حد ضرر یا Stop Loss چیست؟

هنگام سرمایه گذاری، استفاده از حد ضرر یا Stop loss بسیار ضروری است. با حد ضرر، میتوانید ضرر معاملات خود را محدود کنید. اما دستور حد ضرر چیست؟ و چگونه میتوان از حد ضرر برای کاهش ضرر و افزایش سود استفاده کرد؟ در این مقاله، به تمام این موارد میپردازیم!

دستور حد ضرر چیست؟

حد ضرر، دستوری است که هنگامی که قیمت به محدوده خاصی میرسد، اعمال میشود. شما میتوانید بعد از این که سهامی را خریداری میکنید، حد ضرر را فعال کنید. مقدار حد ضرر، در واقع مقداری است که در صورت ضرر به آن مقدار، سیستم به طور خودکار، سهام را برای شما میفروشد. در اکثر کارگزاری های شناخته شده، میتوانید از حد ضرر استفاده کنید، مثل Plus500 و Freedom24.

هنگامی که ضرر به مقدار مشخص شده در حد ضرر رسید، سیستم اتوماتیک دستور فروش را صادر میکند. در نتیجه، سهام به مناسب ترین قیمت ممکن در آن لحظه فروخته میشود. به همین دلیل، حد ضرر تضمین فروش در بهترین قیمت نیست: چرا که در هنگامی که بازار نوسان زیادی دارد، ممکن است دارایی شما به نرخ مناسبی فروخته نشود. اما میتوانید از حد ضرر تضمینی یا Guaranteed Stop loss استفاده کنید تا دارایی شما در قیمتی که شما مشخص میکنید فروخته شود.

چگونه میتوان از حد ضرر یا Stop loss استفاده کرد؟

یکی از کارگزاری های خوب برای معامله فعال Plus500 است. در Plus500، شما این امکان را دارید که هم بر افزایش قیمت و هم بر کاهش قیمت به وسیله CFD، سرمایه گذاری کنید. همچنین، در Plus500، شما امکان استفاده از حد ضرر یا Stop loss را هم دارید. برای افتتاح یک حساب کاربری آزمایشی در Plus500، اینجا را کلیک کنید.

هنگامی که در Plus500 معامله ای را انجام میدهید، میتوانید گزینه close at loss را فعال کنید. در این قسمت، میتوانید مقدار ضرری که میخواهید برای حد ضرر مشخص کنید را وارد کنید.

دستور_حد_ضرر_Plus500

شما میتوانید در Plus500 از حد ضرر استفاده کنید. قیمت ها فرضی هستند.

استفاده از حد ضرر برای فروش

هنگامی که سهامی را به قیمت 5 دلار خریداری میکنید، ممکن است نهایت ضرر معامله خود را 1 دلار در نظر بگیرید. در این صورت باید حد ضرر را بر روی 4 دلار قرار دهید. هنگامی که قیمت سهام به 4 دلار یا کمتر افت کند، حد ضرر فعال میشود. اگر شرایط بازار آرام باشد، سهام در همان 4 دلار فروخته میشود. اما بعضی اوقات حرکت بازار سریع است. در این شرایط، ممکن است سهام شما ارزان تر فروخته شود. برای مثال، 3.90 دلار.

استفاده از حد ضرر برای خرید

شما میتوانید از حد ضرر برای خرید نیز استفاده کنید. برای این کار، میتوانید قیمتی را که میخواهید سهام را در آن بخرید، مشخص کنید. برای مثال، میخواهید اگر قیمت این سهام به 5 دلار رسید، آن را خریداری کنید. هنگامی که قیمت سهام به 5 دلار یا کمتر سقوط کند، سهام در مناسب ترین قیمت ممکن برای شما خریده میشود. اگر نوسان بازار زیاد باشد، ممکن است قبل از خرید سهام برای شما، قیمت آن حتی بیشتر نیز افت کند.

سفارش حد یا  Stop Limit چیست؟

شما همچنین میتوانید از سفارش حد یا Stop Limit استفاده کنید. درست مانند حد ضرر، معامله در صورت رسیدن به قیمت مشخصی انجام میشود. در اینجا اما، به جای حد ضرر، از سفارش حد استفاده میشود. با استفاده از این قابلیت، میتوانید رنج قیمتی را که میخواهید در آن معامله انجام شود را مشخص کنید.

از مزایای این قابلیت این است که معامله تنها در قیمتی که شما مشخص میکنید انجام میشود. از معایب آن هم این است که گاهی اصلا معامله انجام نمیشود. هنگامی که از حد ضرر برای مدیریت ضرر معاملات خود استفاده میکنید، این مورد حتی بیش از پیش مشخص میشود.

حد ضرر متحرک یا Trailing Stop loss چیست؟

نوع خاصی از حد ضرر، حد ضرر متحرک یا Trailing Stop Loss است. حد ضرر متحرک، همراه با قیمت سهام حرکت میکند و میتوانید از آن برای کاهشش ضرر و افزایش سود معاملات خود استفاده کنید. هنگامی که از حد ضرر متحرک استفاده میکنید، قیمتی را به آن دستور میدهید که به صورت اتوماتیک، معامله برای شما بسته میشود.

اما این مبلغ مشخص شده، قطعی نیست و نسبی است. در واقع حد ضرر متحرک، همراه و همسو با قیمت سهام حرکت میکند. برای مثال، هنگامی که سهامی را در قیمت 20 دلار خریداری میکنید، میتوانید حد ضرر متحرک را 19 دلار قرار دهید. حالا اگر قیمت سهام به 25 دلار برسد، حد ضرر متحرک، 24 دلار خواهد بود.

حد ضرر تضمینی یا Guaranteed Stop Loss چیست؟

مطمئن شوید که کارگزاری که انتخاب میکنید، قابلیت حد ضرر تضمینی را دارد. با استفاده از این قابلیت، سهام شما، به طور تضمینی در قیمتی که مشخص میکنید، فروخته میشود. البته برای استفاده از حد ضرر تضمینی، باید کارمزد اضافه ای پرداخت کنید.

با استفاده از حد ضرر تضمینی میتوانید مطمئن باشید که سهام در قیمت مشخص شده فروخته خواهد شد، حتی اگر بازار، شروع به ریزش کند. Plus500 از کارگزاری های بسیار خوب موجود است که امکان استفاده از حد ضرر تضمینی را به کاربران خود میدهد. میتوانید تمامی قابلیت های Plus500 را با استفاده از یک حساب کاربری آزمایشی و رایگان، امتحان کنید. از لینک زیر، همین حالا یک حساب کاربری باز کنید:

٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.٪82 از حساب‌های CFD سود خود را از دست می‌دهند.

حد_ضرر

حد ضرر برای چه کسانی مناسب است؟

بسیاری از افرادی که برای بلند مدت سرمایه گذاری میکنند، از حد ضرر استفاده نمیکنند. در این موارد، هدف سرمایه گذاران این است که تا جای ممکن سهام خود را نگه دارند. این سرمایه گذاران، با دریافت سود سهام، سود خوبی در بلند مدت کسب میکنند. افرادی که برای بلند مدت سرمایه گذاری میکنند، حتی در زمان ریزش قیمت، چند سهام اضافه خریداری میکنند.

اما برای معامله گران فعال، استفاده از حد ضرر، همواره توصیه میشود. اگر قصد سرمایه گذاری کوتاه مدت در بازار را دارید، باید قبل از انجام معامله، حد سود و حد ضرر خود را مشخص کنید. با تصمیم گیری درست پیش از معامله، از طولانی شدن معاملات خود جلوگیری کنید.

بسیاری از سرمایه گذاران مبتدی، معاملات ضررده خود را برای مدت زیادی نگه میدارند یا این که معاملات سود ده خود را خیلی زود میبندند.

چگونه میتوان از قابلیت حد ضرر استفاده کرد؟

استفاده سرسری از حد ضرر، کار عاقلانه ای نیست. بهتر است با تحلیل و آنالیز، حد ضرر هر معامله را محاسبه کنید. بسیاری از سرمایه گذاران، از آنالیز تکنیکال برای مشخص کردن حد سود و ضرر خود استفاده میکنند. با استفاده از آنالیز تکنیکال، میتوانید شرایط بازار را تحلیل کرده و حرکات قیمت بازار را پیشبینی کنید.

قیمت سهام، به شدت تحت تاثیر مقدار حد ضرر سرمایه گذاران است. برای مثال، هنگامی که همه ی سرمایه گذاران، در نقطه خاصی حد ضرر خود را مشخص کرده باشند، قیمت سهام در آن قیمت شروع به ریزش خواهد کرد.

مزایای حد ضرر یا Stop loss چیست؟

امکان استفاده از حد ضرر یا Stop loss در معاملات شما، مزیت بزرگی است. با استفاده از حد ضرر، میتوان ضرر معاملات را مدیریت کرد. با استفاده از حد ضرر، میتوانید مطمئن باشید که ضرر شما از حد خاصی فراتر نخواهد رفت.

اما، شما میتوانید از حد ضرر، برای تضمین سود خود نیز استفاده کنید. به این قابلیت حد برداشت سود یا Take Profit Order گفته میشود. حد برداشت سود، کاملا مشابه با حد ضرر است، تنها تفاوت آن این است که معامله در حد مشخصی از سود بسته میشود.

همچنین میتوان از حد ضرر به عنوان یک دستور سفارش استفاده کرد. برای مثال، میتوانید مقدار کمتری از قیمت سهام را مشخص کنید و با کاهش قیمت سهام، آن را خریداری کنید.

با این همه، حد ضرر کنترل زیادی بر معاملات را به شما میدهد. حتی وقتی آفلاین یا خواب هستید نیز، میتوانید مطمئن باشید که معاملات شما به درستی پیش میروند. قطعا استفاده از حد ضرر را به معامله گران فعال توصیه میکنیم.

معایب استفاده از حد ضرر چیست؟

حد ضرر ممکن است باعث ضرر بیشتر شما نیز بشود. خصوصا اگر حد ضرر را بسیار نزدیک به قیمت خرید قرار دهید، احتمالا در این معامله ضرر خواهید کرد. حتی اگر ترند بازار مشخص باشد، همواره ممکن است که قیمت در خلاف جهت حرکت کند.

اصلاح_بازار}

به همین خاطر، باید به دقت مشخص کنید که ترند بازار در چه نقطه ای ممکن است تغییر کند. مطمئن شوید که قیمت جای کافی برای تحرکات خود دارد. با گذاشتن فضا برای تحرک قیمت، با کمی حرکت خلاف جهت قیمت، حد ضرر شما فعال نخواهد شد.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *