید بررسی کنید. تنها با یک کلیک بر روی نام سهم، میتوانید سفارش خرید برای آن سهم را ثبت کنید. میتوانید در قسمت بندی های مختلف نیز سهام مورد نظر خود را چک کنید. در مثال، ارز های موجود در فارکس نشان داده شده اند.

فارکس_CFD_ Plus500

قیمت ها فرضی هستند.

در قسمت پایین، نمودار قیمت سهام هایی که انتخاب میکنید را مشاهده میکنید. نمودار، نوسانات قیمت را در بازه های زمانی متفاوت به شما نشان میدهد. همچنین میتوانید با نشانگر های آنالیز تکنیکال، به تحلیل سهام ها بپردازید.

نمودار_قیمت_ Plus500

قیمت ها فرضی هستند.

چگونه می‌توان سهمی را معامله کرد؟

هنگامی که میخواهید در Plus500، معامله ای انجام دهید، میتوانید برای مثال سهامی یا سهام کالایی را خریداری (یا فروش) کنید و یا آن را به فروش برسانید. هنگام خرید یا فروش، همیشه دو گزینه پیش روی شماست. با خرید سهم، با افزایش قیمت سهام، شما سود خواهید کرد. در اینصورت چه در مواقع خوب و چه بد بازار، سود خواهید کرد. اما به یاد داشته باشید که معامله و سرمایه‌گذاری همواره ریسک به همراه دارد.

خرید_سهم_ Plus500

قیمت ها فرضی هستند.

در هنگام انجام معامله، چه دکمه ی خرید را بزنید چه دکمه ی فروش، پنجره ی ثبت سفارش برای شما باز خواهد شد. در این پنجره میتوانید مشخص کنید که چند سهم CFD میخواهید معامله کنید. سپس هنگامی که دکمه ی خرید را میزنید، سفارش شما ثبت خواهد شد. همچنین شما میتوانید از گزینه ی “ثبت سفارش” استفاده کنید. با انتخاب گزینه ی “خرید در قیمت…” میتوانید مشخص کنید که سیستم در چه قیمتی سهم را برای شما خریداری کند.

یک پیشنهاد همیشگی: همیشه از قابلیت حد ضرر یا Stop loss استفاده کنید. این گزینه ای است که در صورت تحقق مقدار مشخصی از ضرر برای هر سهم، آن را برای شما به صورت اتوماتیک خواهد فروخت. با انتخاب گزینه ی “close at loss” این قابلیت فعال میشود. همچنین میتوانید فروش خودکار را طوری تنظیم کنید که در قیمت مشخصی سیستم سهم را برای شما بفروشد.

آموزش_صفحه_ثبت_سفارش_ Plus500

قیمت ها فرضی هستند.

قبل از سرمایه گذاری در Plus500، به شما پیشنهاد میکنیم که اطلاعات جانبی سهام را مطالعه کنید. اطلاعات جانبی به شما میگوید حداقل واحد سهام برای معامله چقدر است. برای مثال، در نمونه ی زیر با حداقل 0.5 سهم میتوانید تسلا را معامله کنید.

همچنین میتوانید میزان اعتبار برای هر سهم را ببینید. درصورت استفاده از اعتباری با نسبت 1:5 شما تنها به 20 درصد کل سرمایه برای سرمایه گذاری نیاز دارید. یک اعتبار با نسبت 1:50 به این معناست که برای معامله ای با ارزش 500 دلار، شما تنها به 100 دلار موجودی نیاز دارید. اما در نظر داشته باشید، هرچند این به معنای سود چند برابر است، به معنای ضرر چند برابر نیز میتواند باشد. آیا قیمت 1 دلار رشد میکند؟ در اینصورت سود شما 5 دلار خواهد بود. از طرف دیگر، اگر 1 دلار کاهش قیمت داشته باشیم، ضرر شما 5 دلار خواهد بود. در این مقاله میتوانید بیشتر درباره ی معامله با اعتبار بخوانید.

همچنین، بحث اختلاف قیمت یا Spread وجود دارد. اختلاف قیمت خرید و فروش درواقع مبنای دریافت کارمزد کارگزاری است. اگر در حال معامله ای با کارمزد متغیر هستید، بسیار مهم است که حواستان به تغییر کارمزد باشد تا همواره در سطحی قابل قبول باقی بماند.

اطلاعات_سهام_CFD_ Plus500

قیمت ها فرضی هستند.

هر سهم CFD اطلاعات دیگری نیز دارد که نمایش داده میشود: ارز پایه، کارمزد نگهداری اعتبار بیش از یک روز، نیازمندی های Margin، تاریخ انقضا و زمان معاملات. به صورت گذرا به هرکدام نگاهی میندازیم.

ارز پایه

ارز پایه، واحد ارزی است که معاملات CFD درآن انجام میشود. برای مثال در بازار آمریکا، ارز پایه دلار است.

کارمزد نگهداری اعتبار بیش از یک روز

کارمزد نگهداری، کارمزدی است که اگر تا پیش از پایان روز سهم خود را نفروشید از شما گرفته میشود. زمان کارمزد یا Fee time زمانی است که کارمزد اخذ میشود. آیا بعد از اتمام بازار سهام خود را دارید؟ دی اینصورت این کارمزد از شما گرفته میشود.

کارمزد اعتباری که بیش از یک روز نگهدارید، هنگام خرید و هنگام فروش مشخص میگردد.

نیازمندی های Margin

اختلاف قیمت یا Margin مبلغی است که کارگزاری به شما اعلام میکند که باید در حساب خود داشته باشید تا سفارش شما باز بماند. Maintenance margin نیز حداقل مبلغی است که باید در حساب بماند تا ثبت سفارش انجام شود. در این مثال، مارجین 10 درصد است.

در عمل، این به آن معناست که شما باید 100 دلار در حساب خود داشته باشید تا معامله ای 1000 دلاری انجام دهید. آیا حداقل مبلغ را ندارید؟ در اینصورت باید موجودی حساب خود را افزایش دهید. اگر موجودی حساب خود را پس از اخطار کارگزاری افزایش ندهید، سهام شما بسته خواهد شد. به این پدیده Margin call میگویند.

تاریخ انقضا

حواستان باشد که بعضی سهم های CFD تاریخ انقضا دارند. وقتی یک سهم CFD منقضی شود، در همان لحظه به ضورت خودکار بسته خواهد شد و مهم نیست که در قیمت آن لحظه سود کنید یا ضرر. این تاریخ انقضا، خصوصا بر روی سهم های CFD رمزارز ها صدق میکند.

زمان انجام معاملات

زمان انجام معاملات، زمانی است که شما میتوانید در بازار به معامله سهم بپردازید و بازار باز است.

مدیریت سهام و سفارش‌ها

منوی سمت چپ وبسایت، محلی است که میتوانید سهام خود را مدیریت کنید. منوی Open positions تمام معاملات باز شما را نشان میدهد. منوی Orders به شما میگوید چه سفارشاتی ثبت کرده اید. منوی Closed positions نتیجه ی معاملات بسته شده را به شما نشان میدهد.

در Open positions، میتوانید نمای عملکرد سهام هایی که در دست دارید را مشاهده کنید. اما فقط وقتی سهمی را بفروشید و معامله بسته شود نتیجه نهایی نشان داده خواهد شد. و سپس، مبلغ ضرر یا سود شما از موجودی حساب شما کم یا به آن اضافه میشود.

به شما پیشنهاد میکنیم قبل از هر سرمایه گذاری، نقشه ی راهی را برای خود مشخص کنید. در معاملات فعلی خود، تغییری ایجاد نکنید. این تنها راهی است که میتوانید مطمئن باشید مسیر معاملات شما، مسیری منطقی است. متاسفانه غلبه ی احساسات، اتفاقی است که برای خیلی از سرمایه گذاران رخ میدهد.

مدیریت ریسک در Plus500

هنگام معامله سهام، میتوانید از دو قابلیت Stop loss و Take profit بهره بگیرید. Stop loss قابلیتی است که در صورت ضرر سهام تا حد مشخصی، کارگزاری آن سهم را به صورت خودکار برای شما می فروشد. کارکرد Take profit نیز شبیه همین است اما با این تفاوت که این قابلیت، در سقف مشخصی از سود سهم را برایتان می فروشد. همواره از قابلیت Stop loss استفاده کنید تا مجبور نباشید هر دقیقه سهام خود را چک کنید و در صورت ضرر سهام تا حد مشخصی، سهام برای شما فروخته شود و متحمل ضرر بیشتری نشوید.

اگر میخواهید معاملات سود دهی انجام دهید، بهتر است از Take profit استفاده کنید. عاقلانه است که میزان Take profit خود را دو برابر Stop loss بگذارید. اگر حد ضرر شما برای یک معامله 10 دلار باشد و سود احتمالی شما نیز 20 دلار در نظر بگیریم، تنها در نصف موارد، خودتان باید تصمیم به انجام معامله بگیرید. هنگام سرمایه گذاری با پولتان، مدیریت ریسک امری حیاتی است.

بگذارید مثالی روشن از مدیریت ریسک برایتان شرح دهیم. فرض کنید میخواهید سهمی 10 دلاری را خریداری کنید. تحلیل و بررسی خود را کرده اید و افزایش قیمتی در حد 15 دلار پیش بینی میکنید. احتمال ضرر بیش از2.5 دلار را نمیدهید، پس حد ضرر یا Stop loss را بر روی 2.5 دلار تنظیم میکنید. این معامله ریسک بازگشت سرمایه ی معقولی خواهد داشت.

واریز و دریافت پول در Plus500

قبل از اینکه بتوانید با پول واقعی سرمایه گذاری کنید، ابتدا باید حساب خود را با مقداری پول شارژ کنید. حداقل مبلغ قابل قبول برای واریز به حساب کاربری در Plus500 مبلغ 100 دلار است. اما قبل از اینکه پولی به حساب خود انتقال دهید، باید هویت خود را تایید کنید.  احراز هویت، الزامی قانونی برای هرکسی است که میخواهد سرمایه گذاری کند. خوشبختانه، تنها یک بار نیاز به تایید هویت خود دارید.

همچنین، دریافت پول و تقاضای دریافت وجه در Plus500 مثل آب خوردن است. برای دریافت وجه، گزینه ی Withdrawal را انتخاب کنید. بعد از چند روز کاری مبلغ درخواستی شما برایتان واریز خواهد شد.

آموزش_واریز_وجه_ Plus500

قیمت ها فرضی هستند.

چند نکته درباره ی معامله با Plus500

  • در ابتدا با مبلغ کمی شروع به سرمایه گذاری کنید تا زیر و بم معامله را یاد بگیرید.
  • تمرین کنید و از معاملات خود یادداشت بردارید. بنویسید کدام معامله سود ده بوده و کدام ضرر ده. از اشتباهات خود درس بگیرید.
  • همیشه از حد ضرر یا Stop loss استفاده کنید تا بیشتر از چند درصد ضرر نکنید.
  • در یک معامله مبلغ زیادی نگذارید. به هر معامله مبلغی معقول اختصاص دهید.

بخش 2: بازار بورس چگونه کار میکند؟

در بخش دوم آموزش Plus500، به زیر و بم بازار بورس میپردازیم. بسیار مهم است که بدانید بازار بورس چگونه کار میکند و قیمت ها چگونه تعیین میشوند. آنگاه، میتوانید درک کنید که چگونه با Plus500 بهتر معامله کنیم.

بازی عرضه و تقاضا

قیمت هر سهام CFD در کارگزاری Plus500 نتیجه ی بازی عرضه و تقاضاست. وقتی تعداد زیادی از خریداران بخواهند سهمی را بخرند، قیمت آن سهم بالا خواهد رفت. از طرف دیگر، اگر تعداد زیادی سهامدار بخواهند سهم مشخصی را بفروشند و کسی مایل به خرید آن سهم نباشد، قیمت آن سهم افت خواهد کرد.

تاثیر اخبار بر روی قیمت

سرمایه گذاری، یک فرایند روانی است. این که پشت تصمیم خرید یک معامله گر، چه تفکری بوده، مشخص نیست. بسیار آسان تر است که رفتار جمعی را پیشبینی کنیم تا رفتار فردی سهامداران را. هنگامی که میخواهید سرمایه گذاری کنید، سعی کنید خود را جای یک فرد معمولی بگذارید.

یادتان باشد، سهامداران همیشه منطقی فکر نمیکنند. قیمت سهام، دقیقا ارتباطی با ارزش شرکت ندارد. انسان ها، مثل گوسفند هستند و سعی میکنند بخشی از گله باشند. هنگامی که خبر بدی منتشر میشود، قیمت سهام، در یک چشم به هم زدن میتواند نزول کند.

یک مثال عالی برای این قضیه، همه گیری ویروس کرونا در سال 2020 است. ویروس باعث قرنطینه ی جهانی شد. بسیاری از شرکت ها نتوانستند فروش و ارائه خدمات خود را در ایام قرنطینه ادامه دهند. تاثیر دیگر این ویروس آن بود که مردم شروع به فروختن تمام سهام خود کردند. در نتیجه، قیمت سهام، افت شدیدی کرد.

تاثیر_اخبار_بد_و_قیمت_سهام

قیمت ها فرضی هستند.

وقتی خبرهای بد از راه میرسند، معامله گر باهوش باید رفتار متناسب نشان دهد. یادتان باشد، افراد معمولی در زمان انتشار خبر بد، شروع به فروش سهام های خود میکنند و به همین دلیل قیمت سهام افت شدیدی میکند. اگر شما این نکته را بدانید، میتوانید ریزش بازار را در زمان درست پیشبینی کنید.

منطقا این اتفاق میتواند برای هر سهمی جدای از بازار نیز رخ دهد. خبرهای بد، میتوانند باعث ریزش سهمی خاص نیز شوند. برای مثال زمانی که مشخص شد Luckin Coffee گزارش مالی دروغ ارائه میدهد، این خبر باعث شد سهام این شرکت در یک روز بیش از 80 درصد افت کند.

آموزش_سقوط_سهام_اخبار_بد

از طرف دیگر، خبرهای مثبت نیز میتوانند بر روی قیمت سهم تاثیر گذار باشند. هنگامی که اقتصاد در حال رشد باشد، بازار سرمایه نیز شکوفا خواهد بود. اگر شرکتی، گزارش مالی فوق العاده ای ارائه دهد، بدون شک قیمت سهام رشد خوبی خواهد کرد. به طور متوسط، سهام بیشتر از خبر بد سقوط میکند تا از خبر خوب رشد کند.

استفاده از نوسان قیمت

اگر سرمایه گذاری در Plus500 باشید، خبر خوب این است که با نوسان قیمت میتوانید ترید کنید. اگر معاملات فعال CFD انجام دهید، حتی افت قیمت نیز میتواند برای شما قابل استفاده باشد.

این امکان را کارگزاری Plus500، Short selling می نامند. یعنی شما میتوانید روی افت قیمت سرمایه گذاری کنید. اگر در Plus500 سرمایه گذاری کنید، افت قیمت و ریزش بازار نیز ممکن است برای شما بسیار مناسب باشد.

اما چگونه میتوانید تصمیم بگیرید چه موقع، زمانی مناسب برای سرمایه گذاری است؟ در ادامه ی این آموزش، به شما زمان بندی معاملات را یاد خواهیم داد.

بخش 3: بازار و محورهای افقی

حالا که زیر و بم نرم افزار کارگزاری Plus500 را فرا گرفتید، به این میپردازیم که چگونه میتوانید معاملات بهتری را انجام دهید. در این قسمت از آموزش Plus500، به این میپردازیم که در هر شرایط بازار، چه نوع سرمایه گذاری مناسب تر است. برای بدست آوردن بهترین نتیجه، باید این مراحل را طی کنید:

ترند را مشخص کنید

نمودار های Plus500 قابلیت بزرگنمایی و کوچک نمایی دارند. همچنین بازه ی زمانی نمودارها را میتوانید مشخص کنید. برای مثال، در بازه ی یک دقیقه ای، نمودار تغییر قیمت در هر دقیقه را به شما نشان خواهد داد و در مقیاس یک هفته ای، تغییرات قیمت هفتگی به شما نشان داده خواهد شد. هنگام پیش بینی الگوهای قیمتی، بازه های زمانی طولانی تر، بسیار کارآمد خواهد بود.

در هر بازه زمانی، شما میتوانید وضعیت بازار را مشاهده کنید. شاخص های قیمت را در بازه های طولانی مطالعه کنید تا ترند کلی بازار را بدست آورید. بازار سه حالت کلی میتواند داشته باشد:

  • Uptrend: قیمت صعودی است. باید منتظر زمان مناسب برای خرید باشید.
  • Downtrend: قیمت نزولی است. باید منتظر زمان مناسب برای فروش باشید.
  • Consolidation: بازار راکد است و قیمت بین دو نقطه در حال نوسان است. ترندی در بازار موجود نیست.

uptrend (1)

مثالی از یک Uptrend واضح

downtrend

مثالی از یک Downtrend واضح

هنگامی که بازار یک ترند واضح و مشخص دارد، بسیار مهم است که هم مثیر با این ترند حرکت کنید. اگر می بینید قیمت ها در Plus500 صعودی هستند، پس زمان خرید است و اگر می بینید که قیمت ها نزولی است، پس باید بفروشید. بسیار مهم است که شانسی معامله ای را انجام ندهید!

برای خرید، همیشه باید دلیلی با آنالیز تکنیکال پیدا کنید تا مطمئن شوید معامله خوبی است. اگر ترندی در بازار وجود داشته باشد، قیمت ها همسو با ترند خواهند بود. به این الگو، الگوی حرکت (Impulse) گفته میشود و بعد از آن، همیشه بازار یک ریزش (retracement) خواهد داشت.

ریزش_بازار

اگر بعد از اصلاح بازار، خریدی انجام دهید، احتمال موفقیت آن بسیار بالا خواهد بود. در زمان بازار صعودی (Uptrend) همیشه بعد از یک حرکت موقت نزولی وقت خرید است و در زمان ریزش بازار (Downtrend) پس از یک حرکت موقت صعودی، وقت فروش است. شما میتوانید از این روش تا زمانی که ترند جهت معکوس نگیرد استفاده کنید.

صعود_ریزش_بازار_فارکس

پیدا کردن محورهای افقی بازار

اما چگونه میشود زمانبندی یک معامله را پیدا کرد؟ برای پیدا کردن زمانبندی مناسب معامله باید به محورهای افقی نگاه کنید. محور افقی خطی فرضی است که قیمت چند بار به آن میرسد ولی از آن عبور نمیکند. مقابل همین خط، محور دیگری وجود دارد که قیمت از آن پایین تر نمیرود. به محوری که قیمت از آن پایین تر نمیرود، محور حمایت (Support) و به محوری که قیمت از آن بالاتر نمیرود، محور مقاومت (Resistance) میگوییم. نرم افزار Plus500 امکان رسم این محور ها را به شما میدهد. برای فعال سازی این ابزار، گزینه سوم از بالا بر روی نمودار را انتخاب کنید.

آموزش_محور_افقی_ Plus500

اگر معامله خود را با توجه به محورهای افقی انجام دهید، شانس موفقیت معامله خود را بالا خواهید برد. همانگونه که همه انتظار دارند قیمت در جهت نمودار حرکت کند، این اتفاق بخاطر انتظار روانی بازار رخ خواهد داد. همچنین هرچه محور زمانی نمودار بزرگتر باشد، اعتبار محورهای افقی بیشتر خواهد بود.هر چه قیمت دفعات بیشتری به نمودار برسد، احتمال درست بودن نمودار بیشتر خواهد شد.

همچنین ممکن است بعد از یک شکست مقاومتی، نقش نمودار افقی عوض شود. ممکن است محور مقاومت به محور حمایت تبدیل شود یا بر عکس. این موضوع بسیار کارآمد است چرا که میتوانید بررسی کنید آیا ارزش معامله سهم در این موقعیت تغییری کرده است یا خیر.

مثال_نمودار_افقی_ Plus500

شرایط خاص: رکود بازار

بجز مواقع صعودی و نزولی بازار، رکود نیز ممکن است رخ دهد. در مواقع رکود بازار، قیمت ها بین دو محور افقی در حال نوسان هستند. در مواقع رکو بازار، بهتر است هنگامی که قیمت ها در محور پایینی است خریداری کنید و وقتی به محور بالایی رسید، آن را بفروشید.

رکود

در زمان رکود بازار، در پایین بخرید و در بالا بفروشید.

بخش 4: حرکات قیمتی (Price action) و زمانبندی مناسب

در بخش بعدی آموزش سرمایه گذاری Plus500، به شما طرز کار نمودار شمعی یا Candlestick را یاد میدهیم تا بتوانید معاملات پرسود تری داشته باشید.

کار کردن با نمودار شمعی

یک خط  تنها در نمودار، اطلاعات زیادی به شما نمیدهد. به همین خاطر است که معامله گران حرفه ای، از نمودار شمعی استفاده میکنند. با نمودار شمعی میتوانید حرکات قیمتی یا Price action مشخص کنید که در ادامه میتواند جهت حرکت بازار را شناسایی کنید. در نرم افزار Plus500، با انتخاب گزینه زیر، میتوانید نمودار شمعی یا Candlestick را فعال کنید.

آموزش_نمودار_شمعی_ Plus500

نمودار شمعی، مختص به بازه زمانی خاصی است. برای مثال، شما میتوانید نمودار شمعی یک روزه را

تفسیر_نمودار_شمعی

مشاهده کنید. نمودار شمعی دارای یک بدنه یا Body رنگی و شکلی مستطیلی مانند شمع است.

رنگ بدنه شاخص، مشخص میکند که قیمت صعودی است که نزولی. اگر رنگ بدنه قرمز باشد، به این معناست که قیمت پایانی کاهشی یا منفی است. اگر بدنه سبز باشد، به این معناست که قیمت پایانی افزایشی یا مثبت بوده است.

بدنه نمودار همچنین، کمینه یا بیشینه قیمت را نیز مشخص میکند. میتوانید ببینید که قیمت چقدر پایین یا چقدر بالا رفته است.

تفسیر نمودار شمعی: ترند واضح

نمودارهای شمعی، ترندهای بازار را به روشنی مشخص میکنند.

کمینه / بیشینه قیمت (The high test / low test)

hightest

در سمت چپ، یک بیشینه قیمت یا High test را مشاهده میکنید که با یک خط بلند بالای نمودار شمعی مشخص شده است. کمینه قیمت یا Low test برخلاف این است، بدنه نمودار شمعی در بالا قرار دارد و خطی بلند در پایین آن است. در اینجا بجای رنگ، جهت خط مثبت یا منفی بودن قیمت را مشخص میکند.

کمینه و بیشینه قیمت شاخص های مهمی هستند. آنها عوض شدن خریداران به فروشندگان را نشان میدهند و برعکس. در بیشینه، قیمت تا حد قابل توجهی بالا رفته است، اما خریداران ضعیف عمل کرده اند و قیمت افت کرده است. این سیگنالی مهم برای فروش سهم است و برعکس. کمینه ی قیمت، نشانه ای مهم برای خرید سهم است.

الگوی دوقلو و الگوی ریل قطاری (Train tracks and Twin towers)

train_tracks

الگوی ریل قطاری یا Train tracks از دو نمودار تقریبا نزدیک به هم تشکیل شده که یکی سبز است و دیگری قرمز. در الگوی دوقلو یا Twin towers، جایگاه این نمودارها برعکس است. نموداری قرمز که در کنارش نمودار مشابه سبزی قرار دارد. این نمودارها، شاخصی برای کمینه یا بیشینه قیمت هستند. این دو نمودار در کنار هم شکست قیمتی را از محور مقاومت یا محور حمایت نشان میدهند.

اگر الگو، ریل قطاری باشد، میتواند سیگنالی برای فروش سهم باشد چون تعداد خریداران از فروشندگان بیشتر است. الگوی دوقلو، برعکس است و میتواند به عنوان سیگنالی برای خرید دیده شود.

محور های درگیر خرسی یا گاوی (Bullish / bearish engulfing bar)

forex_bullish_engulfing_bar

الگوی محور گاوی یک محور نزولی است که بعد بلافاصله صعودی میشود که از جفت محور های افقی پایین و بالا عبور میکنند. بعد از افت اولیه، قیمت سهم به رشد ادامه میدهد، اما فروشندگان بیشتری به این روند میپیوندند و این سطح نمیتواند صعودی باقی بماند پس قیمت افت میکند. قیمت افت کرده و در نتیجه محور نیز نزولی میشود. این میتواند سیگنالی برای خرید باشد.

برعکس این نیز امکان پذیر است که محور خرسی نام دارد و سیگنال مهمی برای فروش سهم است. صعود سهم، بلافاصله با نزول بیشتر سهم همراه خواهد بود و این افت خیز، در مرحله کمینه و پیشینه از محورهای افقی عبور میکنند.

توضیح نمودار شمعی: شرایط مبهم

در این شرایط، نمودار شمعی وضعیتی مبهم از بازار را ارائه میکنند:

میله های درونی (Inside bars) Forex_inside_bar

 

میله های درونی، شاخص مهمی برای مبهم بودن بازار هستند. در این وضعیت، میله ی نمودار، در دل میله ی قبلی جا میشود و هیچ جهت مشخصی را نمایان نمیکند. میله های درونی دوبل (Double inside bars) حتی سیگنال قوی تری هستند. در شرایط دوبل، میله سوم هم در دل میله دوم جا میشود. در پایان  Double inside bars معمولا انتظار یک حرکت قوی به بالا یا پایین را انتظار داریم.

میله های Doji

Forex_dojibar

میله های Doji نیز سیگنال مهمی برای شرایط مبهم بازار هستند. میله های Doji تقریبا قرینه هستند و در میانه قرار دارند، جایی که قیمت افزایش یا کاهش داشته است. در این بازه ی زمانی، بازار تحرکی نداشته است.

چه زمانی سرمایه گذاری کنیم؟

اطلاعات این مقاله میتوانند شما را راهنمایی کنند که چه زمانی سرمایه گذاری پرسود تر و با بازدهی بیشتری داشته باشید. وقتی با محور افقی سهمی را خریداری کنید، احتمال سود دهی سهم بسیار زیاد است. همچنین، اگر با استفاده از نمودار شمعی که در اینجا شرح دادین نیز معامله کنید، احتمالا زمانبندی خوبی را برای خرید یا فروش انتخاب کرده اید و باز هم معامله ی سوددهی خواهید داشت.

قوی ترین سرمایه گذاری ها، آنهایی هستند که همه ی شاخص ها و نمودارها و تحلیل ها، همسو باشند. برای مثال، آیا یک ترند افزایشی را پیش بینی میکنید؟ در اینصورت، بهترین موقعیت خرید برای شما، زمانی است که سهم بر روی محور مقاومت قرار دارد. هنگامی که با نمودار شمعی، محور افزایشی را میبینید، همین لحظه میتواند بهترین شانس خرید سهم باشد.

اما توجه داشته باشید که یک معامله گر سودمند بودن به معنای همیشه صحیح بودن نیست. اگر بتوانید توازنی بین ریسک سرمایه گذاری و بازدهی پیدا کنید، شکست های مقطعی میتوانند به سود کلی شما منجر شوند.

دوست دارید بیشتر درباره ی سرمایه گذاری یاد بگیرید؟

اکنون به مباحث پایه ای آنالیز تکنیکال مسلط شده اید. این مباحث پایه ای، شما را در جایگاه بالاتری نسبت به تازه کارانی که با Plus500 معامله میکنند قرار میدهد. از این بیشتر، شما اکنون میتوانید نتایج خود را نیز با شاخص های تکنیکال تحلیل کنید. میتوانید در دوره آموزشی آنالیز تکنیکال ما، بیشتر درباره شاخص های تکنیکال مطالعه کنید. از لینک زیر استفاده کنید و همین حالا دوره آموزشی را مشاهده کنید:

همین حالا شروع به معامله کنید!

اکنون شما بیشتر از معامله گران مبتدی میدانید. یادتان باشد که معامله و سرمایه گذاری درباره هوش و ذکاوت نیست، درباره مدیریت و کلنجار رفتن با ریسک است. مطمئن شوید در معاملات بیشتر سود میکنید تا ضرر.

نکته دیگری که باید یادتان باشد، این است که باید دنبال شاخص های همسو باشید. آیا قیمت خوبی را بر روی محور افقی مشاهده میکنید؟ از موقعیت استفاده کنید و معامله را انجام دهید. اما آمادگی داشته باشید که بعضی اوقات نیز ضرر کنید چون همیشه نمیتوانید سود کنید. قیمت ها را نمیشود با قطعیت صد در صد پیشبینی کرد. به همین خاطر همیشه از حد ضرر یا Stop loss استفاده کنید.

آیا میخواهید حتی از این هم معامله گر بهتری شوید؟ پس همین حالا زمان تمرین است! هنوز حساب کاربری بورسی خود را باز نکردید؟ از لینک زیر استفاده کنید تا همین حالا یک حساب آزمایشی رایگان در Plus500 افتتاح کنید:

٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *