معامله نقره: چگونه می‌توان در نقره سرمایه‌گذاری کرد؟

درست مثل طلا، نقره نیز فلزی گران‌بها با عرضه محدود است و در نتیجه با مرور زمان به ارزش آن افزوده می‌شود. اما ارزش نقره چگونه محاسبه می‌شود؟ چگونه می‌توان در نقره سرمایه‌گذاری کرد؟ در این مقاله، تمام اطلاعاتی که برای معامله و سرمایه‌گذاری در نقره نیاز دارید بدانید را خواهید یافت.

چگونه می‌توان در نقره سرمایه‌گذاری کرد؟

سرمایه‌گذاری فیزیکی در نقره به‌وسیله شرکت‌هایی که امکان سرمایه‌گذاری فیزیکی در نقره را فراهم می‌کنند امکان‌پذیر است. اما شما می‌توانید با اینترنت هم به معامله نقره بپردازید. در ادامه، راه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در نقره را بررسی خواهیم کرد.

کارگزارانمزایاثبت نام

روش اول: معامله فعال به‌وسیله ابزار مشتقه

یکی از راه‌های پرطرف‌دار معامله نقره، استفاده از ابزارهای مشتقه مالی (Derivatives) است. شما می‌توانید با معامله CFD از کاهش یا افزایش قیمت نقره سود کسب کنید. معاملات CFD تنها برای معاملات کوتاه مدت مناسب است. به دلیل نوسان زیاد قیمت نقره، شما می‌توانید نتایج خوبی از معامله نقره کسب کنید.

 روش دوم: سرمایه‌گذاری در اختیارات

شما می‌توانید با استفاده از اختیارات (Options) به معامله نقره بپردازید. با استفاده از اختیار، شما امکان (اما نه الزام) خرید یا فروش نقره را در قیمت مشخصی پیدا می‌کنید. اگر تصمیم درستی اتخاذ کنید، می‌توانید با افزایش قیمت در سرمایه‌گذاری خود سود به دست آورید. اختیارات تاریخ‌های انقضای متفاوتی دارند و به شما انعطاف لازم در معاملات را می‌دهند. آیا دوست دارید بیشتر درباره معامله اختیارات بدانید؟ در مقاله تحلیلی اختیارات، تمام مواردی که باید بدانید را ذکر کرده‌ایم:

روش سوم: دنبال‌کردن قیمت نقره

اگر دوست دارید به طور بلندمدت در نقره سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید از یک صندوق سرمایه‌گذاری استفاده کنید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سعی می‌کنند قیمت دارایی خاصی مثل نقره را دنبال کنند. یکی از این صندوق‌ها، ETFS Physical Silver است. می‌توانید در مقاله “سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مالی” بیشتر درباره این صندوق‌ها مطالعه کنید.

سرمایه_گذاری_در_نقره

روش چهارم: سرمایه‌گذاری در سهام نقره

شما همچنین می‌توانید در سهام‌های مرتبط با نقره سرمایه‌گذاری کنید. با خرید سهام معادن نقره، می‌توانید به طور غیرمستقیم از تحولات قیمت نقره سود ببرید. هنگامی‌که قیمت نقره افزایش می‌یابد، سود معادن نقره نیز بیشتر می‌شود. از سهام‌های مرتبط با نقره می‌توان First Majestic Silver Corp. و Coeur Mining Inc. را نام برد.

البته قیمت سهام‌های مرتبط با نقره مستقیماً وابسته به خود قیمت نقره نیست. هنگامی‌که در شرکتی سرمایه‌گذاری می‌کنید، فاکتورهای زیادی در قیمت سهام شرکت دخیل هستند. مثلاً اگر شرکتی نسبت به رقبا بهره‌وری بیشتری داشته باشد. به همین دلیل، پیش از خرید سهام، بهتر است با استفاده از آنالیز فاندامنتال، شرکت پشت سهام را تحلیل کنید.

یکی از بهترین کارگزاری‌ها برای خرید سهام، Freedom24 است. Freedom24 برای خرید سهام کمیسیونی از شما دریافت نمی‌کند. در نتیجه، می‌توانید با سرمایه کم نیز سود خوبی کسب کنید. از لینک زیر، همین حالا یک حساب کاربری رایگان در Freedom24 افتتاح کنید:

روش پنجم: سرمایه‌گذاری فیزیکی در نقره

بسیاری از افرادی که نگران کاهش ارزش پول خود هستند، ترجیح می‌دهند به طور فیزیکی در نقره سرمایه‌گذاری کنند. دو راه برای این کار وجود دارد: خرید سکه نقره و خرید شمش نقره.

البته اگر قصد سرمایه‌گذاری فیزیکی در نقره را دارید، باید به حفاظت و بیمه سرمایه خود، توجه کافی داشته باشید. معمولاً با سرمایه‌گذاری فیزیکی نقره، سود کمتری نسبت به معاملات مشتقات مالی به دست می آید. به همین دلیل، تنها اگر اعتقاد دارید در آینده دنیا به پایان خواهد رسید اقدام به خرید فیزیکی نقره کنید.

سرمایه_گذاری_در_سکه_نقره

چه چیزی می‌خواهید درباره سرمایه‌گذاری در نقره بدانید؟

  • قیمت: قیمت نقره چگونه مشخص می‌شود؟
  • دلیل سرمایه‌گذاری: چرا سرمایه‌گذاری در نقره هوشمندانه است؟
  • معایب: ریسک‌های سرمایه‌گذاری در نقره چیست؟
  • اهرم مالی: سرمایه‌گذاری بیشتر با سرمایه کمتر
  • نکات: چگونه می‌توان سرمایه‌گذاری بهتری در نقره داشت؟
  • قیمت کنونی: قیمت کنونی نقره چقدر است؟

میزان تقاضا برای نقره چگونه مشخص می‌شود؟

میزان تقاضا برای نقره به دو بخش تبدیل می‌شود. بخش اول تقاضا، از سوی کسانی است که به نقره به‌عنوان یک دارایی امن نگاه می‌کنند. بخش دوم نیز، تقاضا از سوی صنعت است.

حدود 85% از نقره موجود، مصرف صنعتی دارد. نقره در محصولات مختلفی از جمله در حوزه تکنولوژی استفاده می‌شود. مثلاً، یکی از محصولات پرطرف‌داری که در تولید آن نقره به کار می‌رود، تلفن هوشمند است. برخلاف طلا، نقره کاربردهای صنعتی بسیاری دارد. با بهبود شرایط اقتصادی، به دلیل افزایش تولید محصولات دیجیتال، تفاضا برای نقره نیز افزایش می‌یابد.

اما صنعت به‌تنهایی افزایش قیمت نقره در ده سال اخیر را توجیه نمی‌کند. بسیاری از افراد، نقره را یک دارایی امن می‌دانند. درست مثل طلا، بسیاری برای حفاظت از سرمایه خود در زمان ناملایمات اقتصادی، نقره خریداری می‌کنند. مثلاً، نقره می‌تواند از سرمایه شما در برابر تورم محافظت کند.

silver price

تغییرات قیمت نقره در ده سال اخیر

سرمایه‌گذاری در نقره به‌عنوان دارایی امن

در زمان بحران اقتصادی، شاهد افزایش قیمت شدید نقره هستیم. در زمان رکود و بحران، سرمایه‌گذاران به دنبال یک دارایی امن و درعین‌حال ارزان برای سرمایه‌گذاری هستند. به همین دلیل، بیشتر افزایش قیمت نقره در سال های اخیر، به دلیل استفاده از نقره به‌عنوان دارایی امن بوده است.

اخیراً بعد از بحران به وجود آمده، شاهد افزایش قیمت فلزات گران‌بها بوده‌ایم. بحران ویروس کرونا باعث شد که قیمت طلا و نقره به‌سرعت افزایش پیدا کند. به همین دلیل، بهتر است در زمان بحران و شک و تردید نسبت به آینده، اقدام به خرید طلا و نقره کنید.

به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، باید به نقره به‌عنوان یک فلز گرانبهای متفاوت از طلا نگاه کنید. بازار نقره حدود 19 برابر از بازار طلا کوچکتر است. اما دقیقا همین بازار کوچکتر به علاوه افزایش سریع تقاضای صنعت برای نقره باعث می‌شود که خرید نقره در چنین زمان‌هایی بسیار جذاب باشد.

تقاضا برای نقره در بخش صنعت

به گفته The Silver Institute، سالانه حدود 900 میلیون اونس نقره در بخش صنعت استفاده می‌شود. درعین‌حال، سالانه تنها 700 اونس نقره از معادن استخراج می‌شود. این بدین معناست که هر ساله بخشی از ذخائر موجود در بازار به بخش تولید در صنعت منتقل می‌شود. به عبارت دیگر، ذخائر نقره دائماً در حال کم شدن هستند.

در سال 1950، سالانه حدود 10 میلیارد اونس نقره استخراج و به بازار عرضه می‌شد. به گفته U.S. CPM Group، در سال 2010 استخراج نقره به تنها 3.5 میلیارد اونس کاهش پیدا کرد. این کاهش عرضه، قطعاً می‌تواند قیمت نقره را تحت تأثیر قرار دهد. کشورهای غربی بیشترین مصرف نقره را دارند. هنگامی‌که می‌بینیم مردم زیادی در آسیا نیز مشتری دستگاه‌های الکترونیکی مثل آی‌پاد و دی‌وی‌دی پلیر می‌شوند، می‌بینیم که خرید نقره می‌تواند سرمایه‌گذاری جذابی باشد!

9 دلیل برای سرمایه‌گذاری در نقره

در ادامه، به 9 دلیل برای سرمایه‌گذاری در نقره خواهیم پرداخت.

مقرون‌به‌صرفه است

طلا برای بسیاری از سرمایه‌گذاران زیادی گران است. برای یک اونس طلا، شما باید بین 1500 تا 2000 دلار پرداخت کنید. اگر می‌خواهید از سرمایه خود در برابر بحران حفاظت کنید، باید مقدار زیادی از سرمایه خود را به طلا اختصاص دهید. اما نقره بسیار ارزان‌تر است و درعین‌حال همانند طلا می‌تواند از سرمایه شما در برابر تورم یا بحران‌های اقتصادی محافظت کند.

نقره دارایی قابل‌لمس است

این روزها اکثر سرمایه‌گذاری‌ها بر روی کاغذ وجود دارند. پول، سهام، اوراق و حتی معاملات آتی، همه دارایی‌های غیرملموس هستند. هنگامی‌که به طور فیزیکی نقره خریداری می‌کنید، می‌توانید خودتان آن را حمل کنید و هیچ‌کس نمی‌تواند بفهمد که شما با آن چه‌کار خواهید کرد. افرادی که به حریم شخصی خود اهمیت می‌دهند یا به سیستم‌های مالی اعتماد ندارند، می‌توانند اقدام به خرید نقره کنند.

نقره ارزشمند است

شما نمی‌توانید با نقره به سوپرمارکت محل بروید و خرید کنید. اما نقره دارایی ارزشمندی است و بسیاری از افراد به آن به شکل نوعی ثروت نگاه می‌کنند. نقره فیزیکی همیشه ارزش دارد، چرا که کسی نمی‌تواند نقره چاپ کند و نقره فیزیکی نمی‌تواند به شکل دیجیتال ذخیره شود. این حقیقت که نقره دارایی فیزیکی است و میزان آن هم محدود است، باعث ارزشمندی نقره می‌شود.

همچنین نقره این مزیت را نیز دارد که نهاد ثالثی مسئول آن نیست. شما نیازی نیست نگران باشید که نهادی عملکرد خاصی داشته باشد تا ارزش نقره حفظ شود. هنگامی‌که پول شما در بانک است، اوضاع فرق می‌کند. بانک باید به فعالیت خود ادامه دهد تا شما بتوانید سرمایه خود را نگه دارید.

investing in silver

سهولت در فروش

هنگامی‌که نقره را با طلا مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که نقره انعطاف بیشتری در بازار دارد. هنگامی‌که به طور فیزیکی طلا خریداری می‌کنید، باید مبلغ زیادی را برای یک اونس طلا پرداخت کنید. اما یک اونس نقره به‌مراتب قیمت کمتری دارد. به همین دلیل، فروش نقره نیز راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

تحولات قیمتی بیشتر

کمی پیش تر گفتیم که بازار نقره به‌مراتب از بازار طلا کوچکتر است. به همین دلیل، می‌بینیم که قیمت نقره بسیار سریعتر تغییر می‌کند و نوسانات بیشتری دارد. به‌عنوان یک سرمایه‌گذار باهوش، شما می‌توانید از این شرایط سود کسب کنید. هنگامی‌که در یک بازار صعودی نقره خریداری می‌کنید، از افزایش قیمت سود کسب خواهید کرد. همچنین، به‌عنوان یک تریدر یا معامله گر روزانه، می‌توانید اقدام به پیش‌فروش (Short) نقره بپردازید و در نتیجه از کاهش قیمت نقره سود کسب کنید.

هیچ سهامی در کار نیست

دولت‌ها معمولاً ذخائر عظیمی از طلا دارند. اما معمولاً نهاد رسمی نقره ذخیره نمی‌کنند. تنها دولت‌های آمریکا، هند و مکزیک مواد خام مثل نقره را ذخیره می‌کنند. درعین‌حال، می‌بینیم که تقاضای صنعت برای نقره در حال افزایش است. در نتیجه، عرضه نقره دائماً محدودتر می‌شود. با خرید مواد خام کمیاب مثل نقره، می‌توانید در بلندمدت سود خوبی کسب کنید.

اقتصاد جهانی درحال‌رشد است

یکی دیگر از دلایل خرید نقره، رشد اقتصاد جهانی است. تقاضا برای مواد صنعتی در کل دنیا در حال افزایش است. نقره در بسیاری از محصولات مثل پنل‌های خورشیدی و باتری استفاده می‌شود. مواد خام خصوصاً فلزات در طیف وسیعی از محصولات استفاده می‌شود. یکی از دلایل استفاده نقره این است که این فلز، هادی و رسانای خوبی برای گرما و برق است. در درازمدت، رشد اقتصادی متوقف نخواهد شد و به همین جهت در طولانی‌مدت، تقاضا برای نقره دائماً افزایش خواهد یافت.

قیمت نقره سقف محدودی دارد

در بسیاری از مواد خام می‌بینیم که افزایش قیمت‌های شدید به‌تدریج اصلاح می‌شوند. مثلاً نفت را در نظر بگیریم. افزایش قیمت نفت برای بسیاری از شرکت‌ها زیان‌آور است. پس از افزایش شدید نفت، شاهد هستیم که نهادهای مختلفی سعی می‌کنند بر روی قیمت نفت تأثیر بگذارند و آن را کاهش دهند. اما اکثر محصولات درصد کمی نقره دارند و افزایش قیمت نقره چنین تأثیری ندارد.

تنها عامل فشار بر روی قیمت نقره، بانک‌های مرکزی هستند. هنگامی‌که قیمت نقره افزایش زیادی داشته باشد، می‌بینیم که این بانک‌ها بخشی از ذخائر نقره خود را به بازار تزریق می‌کنند و در نتیجه، فشاری بر روی قیمت نقره وارد می‌شود. اما درعین‌حال، می‌بینیم که هنگامی‌که قیمت نقره شروع به رشد می‌کند، همیشه جای زیادی برای رشد دارد. به همین جهت، سرمایه‌گذاری در نقره می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.

ابزار مشتقه می‌توانند به افزایش قیمت نقره کمک کنند

باید همیشه به یاد داشته باشید که بیشتر سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در نقره، بر روی کاغذ انجام می‌شود. سرمایه‌گذاران دائماً به‌وسیله ابزار مشتقه مثل CFD، اقدام به نوسان گیری از افزایش یا کاهش قیمت نقره می‌کنند. هرچند، اکثر این معاملات به دریافت فیزیکی نقره ختم نمی‌شود و تنها سود سرمایه‌گذاران به ارز مشخص شده کشورشان پرداخت خواهد شد.

هرچند، اگر اقتصاد در شرایط بسیار بحرانی باشد، سرمایه‌گذاران حتی می‌توانند نقره خود را دریافت کنند. البته حجم نقره معامله شده با مشتقات مالی، بسیار بیشتر از نقره موجود است. در نتیجه، بازهم قیمت نقره به شدت افزایش پیدا می‌کند.

معایب سرمایه‌گذاری در نقره چیست؟

همان گونه که در بالا نیز مطالعه کردید، دلایل زیادی برای خرید نقره وجود دارد. اما دلایلی برای عدم خرید این فلز نیز هست. اگر به طور فیزیکی نقره خریداری کنید، ممکن است مورد سرقت و دزدی قرار بگیرید. البته این تنها ریسک سرمایه‌گذاری در نقره نیست.

یکی دیگر از ریسک‌های سرمایه‌گذاری در نقره، نقدشوندگی کم نقره است. اگر شما بخواهید سهامی را بفروشید، می‌توانید آن را در بازار بورس در چند ثانیه معامله کنید. اگر می‌خواهید به طور فیزیکی نقره را به فروش برسانید، باید زحمت بیشتری بکشید.

در بسیاری از موارد، سود به‌دست‌آمده نیز محدود است. چرا که هیچ شرکتی از نقره پشتیبانی نمی‌کند. هنگامی‌که سهامی را خریداری می‌کنید، می‌دانید شرکتی وجود دارد که در حال تولید سود است و می‌توانید بخشی از این سود را به‌عنوان سود سهام دریافت کنید. با خرید نقره، شما به درآمدی دست پیدا نمی‌کنید. به همین جهت می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در نقره تنها در شرایط خاصی از بازار می‌تواند سودآور باشد.

یکی دیگر از معایب معامله نقره، کارمزد بالای این معاملات است. خصوصاً هنگامی‌که به طور فیزیکی نقره را خریداری می‌کنید، معمولاً کارمزد بالایی برای معامله باید پرداخت کنید. هنگامی‌که در یک صندوق سرمایه‌گذاری در نقره سرمایه‌گذاری می‌کنید، از پرداخت چنین کارمزدهایی اجتناب خواهید کرد.

پوشش ریسک نقره

شما می‌توانید از نقره به‌عنوان پوشش ریسک سرمایه‌گذاری خود استفاده کنید. از این استراتژی برای کاهش ریسک سبد سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. هنگامی‌که در سهام‌هایی پرریسک سرمایه‌گذاری می‌کنید، می‌توانید بخشی از سرمایه خود را به نقره اختصاص دهید تا از سرمایه خود محافظت کنید. اگر سهام‌های خریداری شده سقوط کنند، بازهم بخشی از سرمایه شما حفظ خواهد شد و حتی سودآور خواهد بود.

معامله نقره با اهرم مالی و پیش‌فروش

شما می‌توانید به ترید یا معامله فعال نقره بپردازید. این کار با استفاده از مشتقات مالی ممکن می‌شود. در این نوع معاملات، دو ابزار قدرتمند در دست دارد. یکی از این ابزارها، امکان استفاده از اهرم مالی (Leverage) و دیگری امکان پیش‌فروش است.

اهرم مالی به شما امکان می‌دهد با سرمایه کمتر، سرمایه‌گذاری بزرگ‌تری در نقره انجام دهید. شما می‌توانید با سرمایه 100 دلاری، 500 دلار نقره معامله کنید. در چنین معامله‌ای، با 10% تغییر قیمت، 50% سود خواهید کرد. اما برعکس این قضیه نیز ممکن است. ممکن است تنها با 10% کاهش قیمت، 50% سرمایه خود را از دست بدهید. معامله با اهرم مالی (Leverage) سود و زیان معاملات شما را چندبرابر می‌کند و ممکن است همواره در جهت دلخواه شما نتیجه ندهد.

شما همچنین می‌توانید به پیش‌فروش (Short Position) نقره بپردازید. با این کار، در کاهش قیمت نقره سرمایه‌گذاری خواهید کرد. در اینجا نیز باید محتاط باشید. قیمت نقره هیچ‌وقت از صفر کمتر نمی‌شود اما از لحاظ تئوری می‌تواند تا بی‌نهایت افزایش یابد. به همین دلیل، ضرر پیش‌فروش نقره می‌تواند نامحدود باشد و ممکن است در این نوع معاملات، بخش زیادی از سرمایه خود را از دست بدهید.

البته با استفاده هوشمندانه از این ابزارها، می‌توانید سود معاملات خود در نقره را چندبرابر کنید. در مقاله آموزشی زیر، به شما خواهیم گفت چگونه می‌توانید از این ابزارهای قدرتمند در کارگزاری‌ها استفاده کنید. دوست دارید بیشتر بدانید؟ پس مقاله زیر را مطالعه کنید:

چند نکته معاملاتی

نقره نوسانات بیشتری از طلا دارد. هم طلا و هم نقره، اصلاحات قیمتی بسیاری دارند. هنگامی‌که قیمت طلا افزایش می‌یابد، نقره نیز افزایش قیمت خواهد داشت و برعکس. نقره اما واکنش قیمتی بیشتری نشان می‌دهد. هنگامی‌که قیمت طلا کاهش می‌یابد، نقره کاهش قیمت بیشتری تجربه می‌کند. به همین دلیل چندان بعید نیست که در یک روز، قیمت نقره بیش از پنج درصد نوسان داشته باشد.

درگذشته گفته می‌شد که بین قیمت نقره و طلا، نسبت 1:15 وجود دارد. اما اکنون مشخص شده که چنین نسبتی چندان دقیق نیست و تفاوت قیمت طلا و نقره اکنون بسیار بیشتر شده است.

gold silver correlation

همبستگی شدیدی میان قیمت طلا و نقره وجود دارد.

نقره طلای جدید است

در حال حاضر، تقاضا برای نقره بسیار بالاست و تعداد معادن نقره محدود است. نقره در واقع محصول جانبی معادن سرب و روی است. به همین دلیل، نقره پتانسیل این را دارد که تبدیل به طلای عصر جدید شود. در قدیم به نقره، طلای فقرا گفته می‌شد. اما ظاهراً دیگر این‌گونه نیست.

به همین دلیل است که به مرور تریدرها و معامله گران بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری در نقره می‌کنند. بزرگترین مزایای سرمایه‌گذاری در نقره، محافظت در برابر تورم و آینده نامطمئن اقتصاد است. به علاوه، سرمایه‌گذاری در بورس کالا (و در نتیجه نقره) به‌عنوان بخشی از استراتژی تنوع بخشی به سبد سرمایه‌گذاری دیده می‌شود. اگر در سبد سرمایه‌گذاری خود سهام و اوراق قرضه دارید، شاید بهتر باشد که در مواد خام نیز سرمایه‌گذاری کنید.

قیمت کنونی نقره چقدر است؟

آیا دوست دارید بدانید که اکنون نقره در چه قیمتی مبادله می‌شود؟ پس نگاهی به جدول زیر داشته باشید تا نرخ CFD نقره را مشاهده کنید.

نویسنده

الکس Avatar
در باره

وقتی 16 ساله بودم، مخفیانه اولین سهامم را خریدم. از آن "لحظه افتخار" من بیش از 10 سال است که trade.info را مدیریت می کنم. هدف من آموزش مردم در مورد آزادی مالی است. پس از تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی و روانشناسی، تصمیم گرفتم تمام وقت خود را برای توسعه این وب سایت بگذارم. از آنجایی که عاشق سفر هستم، از سرتاسر دنیا کار می کنم. برای مطالعه بیشتر درباره smartinvesting.info اینجا را کلیک کنید! از گذاشتن نظر زیر این مقاله دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *