معایب و مزایای معاملات CFD یا “قرارداد مابه‌تفاوت”

معاملات CFD هنوز هم بسیار پرطرفدار است. اما بزرگترین مزایا و معایب معاملات CFD چیست؟ در این مقاله، به جواب این سوالات خواهیم پرداخت و خواهید دید که آیا CFD مناسب شما است یا خیر.

CFD چیست؟

قبل از این که به معایب و مزایای CFD بپردازیم، به طور خلاصه میگوییم که CFD چیست. شما با استفاده از CFD میتوانید بر روی افزایش یا کاهش قیمت یک دارایی مثل سهام سرمایه گذاری کنید. همچنین در این معاملات میتوانید از اهرم مالی استفاده کنید تا با سرمایه کمتر، سرمایه گذاری های بزرگتری انجام دهید.

دوست دارید بیشتر درباره CFD بدانید؟ این مقاله را بخوانید تا ببینید CFD چگونه کار میکند.

بزرگترین مزایای CFD چیست؟

بزرگترین معایب CFD چیست؟

مزایای CFD چیست

در ادامه، به مزایای معاملات CFD خواهیم پرداخت.

معامله با اهرم مالی (Leverage)

در معاملات CFD شما میتوانید از اهرم مالی (Leverage) بهره بگیرید. با استفاده از اهرم مالی میتوانید با سرمایه کمتر، سرمایه گذاری بزرگتری انجام دهید. برای مثال اگر از اعتباری با نسبت یک به ده استفاده کنید، میتوانید با سرمایه 100 دلاری، 1000 دلار سرمایه گذاری کنید. دو راه برای سود کردن با اهرم مالی وجود دارد:

  • شما به سرمایه کمتری برای معاملات نیاز خواهید داشت.
  • میتوانید از تغییرات کوچک نیز، سود بسیاری بدست آورید.

دوست دارید بیشتر درباره معامله با اهرم های مالی (اعتبارات) بدانید؟ در مقاله زیر، به این میپردازیم که سرمایه گذاری با اهرم مالی چگونه کار میکند؟

سرمایه گذاری بر کاهش قیمت

در معاملات CFD، میتوانید بر روی کاهش و افزایش قیمت های بازار سرمایه گذاری کنید. شما میتوانید با CFD به پیش فروش (Short Selling) بپردازید. هنگامی که پیش فروش میکنید، از کاهش قیمت هم میتوانید سود کسب کنید. به همین دلیل، در زمان بحران یا ریزش بازار، CFD بسیار گزینه مناسبی است.

دوست دارید بیشتر درباره پیش فروش کردن در معاملات بدانید؟ مقاله جامع ما را در همین باره مطالعه کنید:

کسب_سود_از_کاهش_قیمت_CFD

معاملات CFD شفاف هستند

برای سرمایه گذار عادی، مشاهده قیمت های CFD نسبتا کار آسانی است. قیمت CFD مشابه قیمت دارایی مورد معامله است. برای مثال، هنگامی که سهام Coca-Cola گران میشود، CFD آن نیز گران خواهد شد.

به علاوه، معاملات CFD امکانات جانبی بسیاری به سرمایه گذاران میدهد که معاملات را بسیار جذاب میکند. هنگامی که به معامله CFD میپردازید، به راحتی میتوانید سفارش خرید یا فروش بگذارید. با ایجاد سفارش، میتوانید در قیمتی مشخص به طور خودکار معامله کنید. میتوانید در این مقاله بیشتر درباره معاملات CFD مطالعه کنید. همچنین، معاملات CFD مزایای دیگری نیز دارد.

کارمزد معاملات CFD نسبی است

یکی از بزرگترین مزایای معاملات CFD، نسبی بودن کارمزد معاملات است. هنگامی که در یک کارگزاری عادی سهامی را خریداری میکنید، کارمزدی 2 دلاری میپردازید. اما در Plus500 شما هیچ کمیسیونی نخواهید پرداخت. در عوض، کارمزدی از اختلاف قیمت خرید و فروش از شما دریافت میشود.

در اکثر کارگزاری های CFD، شما تنها درصدی از اختلاف قیمت را میدهید. این کارمزد، همواره درصد ثابتی از اختلاف قیمت خرید و فروش شماست. این باعث میشود که شما در معاملاتتان نتایج مثبتی کسب کنید، حتی اگر با سرمایه کمی سرمایه گذاری میکنید.

دوست دارید بیشتر درباره هزینه های CFD بدانید؟ مقاله زیر را مطالعه کنید:

وجود گزینه های متنوع

گزینه های متنوع سرمایه گذاری CFD، یکی دیگر از مزایای آن است. در کارگزاری های CFD، میتوانید به معامله سهام های CFD در مناطق مختلف جهان بپردازید. علاوه بر سهام، میتوانید ارز، بورس کالا، اختیارات، صندوق های مالی، و ارز های دیجیتال را با CFD معامله کنید. وجود گزینه های متعدد معامله در CFD باعث میشود که هر سرمایه گذار، بتواند شاخه مناسب خود را پیدا کند.

وجود گزینه های مختلف، CFD را بسیار منعطف میکند. شما با یک حساب کاربری، به انواع معاملات جهانی دسترسی خواهید داشت. در بانک های محلی، برای انجام تراکنش های بین المللی از شما کارمزد اضافه ای گرفته میشود. به همین دلیل، CFD برای آن دسته از سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری در بازارهای جهانی را دارند بسیار مناسب است.

آیا دوست دارید بدانید در کدام کارگزاری میتوانید نهایت سود در معاملات CFD را کسب کنید؟ مقایسه بهترین کارگزاری های CFD را مطالعه کنید:

ضرر شما محدود خواهد بود

از دیگر مزیت های CFD این است که شما کنترل کامل ضرر معاملات خود را خواهید داشت. میتوانید ضرر معاملات خود را با حد ضرر یا Stop loss مدیریت کنید. با حد ضرر، معاملات شما در صورت ضرر در مقدار مشخصی به طور خودکار بسته خواهند شد.

اما یادتان باشد که برای مدیریت بهتر ضرر معاملات، بهتر است از حد ضرر تضمینی یا Guaranteed Stop loss استفاده کنید. با حد ضرر تضمینی، معاملات شما همواره در قیمتی که شما مشخص میکنید بسته خواهند شد. البته در صورت استفاده از حد ضرر تضمینی، کارمزد اضافه ای از شما گرفته میشود. همچنین خوب است بدانید که در معاملات CFD، هیچگاه ممکن نیست بیشتر از سرمایه اصلی خود ضرر کنید.

CFD تاریخ انقضا ندارد

هنگامی که در معاملات آتی (Futures) یا در اختیارات (Options) سرمایه گذاری میکنید، باید حواستان به تاریخ انقضای معاملات باشد. هنگامی که معامله ای منقضی میشود، معامله به طور خودکار در تاریخ انقضا بسته خواهد شد. اما در CFD اینگونه نیست. به همین دلیل، CFD باعث میشود که شما انعطاف بیشتری در معاملات داشته باشید. در معاملات CFD، شما خودتان تاریخ انقضای معاملات را تعیین میکنید.

قابلیت های CFD را با یک حساب کاربری آزمایشی امتحان کنید

یکی دیگر از مزایای معاملات CFD این است که میتوانید همه امکانات آن را با یک حساب کاربری آزمایشی و رایگان امتحان کنید. بسیاری از سرمایه گذاران مبتدی، در ابتدا سرمایه خود را از دست میدهند چرا که نمیدانند چه کار باید بکنند. با تمرین کردن معاملات به وسیله یک حساب کاربری آزمایشی، میتوانید ببینید که آیا CFD برای شما مناسب است یا خیر.

دوست دارید بدانید که در کدام کارگزاری ها میتوانید با حساب کاربری آزمایشی معامله کنید؟ از لینک زیر، حساب کاربری آزمایشی کارگزاری های متفاوت را با هم مقایسه کنید:

معایب معاملات CFD چیست؟

در ادامه، به معایب معاملات CFD خواهیم پرداخت.

معایب استفاده از اهرم مالی (Leverage)

همانگونه که میدانید، استفاده از اهرم های مالی یا اعتبارات (Leverage) ریسک های مربوط به خود را دارند. در عمل، بسیاری از کاربران هنگامی که از اهرم مالی در معاملات خود استفاده میکنند، ضرر میکنند. معمولا هم به این خاطر که زیادی ریسک میکنند و اهرم مالی، نتایج را چه مثبت و چه منفی چند برابر میکنند. به همین خاطر همواره باید حداقل مارجین موجودی حساب خود را حفظ کنید. اگر موجودی حساب شما کافی نباشد، ممکن است به خاطر پدیده مارجین کال (Margin Call) کل سرمایه خود را از دست بدهید.

در این مقاله، میتوانید بیشتر درباره مارجین کال مطالعه کنید. همچنین، میتوانید درباره ریسک های استفاده از اهرم مالی (Leverage) بیشتر بخوانید.

هزینه تامین اعتبارات (Financing Fees)

نکته منفی دیگر معاملات CFD این است که باید دائما کارمزد تامین اعتبار پرداخت کنید. هر چه باشد، کارگزاری بخش زیادی از سرمایه معاملات شما را تامین میکند. دقیقا به خاطر همین کارمزد تامین اعتبار، سرمایه گذاری بلند مدت CFD چندان سودمند نیست. پس بهتر است از معاملات CFD، برای سرمایه گذاری های کمتر از یک سال استفاده کنید.

شما به زمان بیشتری نیاز دارید

عیب دیگر معاملات CFD این است که شما برای انجام این نوع از معامله، به زمان زیادی نیاز دارید. هنگامی که سهام خریداری میکنید، نیازی نیست که هر روز زمان زیادی را صرف آن کنید. اما هنگامی که از CFD استفاده میکنید، شما تبدیل به یک معامله گر فعال میشوید. به همین خاطر باید زمان زیادی را صرف معاملات CFD خود کنید.

معایب_CFD_زمان

فشار روانی

هنگامی که به معامل CFD میپردازید، حفظ خونسردی بسیار مشکل میشود. از آنجایی که انجام معاملات با سرمایه زیاد با CFD آسان تر میشود، باید کنترل شما بر روی خودتان بیشتر شود. بسیاری از افراد، طمع زیادی در معاملات خود ایفا میکنند و کل سرمایه خود را از دست میدهند. دوست دارید بدانید که چگونه میتوانید احساسات خود را در معاملات CFD کنترل کنید؟ در مقاله زیر، به شما یاد میدهیم که چگونه میتوانید احساسات خود را کنترل کنید:

پرداخت کارمزد بیشتر

هنگامی که با اهرم مالی (Leverage) معامله میکنید، شما کارمزد کل تراکنش های سرمایه گذاری خودتان را باید بپردازید. هنگامی که از اهرم مالی با نسبت یک به ده استفاده میکنید، ده برابر بیشتر از سرمایه خود سهام خریداری میکنید. مهم است که به یاد داشته باشید، شما کارمزد تمام سهام خریداری شده با اهرم مالی را پرداخت میکنید.

شما هیچگاه در سهام واقعی سرمایه گذاری نمیکنید

نکته منفی دیگر CFD این است که در این نوع معاملات شما هیچگاه صاحب حقیقی سهام نیستید. شما با سرمایه گذاری CFD یک سهم، هیچگاه حق رای در مجمع مالکان شرکت بدست نمی آورید. اگر واقعا میخواهید که مالک بخشی از شرکت باشید، باید خودتان مستقیما سهام خریداری کنید.

آیا مزایای معاملات CFD بیشتر از معایب آن است؟

معاملات CFD قطعا مزایا و معایب خود را دارد. برای بسیاری از افراد، مزایای آن بیشتر از معایب آن است. به لطف وجود CFD، سرمایه گذاران میتوانند با سرمایه بسیار کم در بازار ارز و سهام سرمایه گذاری کنند.

اما باید به یاد داشته باشید که در معاملات CFD ریسک های بالایی وجود دارد. پس حتما پیش از این که با سرمایه واقعی اقدام به سرمایه گذاری کنید، با یک حساب کاربری آزمایشی و رایگان، اقدام به تمرین معاملات کنید. آیا جذب جذابیت های CFD و قابلیت های آن شده اید؟ میتوانید با یک حساب کاربری آزمایشی تمام امکانات آن را امتحان کنید. همچنین میتوانید لیست کامل کارگزاری ها را مشاهده کنید.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *