چگونه می‌توان سهام تام تام (TomTom) را خریداری کرد؟

همه تام تام (TomTom) را می‌شناسند. این شرکت به لطف نرم‌افزار مسیریابی و دستگاه‌هایش شناخته می‌شود. اما بخش ورزشی این برند تحت‌فشار زیادی است. همچنین، با همه‌گیر شدن تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های مسیریابی رایگان، فروش TomTom با مشکل مواجه شده است. اما هنوز هم سرمایه‌گذاری در تام تام می‌تواند جذاب باشد. در این مقاله، تمام مواردی که پیش از سرمایه‌گذاری در سهام تام تام نیاز دارید بدانید را به شما خواهیم گفت. به علاوه، قیمت کنونی سهام TomTom را نیز در این صفحه مشاهده خواهید کرد.

چگونه سهام تام تام را خریداری کنیم؟

آیا می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان سهام تام تام را خریداری کرد؟ مرور زیر به شما نشان می‌دهد که از چه کارگزارانی می‌توانید برای سرمایه‌گذاری در سهام تام تام استفاده کنید:

کارگزارانمزایاثبت نام

قیمت سهام تام تام چقدر است؟

آیا کنجکاو هستید که قیمت سهام تام تام چگونه است؟ در نمودار زیر، می‌توانید ببینید که سهم تام تام در دوره گذشته چگونه عمل کرده است. شما می‌توانید از دکمه‌ها برای باز کردن یک موقعیت معاملاتی در شرکت استفاده کنید.

جزئیات شرکت تام تام

در زیر می‌توانید جزئیات کلیدی شرکت تام تام را پیدا کنید.

قیمت‌های سهام تام تام در ۵ روز گذشته

در جدول زیر، می‌توانید قیمت‌های سهام تام تام را برای ۵ روز گذشته مشاهده کنید:

آیا سرمایه‌گذاری در تام تام عاقلانه است؟

زمانی شرکت TomTom یک کمپانی بزرگ و موفق محسوب میشد. پیش از بحران مالی سال 2008، هر سهام تام تام بیش از 80 یورو معامله میشد. امروزه اما چندان اثری از آن موفقیت باقی نمانده است. بسیاری از شرکت ها شروع به ارائه سیستم‌های مسیریابی رایگان کرده اند و در نتیجه، قیمت سهام این شرکت نیز، سقوط کرده است. همچنین، TomTom چندین شرکت ناموفق را خریداری کرده است که بعدا مجبور به حذف آن ها شده است.

به همین دلیل، تام تام شاید محبوب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری بین سرمایه‌گذاران نباشد. اما هنوز هم این شرکت موقعیت‌هایی برای رشد دارد. مثلاً تام تام درحال‌توسعه نقشه‌هایی دقیق برای خودروهای خودران است. اگر TomTom بتواند با خودروسازی‌های مطرح جهان همکاری کند، سوددهی شرکت و در نتیجه قیمت سهام تام تام افزایش خواهد یافت. اما با این حال، هنوز هم هنگام خرید سهام تام تام، باید مراقب باشید.

به طور خلاصه: تام تام چه فعالیت‌هایی دارد؟

TomTom NV یک شرکت هلندی است که سیستم‌های رهیاب و مسیریابی ارائه می‌کند. تام تام بزرگ‌ترین ارائه دهنده اپلیکیشن‌های مسیریاب در اروپا است و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در این زمینه در جهان محسوب می‌شود. این شرکت در شهرهای  Amsterdam، Eindhoven، Ghent، Lodz، Harsum، London Massachusetts،  Edinburgh، Berlin، Leipzig  و Taiwan دفاتر فعال دارد و بیش از 3,500 کارمند در این شرکت در حال کار هستند.

بزرگ‌ترین خطر و راهکار تام تام برای آن

بزرگ‌ترین خطری که شرکت TomTom را تهدید می‌کند، وجود شرکت‌های بزرگی است که نقشه‌های مسیریابی رایگان ارائه می‌دهند. این روزها، شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از نقشه گوگل، مسیر خود را پیدا کنید. این نقشه‌ها کیفیت بالایی دارند و دائماً در حال به‌روزرسانی هستند. تعداد افرادی که سیستم یا اپلیکیشن‌های مسیریابی خریداری می‌کنند، روزبه‌روز در حال کاهش است.

تام_تام

اما با این حال، تام تام برنامه روشنی برای آینده خود دارد. مثلاً، این شرکت در تلاش است تا با شرکت‌های دیگر وارد همکاری شود. برای مثال، تام تام توسعه نرم‌افزار مسیریابی چند خودروسازی را برعهده گرفته است. البته چنین برنامه‌ای ممکن است باعث آسیب‌پذیری TomTom شود. چرا که خودروسازی‌ها هر لحظه ممکن است به این همکاری خاتمه دهند.

درآمد حاصل از فروش نقشه‌های مسیریابی نیز به شدت کاهش یافته است. در سال 2010، این شرکت بیش از 1.5 میلیارد یورو از فروش این سیستم‌ها درآمد کسب کرد اما این میزان در سال 2018، به تنها 700 میلیون یورو کاهش یافته است. تام تام در حال تمرکز بر روی بازارهای جدید است. تام تام امید دارد با معرفی خودروهای خودران، سود بیشتری به دست آورد. اما چطور؟

در خودروهای خودران، هزینه چندان اهمیتی ندارد. کیفیت نقشه در چنین خودروهایی بسیار مهم است. هر چه باشد، اگر این خودروها مسیریابی درستی نداشته باشند، یا گم می‌شوند یا در دره خواهد افتاد. اگر TomTom بتواند نقشه‌های باکیفیت‌تری ارائه کند، ممکن است بتواند جایگاهی در این بازار برای خود پیدا کند.

آیا فکر می‌کنید تام تام می‌تواند راهی برای نوآوری و کسب سود در آینده پیدا کند؟ در این صورت، شاید بهتر باشد با خرید سهام تام تام در این شرکت سرمایه‌گذاری کنید.

نکته: نگاهی به کل ماجرا

اگر به اعداد و ارقام مالی اخیر شرکت نگاه کنید، می‌بینید که TomTom عملکرد چندان خوبی ندارد. این شرکت از سوددهی بالا در سال 2010 به ضرردهی در سال 2018 رسیده است. اما بخشی از این قضیه به دلیل تنزل ارزش تام تام است. این شرکت هنوز هم گردش مالی بالایی دارد. چراکه هزینه‌های این شرکت نسبت به تنزل ارزش هنوز هم پایین است. به همین دلیل است که خرید سهام TomTom هنوز هم می‌تواند جذاب باشد!

خرید و فروش شرکت‌های دیگر در گذشته و آینده

تام تام اخیراً شرکت Telematics را به مبلغ 910 میلیون به Bridgestone فروخته است. بخش عمده‌ای از سود حاصل از این فروش بین سهام‌داران شرکت تقسیم شد.

پس از فروش این شرکت، شاهد بودیم که قیمت سهام تام تام به شدت کاهش یافت. در این هنگام، خرید خود شرکت تام تام جذاب به نظر می‌رسد. با خرید این شرکت، مبلغ بالایی به نقدینگی شرکت اضافه می‌شود. اگر تام تام توسط شرکت دیگری خریداری شود، قیمت سهام این شرکت به‌سرعت بالا خواهد رفت.

نوسان

سهام TomTom نوسان زیادی دارد. نوسان در قیمت سهام به معنای حرکت است. یکی از مزایای سهام‌هایی که نوسان بالایی دارند این است که می‌توان از ترید یا معامله فعال چنین سهام‌هایی، سود خوبی به دست آورد. اما از معایب نوسان قیمت سهام این است که سرمایه‌گذاری در چنین سهام‌هایی با قطعیت کمتری همراه است. نوسان معمولاً سرمایه‌گذاران زیادی را جذب سهام می‌کند. جالب است بدانید که سهام‌هایی که ثبات بیشتری دارند، از محبوبیت کمتری برخوردار هستند.

تاریخچه

Peter-Frans Pauwels و Pieter Geelan هنگامی که در سال 1991 از دانشگاه آمستردام فارغ‌التحصیل شدند، شرکت Palmtop را تأسیس کردند. این شرکت برای نسل اول کامپیوترهای دستی، نرم‌افزار تولید می‌کرد. پیش از محبوبیت Psion Series 3، اکثر این نرم‌افزارها برای استفاده تجاری بود.

پس از ارائه این دستگاه، مشخص شد که افراد عادی نیز به چنین نرم‌افزارهایی نیاز دارند. به همین دلیل، Palmton شروع به توسعه نرم‌افزارهای سبک تجاری مثل دیکشنری، مدیریت مالی، بازی و برنامه‌ریز مسیر سفر برای کاربران عادی کرد.

در سال 1994، این شرکت با Corinne Vigreux ادغام شد و گسترش یافت و در سال 2001 چهار شریک عمده از جمله Harold Goddijn به این شرکت اضافه شدند. پس از آن، نام شرکت نیز به TomTom تغییر پیدا کرد. همچنین، تام تام اولین مسیریاب تلفن همراه خود را به نام TomTom Navigator ارائه کرد.

این اپلیکیشن موفقیت زیادی برای شرکت به همراه داشت. در سال 2003، Mark Gretton از شرکت Psion به شرکت تام تام ملحق شد تا بتواند به تیم توسعه مسیریاب جامع شرکت بپیوندد. در بهار 2004، تام تام مسیریاب TomTom Go را به بازار ارائه کرد. در همان سال، اپلیکیشن TomTom Mobile نیز برای تلفن‌های همراه ارائه شد.

عرضه اولیه سهام و تحولات اخیر قیمت

در ماه می 2005، سهام TomTom عرضه شد و در نتیجه سهام این شرکت در بازار بورس Euronext Amsterdam تحت نماد TOM2 قابل معامله شد.

در سال 2007، تام تام بخش تحقیقات زیمنس VDO را خریداری کرد و شروع به همکاری با خودروسازی Toyota کرد. کمی بعد در سال 2009، تام تام همکاری با برند رنو (Renault) را نیز آغاز کرد و طی این همکاری مشترک، Renault Carminat TomTom عرضه شد.

در سال 2010، نوکیا و بعد هم گوگل اعلام کردند که قصد دارند یک برنامه مسیریاب رایگان ارائه کنند. با اعلام این خبر، سهام TomTom 10 درصد سقوط کرد.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *