استراتژی سرمایه گذاری وارن بافت

وارن بافت (Warren Buffett) مالک شرکت Berkshire Hatheway یکی از سرمایه گذاران موفق در سهام 50 سال اخیر است. سرمایه گذاری های وارن، او را به یکی از ثروتمندترین افراد کره زمین تبدیل کرده است. طبق گفته مجله اقتصادی Forbes، سرمایه وارن بافت در سال 2019، بیش از 85.9 میلیارد دلار بوده است. جای تعجب نیست که بسیاری از سرمایه گذاران میخواهند استراتژی های وارن بافت (Warren Buffett) را یاد بگیرند. در این مقاله به این موضوع میپردازیم که وارن بافت چگونه ثروتمند شد.

درباره وارن بافت (Warren Buffett) چه چیزی میخواهید بدانید؟

وارن بافت (Warren Buffett) کیست؟

وارن بافت، قهرمان شخصی من است. این سرمایه گذار آمریکایی، به شدت موفق است. او همچنین سهامدار اصلی شرکت Berkshire Hathaway است. اگر شما فقط مبلغ 1000 دلار را در سال 1960 در این شرکت سرمایه گذاری کرده بودید، الان حدود ده میلیون دلار سرمایه داشتید!

نکته جالب درباره وارن این است که بر خلاف موفقیت چشمگیرش، او بسیار فرد متواضعی است. سرمایه ی شخصی او چیزی حدود 40 میلیارد دلار تخمین زده میشود، اما او هنوز در اولین خانه اش در اوماها که ارزشی 31،500 دلاری دارد زندگی میکند.

او اولین سهام عمرش را در 11 سالگی خرید. وقتی که 13 سالش بود، اولین فرم اظهارنامه مالیاتی خود را پر کرد. از سال 2010، در حال فعالیت بر روی پروژه Giving Pledge است که هدف آن این است که ثروتمندان را ترغیب کند نصف سرمایه خود را به خیریه ببخشند.

خانه_وارن_بافت

خانه متواضعانه وارن بافت

گراهام؛ معلم بافت

هیچکس یک سرمایه گذار نخبه به دنیا نمی آید. بافت نیز بخش زیادی از دانش اقتصادی خود را از فردی به نام گراهام فرا گرفت. وقتی که جوان بود، در شرکت گراهام کار میکرد. اما دقیقا چه چیزی از او فرا گرفت؟

هر دوی این سرمایه گذاران اعتقاد دارند که تنها زمانی باید یک سهم را خریداری کرد که ارزش ذاتی آن سهم، از ارزش بازار فراتر برود. به همین دلیل، آن ها به دنبال سهام های پر نوسانی که ممکن است در یک روز ریزش زیادی داشته باشند، نمی روند. تمرکز آن ها بیشتر بر روی سهام هایی است که ارزش آن ها از قیمتشان بیشتر است.

بافت از گراهام یاد گرفت که باید صبر زیادی داشته باشد. مهم است که شرکتی را که قصد خرید سهام آن را داریم، به خوبی مطالعه کنیم و مهمتر این است که تنها زمانی قدم های بعد را برداریم که برایشان دلیل منطقی داریم. بهترین سرمایه گذاران آن هایی هستند که بسیار صبورند . حتی ممکن است چند سال هیچ فعالیتی انجام ندهند. به این روش، سرمایه گذاری ارزشی (Value Investing) گفته میشود.

اما بافت باز هم استراتژی گراهام را اصلاح کرد. بافت هیچگاه به قصد فروش، سهام شرکتی را خریداری نمیکند. اما گراهام، همواره سهام های خریداری شده را میفروخت تا سرمایه گذاری های جدیدی انجام دهد. بافت اما، به دنبال شرکت هایی است که میتواند به آن ها اعتماد کند و هنگامی که شرکت های مورد اعتماد خود را پیدا میکند، سهام آن ها را میخرد و نگهداری میکند. تا زمانی که فکر میکند آینده شرکت روشن است، سهام خود را نمیفروشد.

سرمایه_گذاری_وارن_بافت

به نظر وارن بافت، چه سهام هایی را باید خرید؟

بافت چند قانون برای خرید سهام دارد. این قوانین این ها هستند:

  • در سهامی سرمایه گذاری کنید که قابل پیش بینی باشد. هنگامی که آینده یک شرکت نامطمئن است، بهتر است سهامی از آن شرکت خریداری نشود.
  • در کسب و کار هایی که دانش آن را دارید سرمایه گذاری کنید. بافت ترجیح میدهد در بستنی سرمایه گذاری کند تا یک شرکت تکنولوژی پیچیده.
  • در شرکت هایی با هزینه های بالای تحقیقاتی سرمایه گذاری نکنید. به نظر وارن بافت، آینده این شرکت ها زیادی نامعلوم است.
  • در شرکت هایی سرمایه گذاری کنید که با افزایش هزینه های شرکت، سود دهی شرکت نیز بالا میرود. برای این کار، شرکت باید بتواند قیمت های خود را بالا ببرد.
  • وارن بافت تنها در شرکت هایی که تیم مدیریتی پایدار و قدرتمندی دارند سرمایه گذاری میکند.

همچنین، بافت قوانین دیگری نیز دارد. برای مثال، زمانی که گردش مالی شرکت منفی شود یا زمانی که شرکت برای سود ده بودن به سرمایه گذاری زیادی نیاز داشته باشد، بافت سهام خود را میفروشد.

هنگامی که شرکتی سهام خود را باز خرید میکند، از نظر بافت نکته مثبتی میتواند باشد. هر چه باشد، شرکت زمانی سهام خود را بازخرید میکند که به آینده خود مطمئن باشد. همچنین در این شرایط شرکت معتقد است که ارزش سهام شرکت، بیش از قیمت بازار آن است و چه کسی بهتر از تیم مدیریتی شرکت از اوضاع شرکت مطلع است؟

انتخاب ضوابط

هنگامی که وارن بافت (Warren Buffett) میخواهد سرمایه گذاری جدیدی انجام دهد، از آنالیز فاندامنتال استفاده میکند. آنالیز فاندامنتال، اعداد و ارقام مالی شرکت را تحلیل میکند و به بررسی رشد احتمالی شرکت میپردازد. در ادامه، به ضوابطی که بافت استفاده میکند تا سهام ها را ارزش گذاری میکند، میپردازیم:

  • سهام باید به ازای هر سهم، درآمد مثبتی داشته باشد
  • در 10 سال اخیر، شرکت باید سودی ثابت و مثبت داشته باشد
  • در شرایط ایده آل، بدهی بلند مدت شرکت باید 2 برابر درآمد باشد و هیچوقت نباید بیش از 5 برابر درآمد شرکت باشد
  • سود دارایی شرکت باید 12 درصد باشد
  • سود سهام شرکت باید 15 درصد باشد
  • گردش مالی شرکت باید مثبت باشد
  • عملکرد شرکت نباید وابسته به خرج کردن سرمایه شرکت باشد

استراتژی وارن بافت

به گفته ی خود بافت، شما به ضریب هوشی بالایی برای موفق شدن در سرمایه گذاری در بورس ندارید. چیزی که شما نیاز دارید، برنامه سرمایه گذاری است. البته برنامه شما نباید تحت تاثیر احساسات شما باشد. به همین خاطر، استراتژی سرمایه گذاری بافت، از چند شاخص اساسی الهام میگیرد. در ادامه آن ها را بررسی میکنیم.

در خودتان هم سرمایه گذاری کنید

شما یک شبه پول دار نخواهید شد. شما به یک برنامه و یک آمادگی ذهنی برای کسب نتایج نیاز دارید. برای این که به اهدافتان برسید، باید به یادگیری ادامه دهید. باید دائما تمرین کنید و دائما سعی کنید تا نتایج خود را بهبود ببخشید.

دوست دارید سرمایه گذاری را تمرین کنید؟ پس بهتر است که یک حساب کاربری آزمایشی افتتاح کنید. با استفاده از یک حساب کاربری آزمایشی، میتوانید بدون ریسک تمام امکانات معاملات را امتحان کنید. برای امتحان کردن حساب کاربری آزمایشی، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

سود مرکب

یکی از جنبه های مهم دیگر استراتژی وارن بافت، اصطلاحا اثر گلوله برفی نام دارد. تعریف خود بافت درباره آن جامع است: “زندگی مثل یک گلوله برف است. مسئله مهم، پیدا کردن کمی برف خیس است و یک تپه بلند.”هنگامی که با دانه ی برفی شروع میکنید، در پایان مسیر یک گلوله برف خواهید داشت. این دقیقا همان جوری است که سرمایه گذاری کار میکند.

اگر زمان کافی به هر سرمایه گذاری بدهید، رشد خواهد کرد. چرا که سود آن نیز به اصل سرمایه اضافه میشود. وقتی که با سود سرمایه گذاری های خود دوباره سرمایه گذاری کنید، سود شما به صورت تساعدی رشد میکند. به همین خاطر، بهتر است که هر ماه مبلغ ثابتی را سرمایه گذاری کنید.هر قطره کوچک، به شما کمک میکند تا به هدف خودتان برسید.

تنوع بخشیدن به سرمایه گذاری

ممکن است بخشی از بازار عملکردش به خوبی باقی بخش ها نباشد. وارن بافت تاکید میکند که تا جای ممکن سرمایه گذاری های خود را بین بخش های مختلف پخش کنید. با این کار، ضرر شما در یک بخش، با سود بخش های دیگر جبران میشود.

هنگامی که میخواهید نتایج خوبی کسب کنید، مهم است که سهام شرکت هایی در کشور های مختلف خریداری کنید. هر چه باشد، کشورها ممکن است قوانینی تصویب کنند که عملکرد شرکت ها را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین، ممکن است اقتصاد یک کشور در حال بحران باشد، در حالی که اقتصاد کشور دیگری ممکن است در حال شکوفایی باشد.

اما با این حال، استراتژی شما هنوز کامل نیست. شما همچنین باید سرمایه گذاری های خود را در بخش های مختلف صنعت و اقتصاد پخش کنید. چرا که ممکن است برای مثال، بخش بانکی اقتصاد در سال های پیش رو در حال افت باشد، اما بخش توریسم و گردشگری رونق گیرد. با پخش کردن سرمایه گذاری هایتان در بخش های مختلف، با عملکرد نامطلوب یک بخش یا شرکت، ضرر چندانی نخواهید کرد.

وارن بافت به سرمایه گذاران مبتدی پیشنهاد میکند که در صندوق های مالی سرمایه گذاری کنند. چرا که با سرمایه گذاری در صندوق مالی، شما بیشترین تنوع را به سرمایه گذاری خود میدهید. حتی با سرمایه های کمتر نیز، میتوانید در بخش های مختلف سرمایه گذاری کنید. دوست دارید بدانید در کدام کارگزاری ها میتوانید در صندوق های مالی سرمایه گذاری کنید؟ از لینک زیر، مقایسه بهترین کارگزاری ها را بخوانید:

حقیقت سهام ها را ببینید

در استراتژی وارن بافت، بیان میشود که قبل از این که سهامی را خریداری کنید، آن را باید درک کنید. سهام در واقع بخشی از یک شرکت است که میتوانید آن را خریداری کنید. همچنین باید در نظر بگیرید که چه شرکت هایی به رشد خود در آینده بلند مدت ادامه خواهند داد. وارن بافت، سهام این گونه شرکت ها را خریداری میکند.

تنها در چیزهایی سرمایه گذاری کنید که آن ها را درک میکنید

اگر شرکتی کسب و کاری دارد که شما آن را درک نمیکنید، بهتر است در آن سرمایه گذاری نکنید. وارن بافت پیشنهاد میکند تنها در چیزهایی سرمایه گذاری کنید که آن ها را درک میکنید.

پیش از بحران سال 2008، بسیاری از افراد در اوراق قرضه پیچیده سرمایه گذاری کرده بودند. بسیاری از افراد، تمام سرمایه ذخیره شده خود را برای کسب سود بیشتر در این اوراق قرار داده بودند. حالا میدانیم این اوراق، وام هایی بودند که بار ها فروخته شده بودند و هیچگاه نمیتوانستند باز پس گرفته شوند. این دلیل بحران سال 2008 بود که بسیاری از افراد، سرمایه خود را از دست دادند.

به دید بلند مدت سرمایه گذاری کنید

یکی از شعار های همیشگی وارن بافت، سرمایه گذاری برای دراز مدت است. او وقتی سهامی را میخرد، همواره قصد دارد که تا جای ممکن آن را نگه دارد. به همین دلیل، تنها در شرکت هایی که عملکردی قوی و آینده ای روشن دارند، سرمایه گذاری میکند. سرمایه گذاری به دید بلند مدت یعنی اگر قیمت ها شروع به ریزش کرد، یک دفعه سهام خود را نفروشید.

این دیدگاه، اعتقاد دارد که ریزش ها و افزایش های ناگهانی قیمت، خود را در آینده اصلاح میکنند. در دراز مدت، شرکتی که در آن سرمایه گذاری کردید، رشد خواهد کرد و قیمت سهام آن نیز افزایش خواهد یافت.

اجتناب از هزینه های غیر ضروری

نکته دیگری که وارن بافت (Warren Buffett) بیان میکند این است که سعی کنید از هزینه های غیر ضروری کم کنید. هر چند، مفهوم هزینه ی “غیر ضروری” کمی مبهم است. اما مثالی برای آن، هزینه های کارت اعتباری است. خرج کردن پولی که ندارید، هیچوقت ایده خوبی نیست.

هنگامی که شروع به سرمایه گذاری میکنید، باید تا جای ممکن هزینه های خود را کاهش دهید. هنگامی که کارمزد سرمایه گذاری های شما بالا باشد، سود شما کاهش می یابد. اما ارزان ترین کارگزاری ها را برای شما لیست کرده ایم تا بتوانید از هزینه های سرمایه گذاری خود کم کنید. از لینک زیر، پیشنهاد ما را ببینید:

سهام خود را در زمان مناسب خریداری کنید

به گفته ی وارن بافت (Warren Buffett)، سرمایه گذاران نباید از افت ناگهانی قیمت سهام وحشت زده شوند. برعکس، به عنوان سهامدار، باید به آن خوش آمد بگویید. هر چه باشد، این درست ترین زمان برای خرید سهام شرکت است. اگر قیمت از ارزش واقعی سهم پایین تر آمده است سهام را خریداری کنید و سود خود را در بلند مدت دریافت کنید.

طبق این اصول، چندین شرکت قدرتمند وجود دارد که وارن بافت قصد سرمایه گذاری در آن ها را دارد. اما طبق استراتژی سرمایه گذاری خود، اقدام به خرید فوری سهام این شرکت ها نمیکند. برای این که حداکثر سود را ببرد، منتظر زمان مناسب میماند تا قیمت سهام، به حد جذابی برای خرید برسد.

چه کتاب های خوبی درباره وارن بافت (Warren Buffett) وجود دارد؟

چندین کتاب درباره قهرمان شخصی من نوشته شده است. یکی از بهترین کتاب ها، “گلوله برفی” اثر آلیس شرودر است (این کتاب در ایران نیز توسط نشر آراد کتاب منتشر شده است). این کتاب، به روشنی فلسفه و استراتژی سرمایه گذاری وارن بافت را شرح میدهد و نکاتی را مطرح میکند که میتوانید در سرمایه گذاری های خودتان هم استفاده کنید.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *