چگونه می‌توان در آفریقا سرمایه‌گذاری کرد؟

شما می‌توانید بخشی از دارایی خود را در اروپا، آمریکا یا چین سرمایه‌گذاری کنید. اما شما می‌توانید مناطق دیگری را هم انتخاب کنید. اکثر افراد در آمریکا یا اروپا سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما تعداد سرمایه‌گذارانی که در قاره آفریقا سرمایه‌گذاری می‌کنند نیز، رو به افزایش است. دلیل این اتفاق نیز مشخص است. سرمایه‌گذاری درست و هوشمندانه در آفریقا می تواند سودآور باشد.

در این مقاله، بیشتر درباره سرمایه‌گذاری در آفریقا مطالعه خواهید کرد. همچنین، انواع سرمایه‌گذاری‌های موجود در آفریقا را نیز بررسی می‌کنیم. همچنین به نکاتی که هنگام سرمایه‌گذاری در آفریقا باید به آن‌ها توجه کنید نیز، اشاره خواهیم کرد.

چگونه می‌توانید در آفریقا سرمایه‌گذاری کنید؟

بازار بورس آفریقا نسبت به بازارهای اروپا و آمریکا، دسترسی کمتری دارد. مثلاً کل بازار بورس غنا، توسط یک صندوق بازنشستگی خریده شده است. اما با انتخاب درست و استفاده از فرصت‌ها، می‌توان در بازار آفریقا سرمایه‌گذاری کرد. در این بخش از مقاله، خواهیم دید که چگونه می‌توان به معامله و سرمایه‌گذاری دارایی‌های آفریقا پرداخت.

کارگزارانمزایاثبت نام

سرمایه‌گذاری در ETF

راحت‌ترین روش سرمایه‌گذاری در آفریقا، خرید اوراق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا ETF است. برای مثال، یکی از معروف‌ترین صندوق‌ها، iShares MSCI South Africa است. این صندوق‌ها، مجموع پول سرمایه‌گذاران را در سهام‌های متعددی سرمایه‌گذاری می‌کنند. در نتیجه، با یک سرمایه‌گذاری، شما در چندین سهام مختلف سرمایه‌گذاری خواهید کرد و ریسک سرمایه‌گذاری خود را پایین می‌آورید. همچنین، سرمایه‌گذاری در ETF نسبتاً ارزان است. با سرمایه‌گذاری پله‌ای در این صندوق‌ها، از خرید در سقف قیمتی اجتناب خواهید کرد.

املاک

بعضی سرمایه‌گذاران در بخش املاک آفریقا سرمایه‌گذاری می‌کنند. قیمت مسکن در آفریقا نسبتاً ارزان است. اما سرمایه‌گذاری مستقیم در بخش مسکن می‌تواند برای افراد خارجی بسیار پیچیده باشد. قوانین مالکیت مسکن برای افراد خارجی در بعضی کشورهای آفریقایی بسیار پیچیده است و به دلیل فساد موجود، ممکن است کل سرمایه خود را از دست بدهید. همچنین، اگر ارز کشوری که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید کاهش ارزش داشته باشد، ارزش سرمایه‌گذاری شما نیز از بین خواهد رفت.

البته شما می‌توانید با استفاده از یک صندوق مالی فعال در این حوزه، در بخش املاک آفریقا سرمایه‌گذاری کنید. دو مورد از این صندوق‌ها Momentum Africa Real Estate Fund و Actis Africa Real Estate Fund است.

سرمایه‌گذاری در مواد خام

شما می‌توانید در بخش مواد خام نیز سرمایه‌گذاری کنید. البته هنگامی‌که در بورس کالا و در بخش مواد خام سرمایه‌گذاری می‌کنید، نمی‌توانید بفهمید که کالای مورد معامله از کدام کشور می‌آید. به‌عبارت‌دیگر، شما تنها بخشی از سرمایه خود را در آفریقا سرمایه‌گذاری می‌کنید.

اما درهرحال، معامله فعال مواد خام، می‌تواند سودآور باشد. ازآنجایی‌که مواد خام در حال کمیاب شدن هستند، احتمال زیادی وجود دارد که بتوانید در بلندمدت سود خوبی به دست آورید. دوست دارید بیشتر درباره سرمایه‌گذاری در بورس کالا بدانید؟ پس مقاله زیر را مطالعه کنید:

سرمایه‌گذاری در سهام

متاسفانه بسیار سخت است که به‌صورت شخصی در بازارهای بورس آفریقا سرمایه‌گذاری کنید. این بازارها چندان به بازارهای بین‌المللی متصل نیستند. اما می‌توانید در شرکت‌هایی که در آفریقا منافعی دارند، سرمایه‌گذاری کنید. مثلاً بسیاری از شرکت‌های چینی در آفریقا سرمایه‌گذاری کرده‌اند چرا که چین در حال اجرای پروژه‌ای به نام یک کمربند، یک راه است که چین را به آفریقا و اروپا متصل می‌کند.

هنگامی‌که قصد خرید سهام دارید، باید شرکت پشت سهام را به‌خوبی بررسی کنید. هر چه باشد، عملکرد شرکت قیمت سهام آن را مشخص می‌کند. شما می‌توانید سهام مدنظر خود را از Freedom24 بدون پرداخت کمیسیون خریداری کنید. همین حالا با استفاده از لینک زیر، می‌توانید یک حساب کاربری در Freedom24 افتتاح کنید:

اعتباردهی خرد

اگر دوست دارید که خیری به جهان برسانید، می‌توانید اقدام به پرداخت اعتباردهی خرد کنید. اعتباردهی خرد، وام کوچکی است که به افراد محلی آفریقا کمک می‌کند تا کسب‌وکار خود را راه بیندازند. نرخ سود اعتباردهی نسبتاً کم است و در نتیجه شاید بهترین نوع سرمایه‌گذاری نباشد.

چرا سرمایه‌گذاری در آفریقا می‌تواند هوشمندانه باشد؟

کشورهای درحال‌توسعه زیادی در آفریقا وجود دارد. در همه جای دنیا شاهد هستیم که وضع اقتصادی افراد رو به بهبود است. آفریقا نیز از این قضیه مستثنی نیست. آفریقا هنوز راه زیادی برای پیمودن دارد ولی گاهی کشورهایی که کوچک به نظر می‌رسند، می‌توانند رشد سریعی داشته باشند. در نتیجه، هنوز موقعیت‌های سودآور بسیاری در قاره آفریقا وجود دارد.

به‌علاوه، به نظر می‌رسد که رهبران کشورهای آفریقایی در حال همکاری بیشتر با یکدیگر هستند. 54 کشور از 55 کشور آفریقایی، در طرحی به نام تجارت آزاد قاره آفریقا شرکت کرده‌اند (تنها کشور اریتره در این طرح حضور ندارد). این قاره، 1.2 میلیارد نفر جمعیت دارد و تولید خالص داخلی آن به سالانه 2.5 تریلیون دلار می‌رسد.

توافقات جدید ممکن است موفقیت‌آمیز باشد. هم‌اکنون، بیشتر معاملات در محور کشورهای استعماری انجام می‌شود و بیشتر صادرات آفریقا به قاره اروپاست. پس از توافق تجارت آزاد، تعرفه واردات و صادرات بین کشورهای آفریقایی تقریباً صفر شده است و در نتیجه، در آینده‌ای نزدیک تجارت در درون قاره رشد زیادی خواهد داشت که البته برای کسب‌وکارهای آفریقایی نیز سودمند خواهد بود.

سرمایه_گذاری_در_آفریقا

جمعیت جوان

جمعیت نسبتاً جوان این قاره، موقعیت‌های زیادی به وجود آورده است. درصد بالایی از جمعیت آفریقا، نیروی کار محسوب می‌شوند. ازآنجایی‌که میزان دستمزد در آفریقا پایین است، تولید در آفریقا بسیار ارزان است. متوسط دستمزد در آفریقا ساعتی 50 سنت است و پایین‌ترین دستمزد به کشور موزامبیک تعلق دارد که حداقل دستمزد را 34 سنت تعیین کرده است. بالاترین دستمزد نیز متعلق به کشور نیجریه است که به کارگران ساعتی یک دلار و 62 سنت پرداخت می‌کند. این میزان دستمزد با اروپا و آمریکا قابل‌مقایسه نیست و شرکت‌ها برای یک ساعت کار باید چندین برابر این مبلغ را پرداخت کنند.

مواد خام

یکی دیگر از دلایل سرمایه‌گذاری در آفریقا، منابع غنی این قاره است. مثلاً کشور کنگو معادن کبالت زیادی دارد و علاوه‌برآن، فضای ساخت‌وساز زیادی نیز دارد. این موارد می‌توانند به موفقیت اقتصادی آفریقا منجر شوند. شما هنوز هم می‌توانید سهام‌های بسیار ارزانی را در آفریقا خریداری کنید.

هنگامی‌که در آفریقا سرمایه‌گذاری می‌کنید، شما به طور مستقیم به کشورهای درحال‌توسعه کمک می‌کنید تا پیشرفت کنند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری در آفریقا می‌تواند کاری اخلاقی به شمار رود!

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در آفریقا چیست؟

سرمایه‌گذاری در کشورهای درحال‌توسعه ریسک‌های زیادی به همراه دارد. به همین دلیل، هنگامی‌که قصد سرمایه‌گذاری در آفریقا را دارید باید بیشتر حواس خود را جمع کنید.

دولت‌های غیرقابل‌اعتماد

فساد در آفریقا بسیار طبیعی است و می‌تواند برای کشورها هزینه‌های مضاعفی به بار آورد. همچنین، در بسیاری از کشورهای آفریقایی، بی‌ثباتی‌هایی مثل جنگ و قحطی جریان دارد که می‌تواند سود سرمایه‌گذاری شما را تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل، بسیار مهم است که سرمایه‌گذاری خود را در کشورهای مختلف آفریقایی پخش کنید.

زیرساخت متوسط

زیرساخت‌های آفریقا بسیار محدود است. اما شرایط به‌آرامی در حال تغییر است. اگر کشورهای آفریقایی بتوانند زیرساخت خود را بهبود دهند، معاملات بین این کشورها بسیار آسان‌تر خواهد شد و در نتیجه، سوددهی شرکت‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

سرمایه_گذاری_در_آفریقا

شناخته‌شده‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری آفریقایی کدام‌اند؟

بهترین راه سرمایه‌گذاری در آفریقا این است که بخشی از سرمایه خود را در یک صندوق سرمایه‌گذاری قرار دهید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعددی در بازار قاره آفریقا وجود دارند.

یکی از این صندوق‌ها، Market Vectors Africa Index Fund است. این صندوق، شاخص Dow Jones Africa Titans 50 را دنبال می‌کند و به شما کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در آفریقا داشته باشید. اگر در این صندوق سرمایه‌گذاری کنید، در واقع در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنید که یا در بازار بورس آفریقا معامله می‌شوند و یا این‌که بیش از نیمی از گردش مالی خود را از بازار آفریقا به دست می‌آورند.

آیا به دنبال سرمایه‌گذاری در یک کشور آفریقایی خاص هستید؟ در این صورت، می‌توانید در  iShares MCI South Africa Index سرمایه‌گذاری کنید. این صندوق، اقتصاد آفریقای جنوبی را دنبال می‌کند که یکی از باثبات‌ترین کشورهای این قاره است. یکی دیگر از صندوق‌هایی که تنها یک کشور آفریقایی را دنبال می‌کند، Market Vector Fund است که اقتصاد مصر را دنبال می‌کند.

در آخر، شما می‌توانید به طور غیرمستقیم به سرمایه‌گذاری در آفریقا بپردازید. مثلاً می‌توانید در ارز کشور آفریقای جنوبی سرمایه‌گذاری کنید و از کاهش یا افزایش قیمت راند آفریقای جنوبی، سود به دست آورید. شما همچنین می‌توانید در بورس کالا (Commodities) سرمایه‌گذاری کنید و مواد خام تولید آفریقا را خریداری کنید. در مجموع می‌توان گفت که راه های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در قاره آفریقا وجود دارد!

afrika

سه نکته مهم برای سرمایه‌گذاری در آفریقا

شما می‌توانید از سرمایه‌گذاری در آفریقا سود بسیار زیادی به دست آورید. اما باید روش درستی برای سرمایه‌گذاری خود پیدا کنید. در ادامه، ما سه نکته مهم درباره سرمایه‌گذاری مسئولانه در این قاره به شما خواهیم گفت.

نکته اول: حواستان به ریسک‌های بیشتر این بازار باشد. هر چه باشد، ثبات قاره آفریقا از قاره‌های دیگر کمتر است. هنگامی‌که قصد سرمایه‌گذاری در آفریقا را دارید، باید به ریسک‌های مضاعف این سرمایه‌گذاری توجه داشته باشید.

نکته دوم: هنگامی‌که سرمایه‌گذاری شما به سوددهی رسید، آرامش خود را حفظ کنید. اگر احساسی تصمیم‌های معاملاتی خود را بگیرید، احتمال این‌که سرمایه‌گذاری شما به خطا منجر شود بسیار زیاد است. اگر اوضاع سرمایه‌گذاری شما خوب نیست، باز هم آرامش خود را حفظ کنید. سرخوشی زیاد نیز برای سرمایه‌گذاران مفید نیست.

نکته سوم: تنها با سرمایه‌ای که امکان ازدست‌دادن آن را دارید، سرمایه‌گذاری کنید. پیشنهاد نمی‌کنیم که با کل سرمایه خود اقدام به سرمایه‌گذاری کنید. اگر یک‌دفعه پولی لازم داشتید، نمی‌توانید به‌سرعت سرمایه خود را از سرمایه‌گذاری خارج کنید. به همین دلیل، تنها با سرمایه‌ای که می‌توانید برای مدتی کنار بگذارید اقدام به سرمایه‌گذاری کنید و همواره بخشی از سرمایه خود را در حساب بانکی نگه دارید.

چگونه می‌توان به سرمایه‌گذاری مستقیم در آفریقا پرداخت؟

شما می‌توانید با افتتاح یک حساب کاربری رایگان در یک کارگزاری، در آفریقا سرمایه‌گذاری کنید. کارگزاری های مدرن، امکان خرید سهام شرکت‌های آفریقایی را با یک کلیک برای شما میسر می‌کنند. شما همچنین می‌توانید در یک صندوق سرمایه‌گذاری در یک کارگزاری سرمایه‌گذاری کنید. بدون افتتاح حساب کاربری در کارگزاری، امکان سرمایه‌گذاری در قاره آفریقا میسر نخواهد بود.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *