پیپ (Pip) چیست؟

پیپ (Pip) معیاری برای سود دهی یک معامله است. در بعضی موارد، سود دهی معامله دو ارز را مشخص میکند. هرچند، هنگامی که نتایج سرمایه گذاران (بین المللی) مختلف را با هم مقایسه میکنیم، کمی پیچیده تر میشود. نتایج معامله، در یک ارز مشخص نشان داده میشود و از آن جایی که نرخ مبادله ارز بسیار متفاوت است، از واحدی به نام پیپ استفاده میکنیم.

پیپ (Pip) چیست؟

خود کلمه پیپ (Pip) به معنی درصد اعشار (Percentage in point) است. از پیپ برای نشان دادن کوچکترین تغییرات نسبت بین دو ارز استفاده می کنیم. در بیشتر جفت ارز ها، این عدد با چهار رقم اعشار نشان داده میشود. برای مثال وقتی نسبت یورو به دلار EUR/USD از 1.1210 به 1.1211 افزایش میابد، نسبت این جفت ارز یک پیپ افزایش داشته است.

یک پیپ (Pip) چقدر ارزش دارد؟

ارزش هر یک پیپ به جفت ارز آن بستگی دارد. در بسیاری از جفت ارز ها، پیپ به رقم چهارم نسبت اعشار آن ها اشاره دارد. البته ارزهایی مثل ین ژاپن تنها دو اعشار پیپ دارند: در این صورت ارزش پیپ متفاوت خواهد بود.

معامله_پیپ

تفاوت 0.7 یا 0.0007 پیپ است.

محاسبه ارزش پیپ راحت است. برای این کار، ارزش معامله را در رقم بعد اعشار ضرب کنید. این عددی است که هنگامی که مفت ارز یک پیپ افزایش پیدا کنند سود میکنید.

برای جفت ارز یورو/دلار EUR/USD، هر پیپ را اینگونه محاسبه میکنیم:

EUR/USD 100,000 * 0.0001 = $10

پس در اینجا، هر پیپ، 10 دلار آمریکا ارزش دارد.

چگونه میتوان تراکنش معاملات را با استفاده از پیپ (Pip) محاسبه کرد؟

در بسیاری از کارگزاری های فارکس، کارمزد معاملات با پیپ محاسبه میشود. برای بسیاری از معامله گران، محاسبه این که کارمزد چقدر میتواند باشد، کار سختی است. در جفت ارز یورو/دلار EUR/USD بعضی اوقات حتی تا یک پیپ ممکن است کارمزد دهید. خوشبختانه به راحتی میتوانید کارمزد معاملات را خودتان محاسبه کنید.

یک پیپ در معاملات برابر 0.0001 است. شما میتوانید این عدد را در کل مبلغ معامله خود ضرب کنید. برای مثال، اگر 1000 دلار را سرمایه گذاری کنید، کارمزد معامله شما 1000X0.0001 خواهد بود که عددی برابر با 0.10% به ما خواهد داد. همانگونه که میبینید، همیشه کارمزد معاملات ارزی بالا نیست. در این مقاله، میتوانید بیشتر درباره هزینه کارمزد معاملات فارکس بخوانید.

پیپ (Pip) در عمل

در کارگزاری Plus500، میتوانید به معامله فارکس با استفاده از CFD بپردازید. بگذارید با یک مثال ببینیم که پیپ چگونه کار میکند. اگر معامله ای به اندازه 100،000 دلار انجام دهید و کارمزد تراکنش انجام شده 2 پیپ باشد، هزینه کارمزد 0.0002X100،000 دلار=20 دلار خواهد بود. هنگامی که مفهوم پیپ را درک کنید، به راحتی میتوانید هزینه و کارمزد معاملات خود را محاسبه کنید.

پیپ (Pip) با دو رقم اعشار

در بیشتر جفت ارزها، پیپ در واقع رقم چهارم اعشار است. اما جفت ارزهایی هم وجود دارد که رقم اعشار پیپ آن ها کمتر است. بهترین مثال این موضوع، ین ژاپن است. در ین ژاپن، اعشار پیپ همیشه دو رقم است. در نتیجه افزایش قیمت از 90.20 به 90.30 برابر 10 پیپ خواهد بود. برای بعضی مواد خام مثل طلا یا نفت نیز، پیپ با دو رقم اعشار محاسبه میشود.

پیپت (Pipette) چیست؟

هر چه بیشتر میگذرد، کارمزد کارگزاری ها کمتر میشود. برای مثال، در بیشتر کارگزاری ها، کارمزد تراکنش ها به نیم پیپ کاهش یافته است. به اعداد کوچکتر از پیپ، پیپت (Pipette) نیز میگوییم. پیپت بخشی از پیپ است. نیم پیپ یا 2/1 پیپ برابر با 5 پیپت خواهد بود.

در ین ژاپن، سومین رقم بعد از اعشار را پیپت (Pipette) می نامیم.

ارزش پیپ فارکس جفت ارزها چقدر است؟

ارزش پیپ هر جفت ارز با دیگری متفاوت است. ارز اولیه در جفت ارز، مشخص کننده ارزش پیپ است. در ادامه، ارزش پیپ چند جفت ارز را با سرمایه ای 100،000 دلاری بررسی میکنیم:

  • EUR/USD: 10 dollar
  • GBP/USD: 10 dollar
  • USD/JPY: 1000 Japanese yen
  • USD/CAD: 10 Canadian dollars
  • USD/CHF: 10 Swiss francs
  • AUD/USD: 10 dollar
  • NZD/USD: 10 dollar

چرا پیپ (Pip) مهم است؟

هنگامی که میخواهید معاملاتی با دو حجم متفاوت و دو ارز متفاوت را با هم مقایسه کنید، پیپ مهم میشود. هر کس ممکن است حجم متفاوتی معامله کند. هنگامی که سرمایه شما 1000 دلار است، سودی 100 دلاری بسیار جذاب است اما همین سود 100 دلاری برای سرمایه ای 10،000 دلاری چندان دلچسب نیست. با مشاهده پیپ (Pip) نسبت سود و زیان را بدون در نظر گرفتن حجم مشاهده میکنید.

در بیشتر کارگزاری های مدرن، سود و ضرر شما در ارز کشور خودتان نشان داده میشود، تا به صورت ناخوشایند، شگفت زده نشوید.

سود و زیان خود را در سه مرحله محاسبه کنید

با این راهنما، میتوانید به راحتی سود و زیان خود را محاسبه کنید.

قدم اول: ارزش پیپ ارز دوم جفت ارز را محاسبه کنید. هنگامی که یورو/دلار EUR/USD معامله میکنید، ارزش هر پیپ 100،000X0.0001=10 دلار میشود.

قدم دوم: در قدم بعد، میزان ارز پایه یا ارز خودتان را محاسبه کنید. میتوانید این کار را با تقسیم کردن میزان ارز به نرخ تبدیل محاسبه کنید. اگر یورو/دلار EUR/USD معامله میکنید و نتیجه را به یورو میخواهید بدست آورید، این محاسبه را باید انجام دهید. در زمان نگارش، این مقدار 0.9 یورو است. در نتیجه ارزش هر پیپ 9 یورو میشود.

قدم سوم: با دنبال کردن این مراحل، به راحتی میتوانید نتیجه معامله خود را محاسبه کنید. هنگامی که 100 پیپ سود کردید، کل سود شما 100X9 یورو میشود که مبلغ 900 یورو حاصل میشود. البته ضرر را هم به همین صورت میتوانید محاسبه کنید.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *