سرمایه گذاری در دوران کرونا

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به سرعت در حال افزایش است و این همه گیری بر روی اقتصاد دنیا نیز تاثیر گذاشته است. این وحشت از ویروس، تاثیری منفی بر روی بازارهای بورس سراسر دنیا نیز داشته است. اما دقیقا در همین زمان، سرمایه گذارانی مثل شما میتوانند از بازار سود کسب کنند. در این مقاله، به این سوال خواهیم پرداخت که چگونه میشود در زمان همه گیری ویروس کرونا، سرمایه گذاری سودمندی داشت. همچنین بررسی خواهیم کرد که کدام سهام ها ممکن است در این زمان ارزش خرید داشته باشند. همچنین، پیش بینی ما را از آینده بازار خواهید خواند.

همه چیز درباره سرمایه گذاری و ویروس کرونا

کسب سود در زمان بحران کرونا

سود بدست آوردن در زمان بحران کرونا، ممکن است ساده انگارانه به نظر برسد. اما واقعیت این است که مواقعی این چنینی، میتوانند برای یک سرمایه گذار باهوش، موقعیت های خوبی برای بدست آوردن سود باشد. استراتژی های مختلفی وجود دارد که در زمان بحران و سقوط قیمت میتوانید به کار ببرید و از این شرایط سود کسب کنید. اما بهترین استراتژی در این ایام چیست؟ بگذارید نگاهی داشته باشیم به استراتژی های سرمایه گذاری که میتوانید در زمان بحران کرونا به کار گیرید.

استراتژی شماره 1: معامله فعال

آیا دوست دارید به تغییرات ناشی از ویروس کرونا در کوتاه مدت، پاسخی مناسب دهید؟ معامله فعال می‌تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد. با معامله فعال میتوانید بر کاهش قیمت سهام نیز سرمایه گذاری کنید. به سرمایه گذاری بر روی کاهش قیمت، پیش فروش/خرید گفته می‌شود. هنگامی که اقدام به پیش فروش می‌کنید، از کاهش قیمت سهام، سود و از افزایش قیمت سهام ضرر خواهید کرد. البته این نوع معاملات، ریسک زیادی نیز به همراه دارد.

بحران کرونا و وحشت ناشی از آن، تاثیری منفی بر روی بازار سهام داشته است. شما میتوانید با پیش فروش بعضی از سهام ها، از این کاهش قیمت سود کسب کنید. کارگزاری Plus500 یکی از کارگزاری های قابل اطمینانی است که امکان معامله CFD اکثر سهام ها را به شما میدهد. این کارگزاری، از منفی شدن موجودی حساب شما جلوگیری میکند. همچنین، به لطف وجود اهرم مالی (Leverage)، شما میتوانید حتی با سرمایه ای کم نیز، به سرمایه گذاری بر روی کاهش و افزایش قیمت بپردازید.

دوست دارید که معامله فعال را در زمان بحران کرونا، بدون هیچ ریسکی امتحان کنید؟ از لینک زیر، یک حساب کاربری آزمایشی نامحدود در Plus500 افتتاح کنید و امکانات این کارگزاری را امتحان کنید:

٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.

اختیارات

آیا به دنبال ریسکی بیشتر و سرمایه گذاری فعالانه تری هستید؟ اگر جوابتان مثبت است، اختیارات (Options) میتواند گزینه خوبی برای شما باشد. با اختیارات، میتوانید بر کاهش یا افزایش قیمت سهام یا شاخص سرمایه گذاری کنید. همچنین، در این نوع معاملات نیز میتوانید از اهرم مالی (Leverage) استفاده کنید. اگر در معامله اختیارات، تصمیمات درستی بگیرید، میتوانید در یک روز، ده ها یا حتی صدها درصد سود کنید.

آیا دوست دارید سرمایه گذاری در اختیارات را بدون هیچ ریسکی با یک حساب کاربری آزمایشی و رایگان امتحان کنید؟ از لینک زیر، حساب های کاربری آزمایشی کارگزاری های مختلف را با هم مقایسه کنید و بهترین گزینه را انتخاب کنید:

استراتژی شماره 2: خرید سهام هایی که کاهش قیمت یافته اند

معمولا اکثر افراد در هنگام بحران، واکنش های احساسی از خود نشان میدهند. در زمان بحران، سقوط قیمت های سهام، شتاب میگیرد. افراد بدون هیچ تحلیل منطقی، سهام خود را در پایین ترین قیمت ممکن میفروشند. اما این افراد فراموش میکنند که بعد از هر بحران، دوباره اوضاع عادی میشود. در نمودار زیر، میتوانید افزایش قیمت های سهام بعد از بحران 2008 را مشاهده کنید:

قیمت_سهام_در_زمان_بحران

در زمان بحران، به دنبال موقعیت های خوب برای خرید باشید. بسیاری از سهام ها، نه به خاطر عملکرد شرکت، بلکه به خاطر وحشت عمومی قیمت خود را از دست میدهند. احتمالا در آینده، بحران کرونا تحت کنترل در خواهد آمد و شرکت ها نیز، به فعالیت های معمول خود باز میگردند. البته، بسیاری از شرکت ها، به دلیل شیوع همه گیری زیان ده شده اند. در بسیاری از مناطق، فروش کاهش چشمگیری داشته است. اما این مشکلات برای این شرکت ها، مشکلات ساختاری و دائمی نیست.

به همین دلیل، خرید سهام شرکت هایی که عملکرد خوبی پیش از بحران کرونا داشته اند، توصیه میشود. هنگامی که قصد خرید سهام دارید، باید این کار را در یک کارگزاری کم کارمزد انجام دهید. دوست دارید بدانید کدام کارگزاری کمترین کارمزد را برای خرید سهام دارد؟ از لینک زیر، بهترین کارگزاری را برای خرید سهام در زمان بحران کرونا پیدا کنید:

ویروس کرونا دقیقا چیست؟

قبل از سرمایه گذاری در زمان کرونا، بهتر است ابتدا بدانید که این ویروس اصلا چیست؟ ویروس کرونا، تنها یک نوع ویروس را شامل نمیشود. خانواده ویروس کرونا، شامل چندین نوع ویروس میشود که باعث علائم مختلفی را در افراد میشوند. اکثر این علائم، شبیه سرماخوردگی هستند و اغلب، مشکلات تنفسی نیز به بار می آورند.

این همه گیری اخیر، به خاطر نوع خاصی از ویروس کرونا، معروف به کووید 19 است. تنها هفت نوع از ویروس کرونا قابلیت سرایت به انسان را دارند و کووید 19 یکی از آن هاست. اولین مورد ابتلا به این ویروس، در ماه دسامبر در چین اتفاق افتاد. دولت کمونیستی چین، با سرسختی وجود این ویروس را انکار کرد و باعث شیوع این ویروس در کل جهان شد.

در زمان نگارش این مقاله بیش از 72 میلیون نفر به این ویروس مبتلا شده اند و بیش از یک و نیم میلیون نفر نیز جان خود را از دست داده اند. این ویروس، اکنون در کشورهای زیادی مثل ایران، ایتالیا و آمریکا از کنترل خارج شده است. خوشبختانه این ویروس چندان کشنده نیست. متخصصان میگویند که کرونا تنها دو تا سه درصد از مبتلایان را با مرگ مواجه میکند. این ویروس، به ویژه برای افراد سالمند خطرناک است.

سرمایه_گذاری_در_زمان_کرونا

تاثیر همه گیری کرونا بر روی بازار بورس چیست؟

کرونا تاثیری منفی بر روی بازار بورس داشته است. در هفته اول اعلام پاندمی، شاخص بزرگترین بازارهای بورس، بیش از ده درصد سقوط کرده است. سهام شرکت های NASDAQ و Dow Jones اکنون میلیاردها دلار ارزان تر شده اند. در ادامه، میتوانید نرخ تغییرات را در زمان بحران کرونا مشاهده کنید:

بازار بورس دیگر کشورها نیز، عملکرد چندان جالبی ندارند. بازار بورس اروپا نیز ده ها درصد سقوط کرده است. بازار سهام از سال 2008 با چنین بحرانی رو به رو نبوده است.

سهام کدام شرکت ها کاهش قیمت داشته اند؟

تقریبا همه سهام ها تا حدی کاهش قیمت داشته اند. اما بعضی سهام ها، کاهش شدید تری داشته اند. کرونا مخصوصا سهام شرکت های هواپیمایی، گردشگری، خودروسازی، مواد خام و تکنولوژی را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است. آیا فکر میکنید این کاهش قیمت ها، اغراق شده است؟ پس میتوانید به دنبال موقعیت های جذاب برای خرید سهام باشید!

عملکرد دارایی های مطمئن چگونه بوده است؟

علاوه بر سهام، قیمت دیگر دارایی ها نیز، تغییراتی داشته است. قیمت دارایی های مطمئن مانند طلا و فرانک سوئیس در حال افزایش است. این افزایش قیمت، به این دلیل است که افراد در حال سرمایه گذاری پول های خود در این دارایی های امن هستند. در عین حال، قیمت نفت در حال کاهش است. تقاضا برای نفت به شدت کاهش یافته است چرا که صنعت تولید کالا و کارخانه ها، توان کار کردن در این شرایط را ندارند.

تاثیر بحران کرونا بر روی آینده اقتصاد چیست؟

احتمال میدهیم که تاثیر کرونا بر آینده اقتصاد محدود باشد. احتمالا، ریکاوری بازار با یک شکل هفت مانند اتفاق خواهد افتاد. در کوتاه مدت، ویروس کرونا، رشد اقتصادی را محدود خواهد کرد. اما بعد از پایان دوران همه گیری، اقتصاد رشدی تصاعدی خواهد داشت. تاثیر کرونا بر اقتصاد، تاثیری ساختاری نخواهد بود. شرکت ها و کمپانی های کنونی، مشکلات پایه ای ندارند و کرونا نیز دیر یا زود، از میان ما خواهد رفت.

همچنین، اگر بحران کرونا ادامه یابد، میتوان انتظار کمک های مالی از سوی دولت ها را نیز داشت. IMF اعلام کرده که رشد اقتصاد جهانی کاهش داشته است. برای اولین بار در تاریخ، شاهد هستیم که دولت های آمریکا، اروپا، ژاپن و چین، همزمان اقدام به تزریق پول به جامعه کرده اند. این تزریق مالی، احتمالا تاثیری مثبت بر روی بازار بورس خواهد داشت.

ویروس_کرونا_کاهش_قیمت_ها

تغییرات تقاضای جهانی

بحران کرونا، پیامدهای دیگری نیز داشته است. مثلا، نرخ سود وام مسکن کاهش داشته است. این قطعا میتواند تاثیر مثبتی بر روی بازار املاک داشته باشد، چرا که اکنون خانه ها ارزان تر شده اند و وام مسکن نیز، با سود کمتری ارائه میشود. همچنین، تاثیر مثبت دیگر کرونا، کاهش تولید گاز CO2 بوده است. از زمان شیوع این همه گیری، چین 25 درصد کمتر گازهای گلخانه ای تولید کرده است. به دلیل کاهش تقاضا برای نفت، قیمت نفت نیز در حال کاهش است که این مورد نیز، به نفع مشتریان است. این کاهش قیمت، میتواند اقتصاد را در جهت رشد سوق دهد.

همچنین، ویروس کرونا باعث شده، تقاضا برای بسیاری از محصولات کاهش پیدا کند. به همین دلیل، شرکت ها در حال کاهش قیمت محصولات خود هستند که میتواند باعث افزایش خرید مصرف کنندگان شود. اگر بحران کرونا بیش از حد طولانی شود، میتواند به بهای کاهش شغل های موجود باشد و باعث تغییرات بنیادین در اقتصاد شود.

همه گیری کرونا و جهانی شدن

آیا بحران کرونا همه جهان را در بر خواهد گرفت؟ احتمال میرود روند شیوع کرونا، تصاعدی بالا رود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قیمت سهام ها از این هم بیشتر کاهش پیدا میکند. استراتژی هایی وجود دارد که از این شرایط بازار نیز سود کسب کنید. برای مثال، میتوانید اقدام به پیش فروش / خرید بعضی سهام ها کنید.

بحران کرونا، روند جهانی شدن را کند خواهد کرد. مناطقی که به تجارت جهانی وابسته هستند، عملکردشان کاهش خواهد یافت. مثلا اروپا به شدت به تجارت جهانی وابسته است و به همین دلیل، آسیب بیشتری نسبت به آمریکا متحمل خواهد شد.

چه کسی در دوران کرونا سود خواهد کرد؟

هنگامی که بازنده وجود داشته باشد، برنده هم وجود دارد. شرکت هایی که حضور آنلاین زیادی داشتند، از این شرایط سود خوبی کسب کردند. برای مثال، فروشگاه آنلاین Alibaba را در نظر بگیرید. هنگامی که مردم در قرنطینه به سر میبرند، خریدهای خود را آنلاین انجام میدهند. وب سایت هایی که فروش آنلاین مواد غذایی دارند نیز، از این دسته هستند.

از کدام سهام ها میتوانید در هنگام بحران کرونا سود کسب کنید؟

همیشه شرکت هایی هستند که در زمان بحران سود کسب میکنند. به عنوان سرمایه گذار، باید شرکت هایی را انتخاب کنید که در زمان بحران، عملکرد خوبی از خود نشان داده اند. در این بخش از مقاله، چند شرکت که در زمان کرونا سود دهی داشته اند را بررسی خواهیم کرد. قبل از خرید سهام این شرکت ها، حتما عملکرد و شرایط کنونی آن ها را بررسی کنید.

Alpha Pro Tech

در هنگامی که یک ویروس جدید، دائما در حال گسترش است، چه چیزی بیش از همیشه نیاز است؟ محصولاتی که به شما کمک میکند از خودتان در برابر ویروس محافظت کنید! شرکت Alpha Pro Tech محصولاتی برای محافظت در برابر ویروس کرونا ارائه میکند. مثلا، یکی از محصولات مشهور این شرکت، ماسک های N-95 است که در زمان شیوع کرونا، بسیار کارآمد است. به دلیل تقاضای بسیار زیاد محصولات این شرکت، تولید Alpha Pro Tech افزایش چشمگیری داشته است. قیمت سهام این شرکت نیز، از ابتدای شیوع کرونا افزایش زیادی داشته است. آیا فکر میکنید بحران کرونا مدت زیادی طول خواهد کشید؟ پس سرمایه گذاری در Alpha Pro Tech میتواند سودمند باشد.

Novavax

Novavax یک شرکت سوئدی است که در زمینه تحقیق و توسعه داروهای ابولا و سرماخوردگی فعال است. البته این داروها هنوز به بازار عرضه نشده اند. در عین حال، Novavax در حال آزمایش بر روی واکسن کرونا است. اگر این آزمایش ها موفقیت آمیز باشند، قیمت سهام این شرکت قطعا رشد زیادی خواهد داشت. سرمایه گذاری در این شرکت ریسک بالایی دارد و قیمت سهام آن نیز وابسته به نتایج آزمایش های این شرکت است.

Novacyt

یکی دیگر از شرکت هایی که از شرایط کرونا سود برده است، Novacyt است. این شرکت، در توسعه تست های تشخیص کرونا مشغول است. این شرکت، اخیرا نوعی کیت تست تشخیص کرونا ارائه کرده است. اگر این آزمایش کرونا، در آمریکا تایید شود، میتواند به افزایش قیمت سهام کرونا منجر شود. سرمایه گذاری در سهام Novacyt میتواند سودمند اما همراه با ریسک باشد.

Philips

چین و دیگر کشورهایی که درگیر کرونا هستند، به شدت نیاز به تجهیزات پزشکی دارند. یکی از تولیدکنندگان این تجهیزات، شرکت Philips است. آیا شرکت Philips میتواند به این همه تقاضا پاسخ دهد؟ اگر این شرکت بتواند از این بازار جدید استفاده کند، سود دهی شرکت افزایش پیدا میکند و قیمت سهام شرکت نیز بالا خواهد رفت.

فروشگاه های آنلاین

سهام شرکت هایی که در بخش فروش آنلاین مشغول هستند نیز، ممکن است در دوران کرونا افزایش قیمت داشته باشند. مثلا، وب سایت Alibaba در زمانی که مردم چین قرنطینه بودند، با افزایش سفارش روبرو شد. آیا باز هم آمریکا در قرنطینه به سر خواهد برد؟ پس ممکن است همین اتفاق برای وب سایت Amazon نیز تکرار شود. در کل، در زمان قرنطینه، افراد بیشتر زمان خود را آنلاین سپری میکنند. در این شرایط، شرکت هایی که خدمات آنلاین دارند، از این شرایط سود خواهد برد.

شرکت های هوایی

سرمایه گذاری در شرکت های هوایی نیز، میتواند در بلند مدت سود خوبی به ارمغان بیاورد. مثلا، هواپیمایی ایر فرانس-KLM در زمان کرونا زمان سختی را سپری میکند. این دوران سخت به دلیل منع تردد و محدودیت مسافرت مسافران است. هنگامی که بحران کرونا تمام شود، دوباره شرکت های هوایی به سود دهی میرسند و قیمت سهام آن ها نیز افزایش خواهد یافت.

دارایی های مطمئن

دارایی های با ثبات و مطمئن، مثل اوراق قرضه، فرانک سوئیس، طلا و بیت کوین همه میتوانند در شرایط کرونا رشد کنند. قیمت این دارایی ها، حداقل در کوتاه مدت افزایش خواهد یافت. به عنوان یک سرمایه گذار، اگر از سرعت عمل کافی برخوردار باشید میتوانید از این افزایش قیمت سود کسب کنید.

در زمان بحران کرونا، با سرمایه گذاری های کنونی چه کار باید کرد؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که با سرمایه گذاری هایی که پیش از کرونا انجام داده اید و هنوز هم آن ها را نگه داشته اید، باید چه کار کنید. آیا باید این سهام ها را فروخت؟ احتمالا نه. انتظار می رود تاثیر بحران کرونا بر روی اقتصاد موقتی باشد. عملکرد و کارکرد شرکت ها چندان تغییری نکرده است. این افت کارایی به دلیل شیوع ویروس است و به همین دلیل، قیمت سهام در حال کاهش است.

شما میتوانید از دارایی های خود با خرید اختیار فروش محافظت کنید. در اینصورت، حتی در زمان سقوط قیمت ها نیز سود کسب خواهید کرد. این سود میتواند کاهش قیمت سهام شما را جبران کند. این نوع اختیار، مثل یک نوع بیمه عمل میکند. اما یادتان باشد خرید اختیار، هزینه ای هم در بر دارد. هر چه باشد، بیمه کردن سرمایه گذاری ها، رایگان نیست!

همانگونه که میبینید، بحران کرونا میتواند فرصت های زیادی در بر داشته باشد. میتوانید از کاهش قیمت ها، سود بدست آورید. همچنین میتوانید با تحقیق و جستجو، موقعیت های خوبی برای خرید میتوانید پیدا کنید. بعد از تمام شدن کرونا، بازار کم کم به شرایط عادی باز خواهد گشت. اما یک سرمایه گذار باهوش، از همین شرایط نیز، سود کسب خواهد کرد.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *